Carex
Hejsan allihopa!
Jag skulle vilja fråga om det är någon av er som har erfarenhet av att odla magnolia från småplantor. Fick en planta av mina föräldrar i somras som är ca. 35 cm hög med kruka, enligt dem ska de tydligen få gula blommor så småningom vilket vad jag förstått inte är alldeles vanligt.
Eftersom plantan är såpass liten så tvivlar jag på att den är ympad.

Hur hög kan jag förvänta mig att den blir och när kommer blommorna? Kan tänka mig att jag kommer få vänta ganska länge på dem. Härdig är den dock, den har stått bortglömd på en trähylla i vinter här i Göteborg på en balkong på andra våningnen inne på en gård. Planterade om den i all hast i höstas när bladen var gula för att den gamla krukan var så liten att den ramlade omkull hela tiden.

Eftersom den uppenbarligen inte är ympad, och ska bli gul så tänkte jag att det inte borde finnas alltför många alternativ att välja mellan vilket förhoppningsvis kan ge en fingervisning om höjd och sånt.

En fördel med storleken är i alla fall att jag kommer kunna ha den på balkongen ett bra tag!

Tror ni att lite jordgubbar skulle kunna passa som undervegetation nu när jag ska plantera om den i en större kruka till våren? Och kan den vara lämplig till uppstamning?
Många frågor här! Är ganska grön på magnolior.
Gunilla T
CITAT (Carex @ 13-03-2012, 22:18) *
Hejsan allihopa!
Jag skulle vilja fråga om det är någon av er som har erfarenhet av att odla magnolia från småplantor. Fick en planta av mina föräldrar i somras som är ca. 35 cm hög med kruka, enligt dem ska de tydligen få gula blommor så småningom vilket vad jag förstått inte är alldeles vanligt.
Eftersom plantan är såpass liten så tvivlar jag på att den är ympad.

Hur hög kan jag förvänta mig att den blir och när kommer blommorna? Kan tänka mig att jag kommer få vänta ganska länge på dem. Härdig är den dock, den har stått bortglömd på en trähylla i vinter här i Göteborg på en balkong på andra våningnen inne på en gård. Planterade om den i all hast i höstas när bladen var gula för att den gamla krukan var så liten att den ramlade omkull hela tiden.

Eftersom den uppenbarligen inte är ympad, och ska bli gul så tänkte jag att det inte borde finnas alltför många alternativ att välja mellan vilket förhoppningsvis kan ge en fingervisning om höjd och sånt.

En fördel med storleken är i alla fall att jag kommer kunna ha den på balkongen ett bra tag!

Tror ni att lite jordgubbar skulle kunna passa som undervegetation nu när jag ska plantera om den i en större kruka till våren? Och kan den vara lämplig till uppstamning?
Många frågor här! Är ganska grön på magnolior.

Det finns numera ett stort antal magnolior med gula blommor så det är svårt att bestämma arten/sorten enbart utifrån blomfärgen. Magnolior är ju träd eller buskar så det lär nog ta många år innan blomning.

De flesta magnolior vill växa i jord med något lägre pH värde, att tänka på när du planterar om den. Ingen underplantering i krukan, dels trivs nog inte jordgubbarna med magnolians sura jord, dels behöver plantan all näring och fukt själv eftersom den växer i en mycket begränsad miljö. Magnolians rötter är ytliga och jorden torkar snabbt i krukan så den måste passas med vatten.
Carex
Tack! Då får den stå kvar i krukan så länge och bli ompysslad i väntan på att den ska bli större.smile.gif
Kutas
Magnoliastorlek har inget att göra med om den är ympad eller ej. www.Magnoliastore.com säljer ympade magnolior som är ca 30 cm höga. Det syns väldigt tydligt på en magnolia om den är ympad eller ej. Ympstället skall vara en bra bit över jord. Det är oftast klyvymp man använder på magnolia så ympstället kan se ut som ett V.

Är den inte ympad så är det en stickling eller en fröplanta (eller microförökad som jag vet för lite om).

Är det en stickling så kommer det att ta ett par år innan den blommar, skiljer från art till art. Är det en fröplanta så kan det ta lång tid till blomning, kan vara över 10 år, har du otur över 20 år. Är det en fröplanta så kan man inte förutsäga färgen med 100% säkerthet. Ympad brukar blomma snabbast.

De vanligaste gula magnoliorna i handeln i Sverige är Yellow Bird, Elisabeth och Yellow River.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon