Hejsan allihopa!
Jag skulle vilja fråga om det är någon av er som har erfarenhet av att odla magnolia från småplantor. Fick en planta av mina föräldrar i somras som är ca. 35 cm hög med kruka, enligt dem ska de tydligen få gula blommor så småningom vilket vad jag förstått inte är alldeles vanligt.
Eftersom plantan är såpass liten så tvivlar jag på att den är ympad.
Hur hög kan jag förvänta mig att den blir och när kommer blommorna? Kan tänka mig att jag kommer få vänta ganska länge på dem. Härdig är den dock, den har stått bortglömd på en trähylla i vinter här i Göteborg på en balkong på andra våningnen inne på en gård. Planterade om den i all hast i höstas när bladen var gula för att den gamla krukan var så liten att den ramlade omkull hela tiden.
Eftersom den uppenbarligen inte är ympad, och ska bli gul så tänkte jag att det inte borde finnas alltför många alternativ att välja mellan vilket förhoppningsvis kan ge en fingervisning om höjd och sånt.
En fördel med storleken är i alla fall att jag kommer kunna ha den på balkongen ett bra tag!
Tror ni att lite jordgubbar skulle kunna passa som undervegetation nu när jag ska plantera om den i en större kruka till våren? Och kan den vara lämplig till uppstamning?
Många frågor här! Är ganska grön på magnolior.