|
Köpvillkor hos Blomkrukan.comNågon har missat mycket i konsumentköplagen ...
Inte mycket, HELA konsumentköplagen..... Lite konstiga ordval dessutom. Illustrerar bara vikten av att kolla köpvillkorne INNAN man beställer något, denna försäljare skulle jag aldrig någonsin, under några omständigheter beställa något från.
*Stintan*
14-03-2012, 08:36
Bedrövligt dåligt intryck ger den hemsidan. Skulle aldrig handla från ett företag som verkar så oseriöst. Inte bara köpevillkoren som ger dåliga vibbar.
gammelnalle
14-03-2012, 09:28
CITAT (jaj-51 @ 14-03-2012, 08:08)  Köpvillkor hos Blomkrukan.comNågon har missat mycket i konsumentköplagen ... Missat vadå?? Det är väl BRA att de öppet redovisar sina köpvilkor? Och så vitt jag vet får man ha nästan vilka villkor man vill, bara man redovisar dem. (kanske jag har missat något?? upplys mig gärna) b
Meriona
14-03-2012, 09:39
Gammelnalle: Nej man får inte ha vilka villkor som helst om man som företagare säljer till privatperson. Man måste följa konsumentköplagen.
Däremot kan jag inte uttala mig om den aktuella sidans ev. brister, det var så himla mycket text, det orkar jag bara inte läsa igenom....
Red Top
14-03-2012, 10:52
Jag håller med Gammelnalle. Gillar man inte villkoren låter man ju helt enkelt bli att köpa därifrån. Det är ju jättebra att de utförligt redovisar vad som gäller. Som konsument av levande växter finns det inte mycket i konsumentköplagen att luta sig mot och Allmänna reklamationsnämnden(ARN) tar inte ens upp sådana ärenden. KonsumentköplagenSvD om växtköp"Blir vi inte nöjda med butikens svar kan vi också vända oss till kommunernas konsumentvägledning. Men sedan är det stopp. Konsumentköplagen ger köparen rätt att inom två år byta en vara som på något sätt är felaktig. Men det är inte lätt att avgöra om en växt har dukat under på grund av kvalitetsbrister eller felaktig skötsel, vanligtvis otillräcklig vattning. Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har inte resurser för att prövatvister som gäller växters kvalitet."Blomkrukan är ju en "liten" privatägd handelsträdgård, som jag bara hört gott om. Framför allt deras pelargonsticklingar.
tomas99
14-03-2012, 11:54
Dom borde få en snigel på ögat.
Åsa, mälardalen zon 2
14-03-2012, 15:40
Ett företag får ALDRIG ge sämre villkor än de som står i konsumentköplagen men de får ge bättre villkor ifall de vill.
Aqvakul
14-03-2012, 16:57
CITAT (tomas99 @ 14-03-2012, 11:54)  Dom borde få en snigel på ögat.
Red Top
14-03-2012, 19:47
En fråga till er som anser att företaget inte uppfyller reglerna i konsumentköplagen: Vad, exakt, är det som strider mot villkoren i lagen? Jag har nu läst lagen och tillämpningsanvisningar, men hittar inte något i Blomkrukans text, som strider mot distans och hemförsäljningslagen. Men jag kanske är dum. Handlar själv ganska mycket på internet och reagerade inte särskilt mot just de här köpvillkoren.
Fjortispower
14-03-2012, 19:57
Dom får ha vilka köpvillkor de vill, men som eventuell kund skulle jag bli mörkrädd.
malarmaster
14-03-2012, 20:17
CITAT (Red Top @ 14-03-2012, 19:47)  En fråga till er som anser att företaget inte uppfyller reglerna i konsumentköplagen: Vad, exakt, är det som strider mot villkoren i lagen? Jag har nu läst lagen och tillämpningsanvisningar, men hittar inte något i Blomkrukans text, som strider mot distans och hemförsäljningslagen. Men jag kanske är dum. Handlar själv ganska mycket på internet och reagerade inte särskilt mot just de här köpvillkoren. läste också igenom deras villkor o förstår inte vad som är så hemskt,ser ju likadant ut på de flesta sajters köpvillkor,det är ju levande växter vi snackar om och det är alltid ett lotteri hur transporter sker och om växterna kommer levande fram. personligen skulle jag inte vara rädd för att handla här. ulf
Eva-Helene
14-03-2012, 20:36
Hur dom är som att handla via internet från kan jag inte uttala mig om alls. Men som handelsträdgård är dom väldigt bra och har ett bra rykte om sig i bygden. (är från dom trakterna, släkten handlar "jämt" där)
Huggorm
14-03-2012, 21:32
Jag förstår att de har hårda köpvillkor. Det finns folk som lämnar tillbaka utan större anledning bara för att de kan, och ARN står stenhårt på deras sida. Och skall företaget betala en återfrakt så försvinner den lilla förtjänsten som är på blommor. Det är bättre om folk börjar tänka sig för innan de handlar, så slipper de lämna tillbaka när de sedan ångrar sig.
Jag funderar på att beställa från blomkrukan.com bara för att stödja dem, men hittar tyvärr inget riktigt intressant
*Stintan*
14-03-2012, 22:24
Jag uttalar mig inte alls om företaget är bra eller inte. Däremot gav inte hemsidan något seriöst intryck p.g.a. den dåliga svenskan och för mycket text som gjorde den rörig. Sånt inger inte förtroende och får åtminstone mig att dra öronen åt mig. Dessutom vill jag kunna nå företag jag handlar av per telefon och det gick inte i det här fallet.
Huggorm
14-03-2012, 22:32
CITAT (*Stintan* @ 14-03-2012, 22:24)  Jag uttalar mig inte alls om företaget är bra eller inte. Däremot gav inte hemsidan något seriöst intryck p.g.a. den dåliga svenskan och för mycket text som gjorde den rörig. Sånt inger inte förtroende och får åtminstone mig att dra öronen åt mig. Dessutom vill jag kunna nå företag jag handlar av per telefon och det gick inte i det här fallet. Där håller jag fullständigt med dig, sånt är viktigt.
Snabbsvar; Att ett företag inte vet hur mycket frakten "går på" eftersom växter väger olika har jag svårt att acceptera - har handlar en hel del via nätet och har ALDRIG stött på ett företag som säger att frakten är så och så men om det man betalat inte täcker så drar de extra.....
Att man inte lägger ut kontaktuppgifter för att det skulle ringa en massa telefonförsäljare får också varningsklockor att ringa.
Hela sidan fylld med liknande märkligheter. Inget jag skulle beställa från iaf.
Klart man blir glad att konsumentköpslagarna finns och tydligt är att de behövs.
Blomkrukan tar inte kreditkort ... det ger konsumenten ett mycket bra skydd vid distansköp och tvingar företagen att följa deras hårda regler, viket är till kundens fördel.
Kreditkortets skydd fungerar mycket bra, har behövt och fått hjälp två gånger Företag i USA som inte levererade och inte svarade på mejl. Mastercard fixade leverans på 1vecka! Företag i England som snodde pengarna och försvann med "kärleken" till Thailand. Mastercard återbetalade pengarna.
Varnings klockorna ringer. Ett företag som inte tar kreditkort och säljer på nätet. Köpvilkor utan kundens rättigheter.
Anja Danmark
15-03-2012, 07:54
Det var helt sikkert heller ikke et sted, jeg ville bestille fra  Der er sikkert ikke den store forskel på lovgivningen for nethandel hos jer og her i DK, og der er helt specifikke krav til, hvad der skal fremgå af en handelsside. Bl.a. skal der stå kontaktoplysninger og momsnummer, så man kan se, hvem man handler med. Og man har altid 14 dages returret ved internethandel - man kan ikke bare undtage visse varegrupper, heller ikke planter. Og så virker det, som om siden er oversat med Google Translate - selv en dansker kan se, at sproget er elendigt... Jeg ville heller ikke handle et sted, hvor jeg ikke kunne bruge kreditkort - så har man ikke en chance for at få sine penge igen, hvis der er problemer. Der findes masser af seriøse webshops, så dem holder jeg mig til!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|