Full version: Sojabönor
carin1964
Jag äter gärna gröna (omogna) sojabönor från frysdisken. Nu har jag skaffat frön och tänkte så i år, men undrar när man kan skörda dem om man vill ha dem gröna. Sen hörde jag på ett radioprogram att "alla" bönor är giftiga. Hur kan man då äta gröna sojabönor?
KRT
Vet inte säkert, men en tanke slog mig; Kan gröna och röda helt enkelt vara olika sorter?
Åsa, mälardalen zon 2
Edamame = färska förvällda sojabönor.

Jag har odlat sojabönor och de skördas direkt då fröerna svällt i baljan och man förväller hela baljorna.

Och ja okokta är både sojabönor och andra bönor (förutom bondböna) lätt giftiga men man måset äta ganska mycket råa såna för att man ska få ont i magen.
frosteyez
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 14-03-2012, 15:44) *
Edamame = färska förvällda sojabönor.

Jag har odlat sojabönor och de skördas direkt då fröerna svällt i baljan och man förväller hela baljorna.

Och ja okokta är både sojabönor och andra bönor (förutom bondböna) lätt giftiga men man måset äta ganska mycket råa såna för att man ska få ont i magen.

Vad har du för källa på att bondbönor inte skulle vara giftiga som råa?

Såhär säger wikipedia:

"Som råa är bondbönor, liksom många vilda bönor, giftiga. Giftet försvinner när de kokas ordentligt men inte vid torkning[2] Som kokta är bondbönor en god källa till näring."
Maj-Elén
Du har nog missförstått Åsa. Läs det en gång till!!!!
Preussen
CITAT (Maj-Elén @ 14-03-2012, 19:15) *
Du har nog missförstått Åsa. Läs det en gång till!!!!

jag skulle ha svarat precis som Åsa (förutom bondbönorna, jag har inte en susning där). En lätt förvällning så att vattnet skimrar lätt grönt gör att det vårt matsmältningssystem klarar av bönan.
jag har själv odlat sojabönor i några år och tagit egna färska sojabönor även om de inte kommer upp i den storleken som frysdisken har att erbjuda. du skördar när du känner på baljan att där är en böna i. baljan skall vara grön och bönan grön. numera tar jag torkade bönor och groddar istället, får mer utav skörden då.
sorten som jag lyckats bäst med heter Fiskeby och jag odlar den under fiberduk även om jag odlar i zon 0 i Skåne. Sen är jag inte helt fingerfärdig när det gäller gödning av sojabönan så jag kanske lyckas bättre om något år.
carin1964
Tack för svar. Då plockar jag när jag känner bönar och förväller hela skidan ocg spritar dem alltså efteråt om jag förstod det hela rätt.
Christa
CITAT (frosteyez @ 14-03-2012, 17:24) *
Vad har du för källa på att bondbönor inte skulle vara giftiga som råa?

Såhär säger wikipedia:

"Som råa är bondbönor, liksom många vilda bönor, giftiga. Giftet försvinner när de kokas ordentligt men inte vid torkning[2] Som kokta är bondbönor en god källa till näring."

Det där har jag också undrat över. På en del ställen säger de att alla bönor är giftiga när de är råa men jag har för mig att Lena Israelsson rekommenderade att man kan äta råa bondbönor och hon brukar ju vara kunnig.

Jag smakade på en rå bondböna när jag var liten och den smakade förfärligt. Beskbitter smak som signalerade giftighet. Kan det finnas både giftiga och icke giftiga bondbönsorter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon