KRT
Håller på med en viss ommöblering i trädgården och skulle behöva flytta två st buskpioner, är dock osäker på var de skulle trivas bäst? Har i dagsläget tre alternativ;

1) en upphöjd rabatt i söderläge som har direkt sol från ca 10-14, det är vindskyddat och ombonat, med väggar och plank i tre riktningar.

2) att sätta den i kruka till nästa år, när jag ska gräva upp en rosentry och sätta pionen där i stället.

3) att sätta den i ett "stenparti" med mycket genomsläpplig jord överst, och fuktighetshållande jord under. Sol från den går upp till mitt på eftermiddagen, dock en ganska torr placering.

Var tror ni att den skulle trivas bäst?
merlin68
Välj ettan den upphöda rabatten. Jag har flera pioner i en liknande rabatt sedan många år och det går jättebra fast det kan bli väldigt varmt och även torrt under sommaren. Pionerna trivs ändå förträffligt där smile.gif
Lokan
Så här står det i Odlas artikel om buskpioner:

Flyttas ej
Pioner utvecklar ett kraftigt rotsystem, där de lagrar upp näring för vintervilan och de tycker inte om att flyttas. Man bör från början välja ut en lämplig plats åt dem, där de kan växa ostörda under många år. Grenarna behöver bindas upp mot stöd, för att inte de tunga blommorna ska knäcka dem. Någon egentlig beskärning behövs däremot inte.

Buskpion trivs i sol men inte hetta. De kan placeras intill en vägg med morgon- eller kvällssol men inte mot en gassig södervägg. Ett öppet läge med lite vandrande skugga ger blommorna kraftigare färger och längre blomningstid. Sätt inte plantorna för tätt. Beroende på sort så kommer varje buskpion med tiden att täcka en yta på en till flera kvadratmeter.
KRT
Jag vet att de inte gillar att flyttas, men alternativet är att den blir krossad när vi bygger växthus, något jag inte vågade hoppas på för 2,5 år sedan när jag fick plantan smile.gif Å andra sidan, den har inte växt på så jättebra så jag är inte säker på att den trivs så bra där det har stått, trots att den haft trädgårdens bästa jord och läge....

Kanske jag skulle kruka upp den i en stor kruka tills jag fått upp växthuset och färdigställt området runt det. Då kan jag hitta den optimala placeringen senare....
merlin68
Om man gräver ordentligt när man tar upp dem och inte låter dem torka en enda gång första tiden går det jättebra att plantera om dem. Jag vet att det står att de inte tycker om det och tom slutar blomma men jag har bytt plats på många pioner (samlade pioner ett tag smile.gif ) utan att de har tagit skada av det och de har blommat samma år till och med. Kruka är nog det sämsta alternativet tycker jag, heller kan du jordslå den nånstans under tiden du bygger växthuset.
Bee
1:an och 2:an går bort som jag ser det. Ev kan det tredje alternativet funka. Det är ett litet träd du planterat, så tänk "var vill jag ha detta träd?" - och tänk på många års sikt.
Gåsis
Jag har antagligen fel inställning. Jag tycker du ska se till att den överlever, glöm tillväxt och utveckling. Gräv upp den med stor jordklump o sätt ner provisoriskt.
Mina buskpioner är knappt härdiga här men tål gott flyttas runt, dom överlever och växer men kanske inte så fort man kunde önska.

/Åsa
KRT
Tack för alla tankar och åsikter - det som gör mig lite konfunderad är huruvida de VILL HA sol eller inte, fuktigt eller torrt???

Mår en buskpion dåligt i sol eller mår den bra? Vill den ha torrt eller fuktighetshållande jord?

Grävde upp den idag iaf, och satte den i en upphöjd rabatt, men inte fullt så "skyddad" som mitt alternativ 1 ovanför. Den står ungefär mitt på en liten innergård, där det fläktar. Däremot kan kanske rabatten bli lite torr på sommaren... Fördelen är att vi ska inte göra något med den delen av trädgården, finns iaf inte några planer på det i dagsläget eftersom vi gillar att ha det som det är där - så den lär inte behöva flyttas på länge, om någonsin tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon