Full version: Möglig jord
mats08
Varje gång jag planterar en blomma så blir den nya jorden möglig på ovansidan så fort jag vattnat den. Det slår aldrig fel. Har frågat kompisar men de har aldrig det problemet. Om det nu egentligen är ett problem vet jag förstås inte, för blommorna verkar inte påverkas. Men det ser så himla trist och ofriskt ut. Det blir aldrig så med originalblomjorden. Den jag själv har är vanlig krukväxtjord från affären. Ibland packar jag den hårt och ibland knappt alls, men det möglar ändå.

Vilken typ av jord bör man använda? Ge gärna ett konkret tips!
Annki
Använder alltid Hasselfors. Har aldrig haft problem med mögel. Köper den som är för krukväxter, med lite lecablandning. Blir porös och bra. Ev kan man tillsätta lite vermekulit för att få den ännu porösare. Elelr perlite. Det enda trassel jag haft med Hasselfors är att jag någon enstaka gång fått sorgmygg. Flera yrkesodlare jag talat med använder Hasselfors.
Betty
Jag gör som Annki, använder Hasselfors gardens blomjord med leca. Jag han vid något tillfälle provat andra jordar men tycker att det har blivit mer sorgmyggor med andra märken. Har även tyckt att de andra jordarna har dragit ihop sig till hårda torvklumpar i krukorna.
Emilia
Hej! vart kan man få tag på Hasselfors? vad e det för nåt?

Mvh Emilia
Betty
Man kan få tag på den på bl.a. Konsum, Obs!, Granngården m.fl. försäljningsställen.
CITAT
vad e det för nåt?

Ett varumärke för bl.a. blomjord.
Emilia
okej tack
Christer i Falköping
Du kan pröva att spraya över jorden med en atamonlösning. Samma koncentration som till saft ungefär. Då brukar möglet ge upp, men plantorna tar ingen skada.
Christer.
mats08
Okej, Hasselfors är alltså ett hett tips. Men det finns väl en massa andra märken?

Och sorgmyggor, det trodde jag hade med för mycket vattning att göra, men på er låter det som om larverna följer med jorden då man köper den. Tror ni det är så? De är förresten hur lätta som helst att bli av med. Låt jorden i alla hemmets blomkrukor torka ut riktigt ordentligt vid ett och samma tillfälle, så pass att plantorna precis överlever. Då dör larverna ut och flugorna försvinner. Inga medel behövs. biggrin.gif Har gjort så flera gånger och det har alltid fungerat.

Men åter till frågan om mögel. Varför uppkommer det? Någon som har något bra svar på det?
KURT
CITAT (mats08 @ 15-03-2004, 23:22)
Okej, Hasselfors är alltså ett hett tips. Men det finns väl en massa andra märken?

Men åter till frågan om mögel. Varför uppkommer det? Någon som har något bra svar på det?

Plus och VårBostad har testat olika märken på plateringsjord:

http://www.varbostad.se/ArticlePages/20040...7_vb111.dbp.asp

Den köpta jorden pastörisera oftast, då avdödas alla frön och de flesta svampsporer och endel bakterier. Om det finns svamsporer som överlever pastöriseringen eller om det kommer dit svampsorer efteråt så har de ingen konkurrens, de kan växa obegränsat. Jämför med vad som sker efter en skogsbrand, då kommer det en massa levermossor som annars konkurreras ut av andra växter.
mats08
Tycker fortfarande det är konstigt. Inga av mina kompisar har upplevt det här...

Nåja, strunt samma. Jag får lov att rådfråga om lämplig jord i blomsterhandeln. smile.gif
Zappa
Hejsan!

Jag har oxå samma bekymmer med mögel i det översta jordskicket, så dú är inte ensam!!!
jag har märkt att det största bekymmret blir i självbevattningskrukor och inte i ex lerkrukor..... har du i alla krukor eller?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon