AnniiPannii
14-03-2012, 20:17
Hej!
Behöver lite tips om höga perenner över 60 cm i alla fall

Har en rabbat jag planerat in kantnepeta (mycket ) stor blåklocka och rudbeckia "magnus" men behöver nått mer eller tycker ni att jag bara ska köra på dessa tre och i massor? Rabatten är ca 15 m lång men vill inte ha en massa olika sorter utan gärna få fast fler av samma sort

Får gärna passa in i den "snälla färgskalan av rosa, vitt, lila blått" utsropstecken hade jag tänkt ha rudbeckian till

Några tips?
Asclepias incarnata och gräs skulle bli fint. Men kanske nåt som blommar lite tidigare oxå.
/Åsa
Höstanemon tycker jag är fin. Den blir hög, blommar tills frosten tar den och finns i vitt och rosa.
Jag tänker som Åsa; Gräs! Finns ju massor i olika former och färger, allt från silverfärgade till variegerade, till mörkgröna till rödbladga. Och i en mängd olika höjder - evt kan du ju satsa på två st i olika "textur" och höjd så ger det lite variation och dynamik men utan att röra till helhetsintrycket?
Många gräs ha ju dessutom jättevackra vippor som sitter kvar över höst och vinter och ger något trevligt att titta på även då det inte blommar i rabatten!
Monarda
15-03-2012, 18:14
Rosenflockel blir hög och blommar länge med en härligt ljungrosa färg.
Akljerutan blir hög och är lite åt det lila hållet.
Tänk också på blomningstiden, inte bara på höjden.
Jag älskar min parkstånds som blommar i slutet av juli och framåt hösten. Den blir ca 1,5 m och har gula blommor. Den kommer igen varje vår och brer ut sig ganska sakta.
Pius
AnniiPannii
19-03-2012, 07:23
tack för alla svar!
Det blir höstanemon Königin Charlotte. Tyckte den var helt underbar

Tack för tipset Mojan, hur kan jag ha missat denna vackra blomma!
Sen kör vi vit och blå stor blåklocka, kantnepeta och magnus. Sen får vi se vad som kommer mer.
Funderar på att skippa den vita stora blåklockan för det kanske bli för rörig, vad tycker ni?
Tänk på att man inte ser botten av rabatten då det ligger i en slänt och kantnepetan ska vara "närmast" platta marken
Eva i Skåne
19-03-2012, 07:47
Vill du ha något betydligt högre i bakkanten finns ju även riddarsporren som är så vacker. Den finns både i blå nyanser, vitt och jag tror även rosa.
AnniiPannii
19-03-2012, 08:09
CITAT (Eva i Skåne @ 19-03-2012, 07:47)

Vill du ha något betydligt högre i bakkanten finns ju även riddarsporren som är så vacker. Den finns både i blå nyanser, vitt och jag tror även rosa.
Ja den är jättefin! Men har hört att den är jätte giftig eller det kanske var stormhatt förresten.. har två små barn, en katt och en hund som annars gärna "plockar" blommor för eget bruk haha..
Duchesse De Nemours
19-03-2012, 13:32
Jösses vilken fin rabatt du kommer få!!! Helt i min smak!

Jag fick rådet av en duktig tjej på "min" handelsträdgård; fokusera på bladen när du anlägger en rabatt, och se blommorna bara som en "bonus"...hrm, konstigt och lite tråkigt tänkte jag som fullkomligt älskar blommor!!! Men när jag anlade min perennrabatt hade jag detta i åtanke, och gissa om jag blev nöjd!! Så här kommer mitt tips på en helt underbar perenn, med jättevackra blad, och små blå (finns även i vitt) blommor som blommar på våren/försommaren: kaukasisk förgätmigej. Den är låg, jättefin att ha i framkant. Sorten med spräckliga blad är den jag syftar på.
/Emma
CITAT (AnniiPannii @ 19-03-2012, 07:23)

Det blir höstanemon Königin Charlotte. Tyckte den var helt underbar

Tack för tipset Mojan, hur kan jag ha missat denna vackra blomma!
Ja, höstanemon är jättefin! Tänk bara på att den är sen! Den blommar hos mig i zon II from sent i augusti och syns ganska lite innan dess. Om man vill ha för- och högsommarfägring måste man alltså ha något annat bredvid för att fylla upp. Själv har jag varvat höstanemon med jättevallmo, de kompletterar varandra bra!
jamieblue
16-04-2012, 17:30
Sent svar, men kransveronikan gillar jag. Stram, hög och inte så gullig. Plus olika former av gräs, som redan nämnts.
Tror inte din rabatt upplevs som rörig med ditt val av perenner om den är så pass lång som 15 m!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.