Full version: Pengar
ingrid fuxwall
Nu var det just det, om det varit några pengar men … 3 kronor och 13 öre är inte så mycket – eller? Vad tycker Ni?

Det är snart ett år sedan sambon dog och det mesta är avslutat men inte ett gammalt gemensamt konto på Swedbank, saldot är alltså 3,13 kronor och idag tog jag mig tid att sitta en halvtimme i kötid för få bort detta konto, det gick inte att göra i kassan utan man måste vänta på en handläggare.

Hade med mig bouppteckningen och så en fullmakt från barnen – vi var inte gifta så det är barnen som är dödsbo delägare. På fullmakten står de bankkonton där vi hade pengar, vi glömde bort kontot med tre kronor.

Menade att jag ville att kontot skulle avslutas och att de kunde behålla summan men fick till svar att så kunde man inte göra, det skulle revisorerna ha åsikt emot. Istället skulle jag komma tillbaka med ett uttagskvitto som barnen skulle skriva under, orkade inte lyssna om det skulle vara bevittnat.
Just det! Det var ett gemensamt konto så den underskrivna och den ev. bevittnade uttags avin skulle alltså ha summan av 3.13 kronor /2.

Fast när jag tänker efter så skulle det ju vara en lönsam affär! 1,57 måste ju avrundas till två kronor och sedan kunde jag själv hämta ut samma stora summa innan kontot avslutades.

Fast nu lägger jag inte mer energi på detta – banken får fortsätta skicka ut uppgifter om saldo osv
Huggorm
Tänk på räntan, de där 3.13kr kommer ju stiga till flera miljoner om du bara väntar tillräckligt många år rolleyes.gif

Jag hade ett konto på Nordea, men jag har inte använt det på flera år. På sista saldouppgiften de skickade hem stod att de avslutat kontot eftersom det inte använts på länge.
Motti
Ja snälla någon ! allt detta stök från banken för 3 kronor slap.gif det blir ju dyrare för dom i längden att skicka kontoutdrag år efter år p grund av 3 spänn fear.gif ja jag hade nog också struntat i dom snälla någon hur svårt ska det vara särskillt efter ett dödsbo då kunde dom ju lägga manken til och fixa så man slapp mer ältanden ! Det är ju petitesser .
mamamaggan
Tycker det är självklart att banken måste följa de regler som finns oavsett om det är 1 öre eller 1 miljon.

Visst kan det kännas lite underligt men vad hade du sagt om det varit tusenlappar och de inte hört av sig ?

Om banken börjar tänja på reglerna så kan vi ju till slut inte lita på dem , eller hur ?
herkules
CITAT (mamamaggan @ 15-03-2012, 00:29) *
Tycker det är självklart att banken måste följa de regler som finns oavsett om det är 1 öre eller 1 miljon.

Visst kan det kännas lite underligt men vad hade du sagt om det varit tusenlappar och de inte hört av sig ?

Om banken börjar tänja på reglerna så kan vi ju till slut inte lita på dem , eller hur ?

tummenupp.gif
Motti
ja men hur tänker ni ?det är väl en himmla skillnad på 3 kr och göra det lite lättare för den som är överlevande .Hadde det gällt en Mille så hade man väl skaffat en Advokat ?
jaj-51
Pengarna på konton tillfaller banken om inga transaktioner sker på en vis tid
Tro det var tio år.
affär för banken.

Räntan är förstås noll, normalt ändras kontotyper så ingen ränta utgår till de trogna gamla kunderna.

Jag har också försökt avsluta ett gammalt konto i SE banken men omöjligt eftersom vi var två om kontot! Jag kunde tömma kontot åtminstonde! blev väl någon krona om jag mins rätt.
Gossen Ruda
Jag fick en gång en utbetalningsavi pga att jag betalat in för mycket eller något ditåt. Möjligen var det en skatteåterbetalning. Den var på 2 kr. Jag ringde och påpekade vansinnigheten men fick till svar att de måste göra så. Jag hämtade inte ut pengarna, det hade kostat mer.
Meriona
Det borde finnas något gränsbelopp vid såna här situationer tycker man, under 20 kronor borde det inte spela nån roll tycker man.
KRT
CITAT (Gossen Ruda @ 15-03-2012, 07:59) *
Jag fick en gång en utbetalningsavi pga att jag betalat in för mycket eller något ditåt. Möjligen var det en skatteåterbetalning. Den var på 2 kr. Jag ringde och påpekade vansinnigheten men fick till svar att de måste göra så. Jag hämtade inte ut pengarna, det hade kostat mer.

Skatteåterbäring betalas inte ut om det är under 100 kr idag - däremot får du säkert betala in oavsett vad du är skyldig, oavsett hur lite smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (KRT @ 15-03-2012, 08:40) *
Skatteåterbäring betalas inte ut om det är under 100 kr idag - däremot får du säkert betala in oavsett vad du är skyldig, oavsett hur lite smile.gif

Jag har tyvärr glömt vad det var, samtidigt var det flera år sen.
KRT
CITAT (Gossen Ruda @ 15-03-2012, 08:42) *
Jag har tyvärr glömt vad det var, samtidigt var det flera år sen.

Kanske innan det kostade 100 spänn att gå till baken och få pengarna utbetalda flirting.gif?
ingrid fuxwall
CITAT (mamamaggan @ 15-03-2012, 00:29) *

Självklart hör banken alltid av sig om det är ett konto som inte är anslutet till en bankbok, med ett årsbesked - så fungerar det.

Du har säkert rätt, att de måste följa följa sina regler - till varje pris och i slutändan är det kunderna som får betala

CITAT (Meriona @ 15-03-2012, 08:31) *
Det borde finnas något gränsbelopp vid såna här situationer tycker man, under 20 kronor borde det inte spela nån roll tycker man.

Ungefär så tänkte jag också

CITAT (KRT @ 15-03-2012, 08:40) *

Är det inte samma i båda riktningarna? Vet inte så jag frågar Er som kan allt
ingrid fuxwall
CITAT (jaj-51 @ 15-03-2012, 05:27) *
Pengarna på konton tillfaller banken om inga transaktioner sker på en vis tid
Tro det var tio år.
affär för banken.

Räntan är förstås noll, normalt ändras kontotyper så ingen ränta utgår till de trogna gamla kunderna.

Jag har också försökt avsluta ett gammalt konto i SE banken men omöjligt eftersom vi var två om kontot! Jag kunde tömma kontot åtminstonde! blev väl någon krona om jag mins rätt.

Är detta en ny regel? För inte så många år sedan lyckades jag få en bank att avsluta ett konto som var anslutet till en bankbok med ett saldo på någon stans 1 krona - vart pengarna gick minns jag inte men jag slapp kontot som alltid dök upp när jag bad om ett bankutdrag
mamamaggan
CITAT (Motti @ 15-03-2012, 00:42) *
ja men hur tänker ni ?det är väl en himmla skillnad på 3 kr och göra det lite lättare för den som är överlevande .Hadde det gällt en Mille så hade man väl skaffat en Advokat ?

Tänker som jag skrev att banken kan inte börja tänja på reglerna för då kan vi aldrig lita på dem .

Om det hade gällt 1 miljon och banken inte talat om för dig att det fanns ett konto hos dem med så mycket pengar så hade du ju aldrig fått veta det , eller hur ?

Då hjälper det inte att ha varken en eller flera advokater, du kan inte slåss om något som du inte vet om.

Just därför måste banken ALLTID följa sina regler oavsett summan !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon