Nu var det just det, om det varit några pengar men … 3 kronor och 13 öre är inte så mycket – eller? Vad tycker Ni?
Det är snart ett år sedan sambon dog och det mesta är avslutat men inte ett gammalt gemensamt konto på Swedbank, saldot är alltså 3,13 kronor och idag tog jag mig tid att sitta en halvtimme i kötid för få bort detta konto, det gick inte att göra i kassan utan man måste vänta på en handläggare.
Hade med mig bouppteckningen och så en fullmakt från barnen – vi var inte gifta så det är barnen som är dödsbo delägare. På fullmakten står de bankkonton där vi hade pengar, vi glömde bort kontot med tre kronor.
Menade att jag ville att kontot skulle avslutas och att de kunde behålla summan men fick till svar att så kunde man inte göra, det skulle revisorerna ha åsikt emot. Istället skulle jag komma tillbaka med ett uttagskvitto som barnen skulle skriva under, orkade inte lyssna om det skulle vara bevittnat.
Just det! Det var ett gemensamt konto så den underskrivna och den ev. bevittnade uttags avin skulle alltså ha summan av 3.13 kronor /2.
Fast när jag tänker efter så skulle det ju vara en lönsam affär! 1,57 måste ju avrundas till två kronor och sedan kunde jag själv hämta ut samma stora summa innan kontot avslutades.
Fast nu lägger jag inte mer energi på detta – banken får fortsätta skicka ut uppgifter om saldo osv