Jag har problem med mina odlingar där jag misstänker någon form av näringsbrist. Dock tycker jag det är konstigt om det uppkommit näringsbrist i ett såhär tidigt stadium när de knappast borde vara så näringskrävande att de redan gjort slut på alla mikronäringsämnen?
De såddes i en blandning av ca 50/50 vermikulit och plantjord från Bauhaus. Omplanterades för några dagar sedan, den som har en grön färg av den nyans som ser mer naturlig ut är omplanterad några dagar senare och då i kanske en lite lägre andel med vermikulit.
[attachment=68531:IMG_5267...Neselius.jpg]
Figur 1. Okänd art, frön från en exotisk frukt som jag köpt och glömt namnet på. På bilden syns det lite dåligt och det är tydligare i verkligheten, men det är en skillnad i färgen mellan det lite ljusare hjärtbladet i högra halvan av bilden, i jämförelse med den vänstra delen där hjärtbladet har en lite mer sundare grön färg.
Om det är brist på ett näringsämne så tänker jag på järn eftersom bristsymtomen uppträder i de nya bladen och inte de äldre, samt att järn krävs för att bilda klorofyll. Vermikulispåsen säger pH 7 men läste dock på ett forum, när jag googlade mig runt, ett Ph-värde på 8,4 när vermikulit hade blandats i destvatten... Har dock själv inte gjort någon upprepning på detta.
Men ett högre pH minskar ju den växttillgängliga delen järn för plantan.
Plantan till höger figur 1 har fått 10 ml av utspädd Blomstra för att se om växtnäringstillskott ska avhjälpa detta.
Men jag är nyfiken på vad ni tror om detta!? (Bara lite skadad av exjobbandet

Edit: stavning.