Full version: Félicité Parmentier
KRT
Har blivit lovad ett rotskott från en Félicité Parmentier av en god vän, men jag är lite osäker på var jag ska ställa henne? Googlade runt och då står det allt från att den trivs bra i lätt skugga till att den vill ha minste 4-5 soltimmar per dag?

Vill hon ha fuktighetshållande jord, eller tåler hon torka? Morgonsol, mitt på dagen-sol eller kvällssol? Och hur stor blir hon om hon får växa fritt?

Någon som har erfarenhet och kan dela med sig?

EDIT: Jag en slänt där det absolut är väldränerat (kanske lite åt det torra hållet faktiskt) och lite skugga till och från men mest sol - tror ni att hon kunde trivas där? Granne med en fjärilsbuske och några bestånd kärleksört och prästkragar?
Kajsa
Enligt Rosbibeln LÅG blir rosen ca 1.5 x 1.20 m, zon 5 ros. Jag har en del Alba rosor men inte denna och jag har själv satt en Alba ros skuggigt här, den har aldrig blommat med lite morgonsol, knappt vuxit heller, rosor ska ha sol 5 - 6 timmar då får du en massa blommor. Har en stor Alba ros Mme Plantier här rakt i söder den får tusen blommor varje sommar. Alba rosorna får lätt rost vilket jag sett här. F.P kan också få kraftiga angrepp av mjöldagg, enligt Rosbibeln, plantera den inte mot varma väggar eller instängda lägen.
Annars tål Alba rosor lite magrare jordar, man behöver inte vattna eller fjäska så mycket när rosen väl har etablerat sig. Alla i gruppen blommar en ggn. När du planterar rosen kan du ge den lite extra fin jord så den kommer igång bra.
renate
Jag har FP,köpte den våren 2009 hos Cerdergren.Jab planterade i rosgången,den ligger i sydvästläge mao den får ganskar mycket sol.Ingen ros vill ha det allt för torr om rötterna.Du kan säkert plantera den i din slänt.Gräv en rejäl grop och fyll med kompost så den får en bra start.Jag strö lite lera(lerbaserat kattströ)i mina rosgropar.Vattar väl den första tiden.FP är en underbar ros.
[attachment=68536:2011_07_...024x768_.jpg][attachment=68537:2011_07_...024x768_.
jpg]
KRT
Ska hämta rosen i morgon, så nu måste jag verkligen bestämma mig - hur känslig är hon för vind? Jag tror jag har hittat en bra placering, men när de blåser från väster tenderar det att bli lite blåsigt i det hörnet, är det ett problem för FP (eller andra rosor)?
Ezereht
Förmodligen inte i din varma zon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon