I fjor så tog jag spaden och vände på gräsmattan under mitt äppelträd, gödslade och sådde humleört... vilken fart det blev på trädet

Nu till min fråga. Vad kan man "kanta" rabatten med? Den ligger mitt i gräsmattan och är som sagt rund med en radie på ca 1,5m. Vill ju helst inte att gräset växer in igen.
Marktegel känns inte riktigt rätt, annars hade jag lite över...
Storgatsten kanske?
Vad tycker ni är snyggt?
Ingrid på Västkusten
15-03-2004, 08:08
Todeloo,
Skall det vara hög kant - skall det vara låg kant?
Stackstone säljer ju betongelement som ger de as-flottaste rundlarna i hela världen om det kan passa in i Din stil :-)
www.stackstone.com
Ett enkelt alternativ är att köpa de här 'rull-listerna' i trä t ex :-)
Snickra något åttkantigt?
Funderar Ingrid
Det skall nog vara låg kant.
De där stackstone var lite FÖR prydligt och rullisterna i trä (om det är de där impade halvrunda pinnarna på snöre) är jag inte så sugen på... där växer väl gräset genom dessutom?
Hm... beslut, beslut...
Storgatsten kan passa bra, det är i alla fall snyggt tycker jag. Om du vill ha en lägre kant kan du också lägga dem på sidan, de är ofta lite vinklade mot basen (åtminstone de som jag lyckats lägga rabarberna på) så det är inte särskilt svårt att skapa en cirkelform på det sättet heller.
Micke
kerstin z5-6
15-03-2004, 17:16
Storgatsten blir säkert jättefint

Önskar jag kom över lite sådana
Eivor på Väddö
15-03-2004, 18:25
Jag är just i färd med att samla grenar till att fläta en kant till en rabatt. Först slår jag ner ett antal grövre grenar en bit i jorden i den form jag vill ha rabatten. Mellan dessa flätar jag sedan in grenarna. Jättesnyggt, tycker jag, och passar på en "natur"tomt som inte är alltför välplanerad. Kanske något för dig också? Jag har sett bilder på dem och även en i verkligheten. Eivor på Väddö
Ingrid på Västkusten
16-03-2004, 09:03
Ähum,
Gamla takpannor på högkant är faktiskt häftigt åsså en liten geotextil för gräsets skull :-)
Hälsar Ingrid
Terese på Ingarö
16-03-2004, 13:17
Marktegel är ju fint! I samma nivå som gräsmattan! Kan man ju köra gräsklippare på, me'. Behöver inte bli så prydligt heller (men det stoppar kanske inte gräset så bra förstås...)
(Jag har en sån kant på min Patio i mitt album

)
hmm... om man gräver ner en takpappsremsa under stenen så måste väl det mesta stoppas antar jag...
Vi får se hur det blir när andan faller på.

Tack kför tips!
Det finns ju sån där grön plastkant (i olika bredder) på rulle också, sån kan man ju kanske trycka ner innanför stenarna...
kul att du upplevt vilken sprutt ma får på träden genom uppluckring och gröngödsling Micke!
Taktegel har jag använt som avskiljare - kul på sommaren, men på vintern frös de sönder. Kanske tål de inte att stickas ned i marken och seda frysa.
Gräs sprider ju sig både genom rötter och frö. Jag gräver ned natursten och låter topparna sticka upp och får på så sätt hyfsad bukt med rotspridning.
Vad som är vakrast runt ett träd i en speciell miljö går inte att säga. Själv har jag använt mängder av gatsten som lagts i bågar på sligriga stigar, men hellre runda naturstenar, kubb (avsågade grova grenar eller stammar som man ställer upp) runt träden.
CITAT (Cilla @ 17-03-2004, 20:15)
kul att du upplevt vilken sprutt ma får på träden genom uppluckring och gröngödsling Micke!
Det var väl Tommy du menade Cilla....
Micke
Javisst var det Tommy Micke! Tack.
Kubb var ingen dum idé...
Att tegelpannorna fryser sönder är inte så förvånande, måste vara hårdare bränt marktegel om det skall hålla fukten borta (och följdaktligen inte frysa sönder alltså).
/Micke
Nä Tommy var det ju...
Hej
Jag har grävt ett "dike" runt mina rabatter. Diket är ca 15cm djupt och 10 cm brett. I detta diket har jag gjutit cement. Nu kör jag med gräsklipparen på cementranden samtidigt som cementen håller ogräs och och annat markkrypande utanför. Ser jag något som är "på väg över" kanten, är det enkelt att ta en trädgårdssax och snygga till.
CITAT (MariaS @ 20-03-2004, 13:33)
Hej
Jag har grävt ett "dike" runt mina rabatter. Diket är ca 15cm djupt och 10 cm brett. I detta diket har jag gjutit cement. Nu kör jag med gräsklipparen på cementranden samtidigt som cementen håller ogräs och och annat markkrypande utanför. Ser jag något som är "på väg över" kanten, är det enkelt att ta en trädgårdssax och snygga till.
Oj, vilken bra idé! Den tar jag och plankar om du tillåter....
Har en del nyanlagda land där jag funderat mycket på hur rotogräsen ska portas på bästa sätt. Men hur klarar cementen vintrarna? Är det inte risk för att den sprängs när det blir frysgrader?
Undrar nyfikna Unn
CITAT (Unn @ 21-03-2004, 19:11)
Men hur klarar cementen vintrarna? Är det inte risk för att den sprängs när det blir frysgrader?
Undrar nyfikna Unn
Hej
Jo jag tog lite hönsnät och la i diket innan jag gjöt. Men jag har också kanter utan armering som klarat flera vintrar, men då bor jag i zon 2 med uppvärmning från Vänern.
Jag har också hört att det finns de som har slängt ner lite spik och annat småskrot i den färiga cementen, och sedan har de bara jämnat till.
Jag har också märkt att det är viktigt att ha ganska blöt cement. (Inte som välling) Då den omgivande marken suger åt sig fukten i cementen ganska fort.
Tack Maria S!
Jag ska sannerligen ge det ett försök! Lägger man sedan sten ovanpå så behöver ju inte cementen synas heller. Låter mycket bättre än tjärpappen jag varit inne på hitintills.

Unn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.