Full version: Murade odlingsbäddar
robiwan
Tja, är ny här! smile.gif

Jag har en idé om att mura upp väggar till odlingsbäddar, och ha stenplattor dem emellan. Väggarna bör inte vara mer än 10 cm breda, och ca 30 cm ovan plattyta.

Har ngn här gjort liknande, och/eller kan dela med sig av idéer, typ hur djupt väggarna ska ner, tegeltyp (helst gråtegel) osv. osv. ?

mvh
/R
Roggan
Mina föräldrar murade blombänkar av gatsten i anslutning av uteplatsen som var av lagda plattor. Mycket snyggt!
Mix
Har också funderat i dom banorna. Tror nog att jag ska prova på med lecablock. Går även att såga i om inte storleken är passande...dessutom är det inte lika dyra som stenarna.
robiwan
CITAT (Mix @ 19-03-2012, 18:35) *
Har också funderat i dom banorna. Tror nog att jag ska prova på med lecablock. Går även att såga i om inte storleken är passande...dessutom är det inte lika dyra som stenarna.

Jo, iofs, men det är ju inte så snyggt direkt med leca wink.gif Ang förarbete hade jag tänkt mig ungefär som följer:
1. Gräva ett dike där muren ska stå, ca. 30-40 cm djupt.
2. Lägga en rimpa markfiberduk.
3. Ca 5 cm sättsand
och sen börja mura ovanpå det. Det första man tänker är ju vad som händer m.a.p. tjälen, kommer muren om några år bli helt vind och sned (vi bor ca 1 mil norr om U-sala) ? Roggan, hur gjorde dina föräldrar med förarbetet ?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon