fridsbacka
15-03-2012, 16:40
Har massor med kycklingsnät liggande , kan man göra ramar av trä sen använda nätet för att hålla allt på plats i komposten eller blir det för lyftigt och torrt ?
Gossen Ruda
16-03-2012, 07:36
Det blir troligen för torrt, komposten skall vara fuktig.
Du han ju fodra näten med plast, som du gör en hel del hål i. Men det blir ju ändå ett slags tillfällig variant, det är svårt att gräva runt och sedan tömma utan att plasten går sönder, är min erfarenhet. En hållbarare variant är onekligen att bygga allt av trä. men t ex mellan"väggar" mellan olika fack kanske du kan ha med nätet?
fridsbacka
16-03-2012, 09:11
för att snåla och använda det man har kanske man kan ha större avstånd mellan plankorna och sätta nät på insidan ? , blir billigare vilket ja kan lägga pengarna på annat och använder det jag har
Ja, det tor jag blir jättebra. Vattna lite emellanåt när det är varmt och torrt ute så funkar det säkert, och gräv om nån gång under sommaren och på hösten så funkar det säkerligen.
RonjaRövardotter
22-03-2012, 09:06
Jag har en idé om att göra komposter av pallkragar. Skulle det vara en bra idé att sätta ihop ca 3 pallkragar, göra en av sidorna som en öppningsbar dörr så det går lätt att ta ut jorden? Kan den vara helt öppen upptill? Ska jag fräsa långsmala hål i sidorna (där de olika pallkragarna ligger emot varandra) så det blir luftigt?
Nåt annat?
Det går säkert jättebra m pallkragar. Luftning är ju bra, men jobbet med att sköra ut hål i redan befintliga kragar kanske avskräcker? Tänker att man kan kompensera luftningen till ganska stor del genom att gräva om komposten oftare.
Eva i Västerås
22-03-2012, 10:29
Hålborr i borrmaskin kanske?
CITAT (RonjaRövardotter @ 22-03-2012, 09:06)

Jag har en idé om att göra komposter av pallkragar. Skulle det vara en bra idé att sätta ihop ca 3 pallkragar, göra en av sidorna som en öppningsbar dörr så det går lätt att ta ut jorden? Kan den vara helt öppen upptill? Ska jag fräsa långsmala hål i sidorna (där de olika pallkragarna ligger emot varandra) så det blir luftigt?
CITAT (EKLO @ 22-03-2012, 10:18)

Det går säkert jättebra m pallkragar. Luftning är ju bra, men jobbet med att sköra ut hål i redan befintliga kragar kanske avskräcker? Tänker att man kan kompensera luftningen till ganska stor del genom att gräva om komposten oftare.
Nu är jag en mycket oerfaren komposterare, och jag ska bara kompostera trädgårdsrester på lotten, ingen mat. Men jag hade också tänkt att anväda pallkragar staplade på varandra och sen bara lyfta bort dem en och en när det är dags att tömma och sen bygga upp den igen på nytt ställe för nästa omgång. Behövs lufthål längs med sidorna egentligen för optimal kompostering? eller räcker det att vända runt och blanda innehållet ibland?
Om det behövs lufthål kan ju lagom tjocka klossar i hörnen mellan kragarna skapa luftspringor av lämplig höjd.
Hittade en träskiva med rätt mått på godsmottagningen på jobbet att ha som lock. Är det fördelaktigt med lock? Borde ju hålla kvar både värmen och fukten bättre med lock tänker jag eller blir det för tätt?
RonjaRövardotter
22-03-2012, 12:22
Det känns ju som mycket mindre jobb att såga ut små springor än att behöva vänd ai komposten oftare. Ditt förslag scout, verkade ju toppen! De där med liten träkloss i hörnen var ju verkligen enkelt och smart. Men tror du inte vändningen underlättas om det går att öppna en sida istället för att vända runt uppifrån?
Hur många pallkragar hade du tänkt stapla på varandra?
En fråga till, har läst på flera ställen att efter 3 år är komposten bra jord men på andra ställen läst att 1 års kompostering räcker. Vad är rätt?
Ju mer finfördelat och ju bättre blandning, desto snabbare får du jord. Kvistar och grenar och stabbiga grästorvor tar längre tid. Vanligaste svårigheten brukar vara att man har för mkt färskt, kväverikt material, och blandar i för lite torrt, kolrikt. Med tunna lager och en bra blandning blir det jord ganska snabbt, och man måste vända komposten åtminstone någon gång för att få fart på processerna och in med luft - luft, rätt fuktighet och bra blandning gäller för snabb nedbrytning.
CITAT (RonjaRövardotter @ 22-03-2012, 12:22)

Det känns ju som mycket mindre jobb att såga ut små springor än att behöva vänd ai komposten oftare. Ditt förslag scout, verkade ju toppen! De där med liten träkloss i hörnen var ju verkligen enkelt och smart. Men tror du inte vändningen underlättas om det går att öppna en sida istället för att vända runt uppifrån?
Hur många pallkragar hade du tänkt stapla på varandra?
Det klart att det går att göra öppningsbart i ena änden. Men då måste du ju spika ihop kragarna och staga upp konstruktionen med nån form av pålar. Annars kommer komposten att falla isär när du börjar fylla den, innehållet kommer ju att trycka ut väggarna. Tänker att det är enklare att stapla på så många kragar jag behöver vartefter jag fyller den, 3-4st kanske.
CITAT (Scout @ 22-03-2012, 11:54)

Om det behövs lufthål kan ju lagom tjocka klossar i hörnen mellan kragarna skapa luftspringor av lämplig höjd.
Jag gjorde klossar i hörnen (se bilden) för att skapa springor mellan pallkragarna. Det visade sig vara jätteeffektivt, det blev snustorrt bland löven och kvistarna i komposten fast jag hade lock på. Så nu har jag tagit bort klossarna, och vattnat med vattenslangen.
[attachment=69855:20120415186.jpg]
eugenia
13-05-2012, 22:58
Jag brukar kompostera helt utan kärl, högen ligger på marken. Jag lägger på väldigt mycket så den blir ganska stor. Jag vänder den inte. Jag brukar däremot hoppa på den för att riktigt trycka ihop den och ibland vattnar jag. Denna princip fungerar helt perfekt. Men vill man ha den i pallkragar så tror jag mest på att bara stapla dem och fylla. Är det på en kolonilott så kan du bara flytta vidare träramarna sen och odla direkt i komposthögen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.