fridsbacka
15-03-2012, 16:41
Är det bra att lägga mossan från gräsmattan i komposten eller bör man torka den före ? har massor med mossa och brukar riva upp lite då och då med pinnkrattan , slitgöra men blir bra men vill bort med mossan med och därav frågan om komposten
Hej
Det är bättre om du lägga inte mossa i komposten.
H.Basssam
Gossen Ruda
16-03-2012, 07:35
Mossa kan möjligen multna men det tar många år så undvik mossa i komposten. Jag har gjort det misstaget en gång.
Allt handlar väl som vanligt om mängd och fördelning, lägger du inte tjocka lager utan blandar med annat ser jag inga problem, jag lägger allt i komposten, men jag har inte så mkt mossa.
Jag har samma problem då jag grävt upp gräsmattan för att ha planteringar.
Massor med mossa då det är så fuktigt här på Hven.
Enligt Riksförbundet Svensk Trädgård så går det men man ska gräva ner det ordenligt.
Jag har inget annat val, men räknar med att det tar tid innan jag har bra kompostjord.
fridsbacka
16-03-2012, 09:13
då packar jag mossan i sopsäckar och kör ut det i skogen ist långt bort haha , har massor med mossa med men tänkte kratta ur värsta sen testa mossa GTI garden , får för mig att det tar bättre om mesta mossan är borta
Gossen Ruda
16-03-2012, 10:26
Det är inget problem att dumpa mossan i naturen enligt min mening, bara man gör det snyggt. Jag brukar fylla upp hålor runt sommarstugan med min mossa, nån gång i framtiden har den väl multnat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.