Full version: Tulpanträd
Annelie
Glad i hågen och med alldeles för lite kunskap med i bagaget inhandlade jag igår ett fint paket med frön till Tulpanträd. Det har stått högt på önskelistan ett bra tag och jag tänkte "varför inte?", och shoppade loss..

Nu när jag läst på lite mer så förstår jag att det kommer att bli en lååång väntan innan jag får se trädet i blom. Nog för att jag trodde det skulle ta tid - det är ändå ett träd vi pratar om.. Men upp till 25 år??!! Jag som har fullt sjå med att hålla mina planor i liv en säsong! blink.gif

Vad är det jag har gett mig in på? Någon som har erfarenhet av att dra upp ett tulpanträd från frö och har lite goda råd att ge mig? Typ hur man får det att blomma efter 5 år rolleyes.gif

Liriodendron Tulipifera är namnet på trädet... väldigt vackert i mitt tycke wub.gif

Christer i Falköping
Du kan inte få den att blomma tidigare, tyvärr. Det bestämmer den själv helt och hållet. Sedan skall det väl sägas att det inte är det härdigaste trädet i världen direkt och kan vara lite kinkigt att få till att gro. Men det är väldigt vackert utan blommor. Blommorna sitter dessutom så högt upp att de kan vara vsåra att se. Men jag tycker som sagt att det är lika vackert utan blommor.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon