CITAT (Margith @ 15-03-2012, 18:07)

Du kan blanda precis som du vill.
Nu vet inte jag vad du menar med stora krukor, men tänk på att de här kryddorna blir stora och behöver mycket plats på en enda sommar.
Jag brukar blanda kryddväxter i krukor ca 40-50 cm i diameter (det kallar jag stort). Av de växter du räknar upp tror jag inte att du ska sätta fler än 3 st i varje kruka. Möjligtvis att du kan klämma in gräslöken också, den blir inte så stor på en sommar. Men den är ju perenn, som de flesta av de kryddor du räknar upp. Men att övervintra dem kanske inte var det första du tänkte på?
Sen måste jag få slå ett slag för de här krydd-krukorna. Det är faktiskt himla snyggt trots att blomningen är lite skral.
Du har tänkt dig precis de kryddväxter som jag tycker är absoluta måsten, men du har glömt chilin

okej då vet jag.. tack för svar!
Har tio chiliplantor, tre sorter på gång i köksfönstret,, redan 20cm långa=)
CITAT (flaxss @ 15-03-2012, 18:42)

jag hade nog försökt blanda lite efter hur dom vill ha det,
Exempel Rosmarin, salvia, timjan, lagerblad tål både kyla och värme vill inte ha allt för mycket vatten och gärna en lucker och kalkrikjord, så dessa passar i en kruka (eller flera) då dom har samma växtkrav. Dessa kan stå ute ganska länge på hösten och tål dom första frostnätterna utan större problem (vissa tål mer frost än andra).
Mynta och oregano blir ganska kraftiga plantor och är kanske bättre att odla i egna krukor. Kanske en kruka med olika mynta och olika sorters oregano (gulbladig, vanlig, brokbladig, kompakt, grekisk).
Persilja och gräslök kan ju passa i en kruka. För att få tre plantor i en kruka kan man ju ta gräslök, persilja, franskdragon även kinesisk gräslök och vanlig vitlök funkar att ha i kruka.
Basilika kan man ju odla flera olika i en eller blanda med andra köldkänsliga kryddor som citronverbena, citrongräs alla dessa tre vill ha mycket värme och inte alltför magerjord. Kan lätt tas in/flyttas vid kallt och regnigt väder.
super!! låter som ett vinnande förslag..
CITAT (Margith @ 15-03-2012, 18:07)

Du har tänkt dig precis de kryddväxter som jag tycker är absoluta måsten, men du har glömt chilin

Du kanske kan berätta för mig när man kan sätta ut chilin på balkongen!? har en inglasad balkong. finns det en minimum temp för natten?