AnniiPannii
Har tänkt mig knanepeta från frö, ska jag förkultivera eller inte? På påsen står det att man kan så dem på friland.. Hur stora blir de på en sommar och kommer de kanske att blomma redan i år (hoppas!)?

Stor blåklocka, står att man kan så på friland från mitten av mars (bor i zon 1,5). Ska jag följa råden och frågan igen då kommer den att blomma i år?

Sen är det slut på frösådder och ska köpa "färdiga" plantor eller rotklumpar som det så fint blev översatt till... av rudbeckia och höstanemon. Kommer de att blomma denna sommaren?

Tacksam för svar!
Peztis
Om du köper redan krukade exemplar eller de där rotknölarna i påse så lär de blomma i år.
Eva 33c
CITAT (AnniiPannii @ 15-03-2012, 17:47) *
Har tänkt mig knanepeta från frö, ska jag förkultivera eller inte? På påsen står det att man kan så dem på friland.. Hur stora blir de på en sommar och kommer de kanske att blomma redan i år (hoppas!)?
Stor blåklocka, står att man kan så på friland från mitten av mars (bor i zon 1,5). Ska jag följa råden och frågan igen då kommer den att blomma i år?

Några tankar när det gäller fröesådderna:
Rent allmänt kan man säga att de flesta perenner inte blommar första året. Och om de gör det så blir det ofta senare på säsongen än de "ska" och inte heller i nån större utsträckning. Om man förkultiverar så finns det vissa perenner som blommar så bra att man kan använda dem som sommarblommor. Själv sår jag tex polarblågull varje år och använder i sommarplanteringar.
Kantnepetan kan nog blomma första året, fast fast jag skulle då inte så dem på friland. Tycker man har så dålig koll på när och hur de kommer upp. Om man har vansinnigt gott om frö så kan man ju göra det och räkna med lite svinn...
Storklockan tror jag inte blommar första året, kanske vid en tidig sådd inne. Den har pyttesmå fröer och jag skulle absolut så den under kontrollerade former i krukor. Sen när den väl etablerat sig på växtplatsen så självsår den sig bra. Men då producerar den ju förmodligen betydligt fler fröer än du har i din köpe-påse : )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon