Har nu mitt andra paradisträd. En favorit! MEN jag lyckas visst inte så bra.... Dom växer till sig och den första blev riktigt stor. Men den fick samma sjukdom som den nya nu drabbats av. Vet ej vad det är. Blir som vitt saliv, skum lite kletigt som sätter sig i grenvecken... Ingen annan växt har drabbats. Jag har nu separerat denna växt från dom andra. Någon som vet vad detta är? Går det att rädda den eller bara slänga? Är det typiskt för just paradisträd? Smittar det?
Funderade över om jag vattnar för mycket....
Tacksam för goda råd
Alexander-VG-zon3
15-03-2012, 19:26
ull-löss kanske ?
Hej
Det är Svamp sjukom. Det finns två svampar som ger vita fläckar〉
: exempel
Peronospora destrucior ( park )casp
Den ger Vit fläckar
Potatis lafha :phytophthora
Om finns Mera fukt kommer vita eller grej sporer på kanter av fläckar.
Obs
- ull-löss ger vita klot
.
- Du vet hur kan man behandla Svamp:
A ta bort skadade delar.
B Vattna bra, den behöver inte så mycket vatten.
C Spreja på bikarbonat som passerat med vatten. Du kan blanda ( 1l vatten + msk bikarbonat )
H.Bassam
Alexander-VG-zon3
15-03-2012, 23:39
Det är svårt att säga utan bild, ull-löss ger ifrån sig klet det var därför jag tänkte det. Men det kan såklart vara svamp, mögel, mjöldagg m.m.
Dock Peronospora destructor går bara på Allium.
http://en.wikipedia.org/wiki/Peronospora_destructor
lilla mamma
16-03-2012, 07:11
Pilla bort de vita tussarna och titta i dom.
Kletet är säkerligen sekretet lössen utsöndrar, blir det svart i det är det en separat svamp som trivs i avföringen.
Behandling: ta bort ulltussarna, pensla med röd sprit, vatten och såpa eller spraya med flaska.
Behandla ALLA blommor i den fönstret där du haft båda två för det låter som de smittat varandra. Det är säkerligen någon annan blomma som är smittkälla eller så lever de kvar i miljön runt.
Provado-pinnar är en mycket bra uppfinning mot ullöss.
Om du kan, ställ ut Crassulan i skuggan när det blir varmt ute.
Bassam: Hade det varit svamp hade ju plantan ruttnat. Crassula är en succulent och kan ruttna av övervattning eller av uttorkning (då skrumpnar grenarna).
Och du gör inte fel, Star K. Det är lössen som trivs i dina fönster.
A
Just ill-löss är lömska eftersom de kan gå ner i rötterna och vänta där, och när man tror man torkat bort allt på blad och stam kommer det nya...
Därför är provado, pinnar eller spray, jättebra - det "förgiftar" växtsaften och allt som suger saft dör...
Hej!
Tack för alla svar! Lite att tänka på... Den förra slängde jag innan den nya kom och den ställde jag i ett annat fönster. Så om löss kan förflytta sig till annan del i rummet, så är det väl möjligt att denna smittats också.... men ingen annan växt har detta på sig. Har dubbelkollat flera gånger. Denna drabbade crassula har stått bredvid en doftranka och en svärmorstunga samt en fikus. Inga av dessa har detta klet på sig. Men om nu ullöss går ner i jorden så kan de ju finnas där.... har inte lyft upp jorden. Puuhh, låter jobbigt.... ska testa med dessa pinnar och ta ut växterna så fort det är möjligt. Byta jord osv. Måste jag sanera fönstren och miljön, fönsterbräde också osv? Med vad isf, klorin?
Vill ju inte ha löss kvar som smittar ner hela mitt krukväxtbestånd - Hjälp nu blir man orolig....!
Crassulan ser ut att må bra, den växer och verkar obekymrad än så länge av tilltyget den drabbats av. Skulle det vara svamp så skulle den alltså ruttna och skrumpna bort.... nej verkar inte så. Ska se om jag kan ta en skarp bild och lägga in på eländet...
Tack iaf för råd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.