Jag satte ett glanskrsbr fr ca 10 r sedan, men det har inte vuxit mnga centimetrar sedan dess. Intill str ett prunus sargentii som planterades ngra r senare och nu r 3 ggr s hgt som det arma glanskrsbret. Jag r van att plantera trd och grver alltid rejla gropar, men kanske var det fr lite denna gng. Det str ocks nra en bergknalle (men jag bedmde nd att jorddjupet var tillrckligt). Fr ett par r sedan hade jag en liten grvare till lns och passade d p att flytta trdet ngon meter och dessutom att grva ur och luckra jorden ytterligare - men icke! Trdet str och stampar och trots stdvattning under alla dessa r ser det fortfarande ut som att det ntt och jmnt verlever.
Nu ger jag upp och flyttar ivg det till tomtens vildare del, men jag skulle vldigt grna vilja ha just ett glanskrsbr dr utanfr kksfnstret.
r det lnt att testa med ett nytt exemplar eller innebr det att platsen kort och gott r fel?
Intressant, jag har varit med om detsamma tre gnger med glanskrsbr och jag r inte heller helt sker p varfr de inte tagit sig medan flera andra gjort det.
Ett vet jag, och det r att glanskrsbr r noga med drneringen (som nstan alla andra prunus). Samtidigt r de enormt knsliga fr uttorkning, de krver MYCKET vatten. Mer n mnga andra trd. Jag upplever ocks att ett av trden som jag missat att vattna ett par torrveckor har ftt torkskador snabbt, det r som att de inte kan lagra lika vl som ett trd med samma vedmngd, eller s avdunstar de snabbare.
Och s r det jordsammansttningen. Jag har kommit till att jag nsta gng jag fr uppdrag att stta ett glanskrsbr, ska vlja att tillfra jorden rejlt med kogdselblandning under de frsta fem ren. Alternativt stta i sandbdd och ha automatisk droppbevattning hela bladssongen. Det fr dock inte bli stende vatten, d blir stammarna svarta istllet fr glansrda.
Glanskrsbr verkar inte vara ett trd som man automatiskt lyckas med!