Tänkte som nytt på friland i år ge mig på vitkål. Kål tillhör favoriterna! Nu har jag läst lite om detta och vissa tycker att man ska förså, vilket nog blir omöjligt för mig för det finns inte plats! Jag har fullt som det är. Är det väldigt svårt, omöjligt? att så direkt!? Bor zon 3-4 och har bäst plats utomhus. Har tänkt sätta i ett land som är på 10 m.
Någon som vet? Någon vitkålskunnig här på forumet som kan ge mig goda råd som vitkålsodlare!
Och så undrar jag var man kan få tag i kålnät? Går det att få tag på via nätet tro? Har läst att det annars blir ett gissel med diverse larver från fjäril etc. Har vanligtvis inga sniglar.... men larver finns!
Tacksam för svar och goda rås
Jag har köpt kålnät på Fröer.nu.
Funkar bra.
Jag ser att medan jag skrev det här inlägget fick du svar.
Olika sätt att ordna kålnät kan du läsa här
KålnätSjälv sår jag spetskål och sår i förväg all annan kål också som savoykål, broccoli, grönkål, kålrabbi, för jag bor i zon 5 och de hinner inte annars, fast vissa kålsorter är ju lite tidigare än just vitkålssorterna. Vi har väl en senare start här jämfört med din zon, så jag bredsår dem i växthuset direkt jag startar i april/maj. Hittills har jag bara haft odlingsväv över från sådd tom augusti och har alltså inte provat något kålnät än. På din odlingsyta för kålen kan det vara bättre med andra lösningar som kålnät som ges förslag på i länken.
Viktigt för kål är att:
ha djup och välgödslad jord, gärna kalkrik + att ge extragödsel under på sommaren
inte sätta för tätt mellan plantorna
sätta plantorna djupt
se till att de får vatten vid plantering och också senare om det blir en torr sommar
ha bra växtföljd för att slippa klumprotsjuka
Det finns ju ofta plantor att köpa, men det blir ganska dyrt om du behöver många. I din zon kan du kanske så direkt?
Jag tror nästan att det största felet man gör vid kålodling är att gödsla för lite och för sent.
Hoppas du får en lyckad 'kålsommar' och slipper alltför mycket angrepp på kålen!
*Stintan*
15-03-2012, 23:05
Jag har alltid försått kål för att vara säker på att de hinner bli klara. Det ryms många plantor i en glassburk
Hej och Tack! För många goda och bra råd!
Det kanske är bäst att förså då iaf.... jag vill ju gärna att de ska hinna bli något också.... Men det är en massa frön i påsen, 250, kan iofs spara till nästa år och bara sätta för ett ungefär då vad jag vill ha. Hur många plantor kan jag sätta på 10 m om bädden är ca 1 m bred?
Jag vill nog försöka att dra upp plantor själv istället för att köpa. Det är ju halva nöjjet med att odla själv, enligt mig iaf! (visste förresten inte att det gick att köpa färdigt.... bra alternativ!)
ok ska tänka på det med gödning och kalk. Vattningen bör jag ha koll på. Och testar med kålnät. Ska läsa på lite om sjukan du skriver om för det är okänt för mig ännu.
Tack för välbehövliga råd!
*Stintan*
16-03-2012, 07:57
Här finns en del att läsa om kålodling. Under 06 Sådd/plantering/drivning finns uppgifter om plant- och radavstånd mm.
http://handbok.alternativ.nu/Odling/Gr%C3%...ter/Vitk%C3%A5lTänk på att alla frön kanske inte gror eller utvecklas på bästa sätt så jag skulle hellre så för många än för få.
Jag har odlat lite vitkål i några år, har också alltid förkultiverat, men jag bor i zon 2 och min sommarkål har blivit klar väldigt fort (sl. av juli, när jag satt ut knappt decimeterhöga plantor i sl. av april/början av maj). Jag skulle nog chansa så här: Dra upp några plantor inne och så några direkt, så vet du till ett annat år.
Ett misstag jag gjorde förra året var att så för mkt sommarvitkål, det blev så mkt kål att jag inte hann äta dem i tid, och då sprack de och blir då snabbt förstörda. I år ska jag bara ha några sommarklara kålhuvuden, och fler som skördas mkt sent på hösten. Tänk alltså efter kring vilken sort du har, och vad du ska göra med den. Ett huvud blir mkt kål i strimlad form...
Du behöver ha 70 cm mellan huvudena, och verkligen inte mindre. De yttersta bladen viker sig ju utåt, och blir verkligen jättestora, så avståndet är viktigt för bra skörd.
Jag har aldrig kalkat och bor inte med kalkrik mark, lite vedaska på höst/vintern har jag tillsatt, vilket ger lite samma sak, men viktigast tror jag ändå är en lucker och näringsrik jord. Själv slänger jag med lite hönsgödsel när jag planterar ut, och under säsongen täckodlar jag med färskt gräsklipp. Kålen är tillsammans med purjon de mest näringskrävande växterna hos mig, så jag ger lite gödselvatten några gånger under första halvan av sommaren också - lite hönsgödsel blandat i vatten, eller nässelvatten eller vad man nu har.
Och allra viktigast för en bra skörd hos mig var när jag bytte odlingsställe till det allra soligaste grönsakslandet, i vandrande skugga gick det inte lika bra.
Kålfjärilarnas larver blir hos mig inget gissel förrän i mitten/slutet av augusti. Jag använder det preparat ekologiska odlare använder: Turex. Sprayas på plantorna när larverna börjar dyka upp, och fungerar jättebra. Finns att köpa på nätet. Jag föredrar det framför kålnät, eftersom nätet gör det så bökigt att komma åt att rensa och täcka etc. (Och så är det lite fult med nät, tycker jag.) Att så tagetes och andra starkt luktande blommor bland kålen tror jag också kan ha viss effekt, jag brukar ha låga buskiga enkelblommande tagetesen Gnom, tex.
grycken
16-03-2012, 11:45
Jag har använt billiga trådgardiner från IKEA i.st.f. kålnät och det har fungerat jättebra. Man ser igenom och de är lätta att vika upp när man ska rensa ogräs. Jag har förkultiverat på balkongen, det går fortare än att så direkt på friland.
Jag hade först ett kålnät av ikea-gardiner, dessa vittrade sönder efter två sesonger.
Förra året hittade jag ett företag med byggställningar och bygg och köpte därifrån sk." skyddsnät"
Fråga efter sånt på några byggfirmor, det kan ta några samtal innan du hittar det rätta, men det är det absolut värd!
Jag tror att nätet kallas " sommarväv" De verkar klara minst 20 år ...
Jag köpte bitar av olika längder för en hundring eller två, men fick säkert 20-30 meter ( 3-4 meter bred )fint väv.
Som näring till min kål använder jag nässelvatten i ganska stora mängder. Blir bra tycker jag.
Tack - Oj här fanns det många med vitkålsvana - Härligt! Ska läsa länkar och ta till mig allt ni tipsar om! Tusen Tack1 Jag provar och försår tror jag och ska testa med både ek. sprut mot fjärilsl. och nät....så får jag se vilket som verkar bäst! ok jag ska ge dom gott om plats, runt 70 cm. Vet faktiskt inte vilken sort jag har....+ Visste inte att det även här finns sen och tidig.... Får kolla upp det!
Nej alla frön tar sig nog inte.... så bäst att sätta lite extra!
Min far förvarar vitkål i jordkällare och den håller sig fräsch hela vintern.... så det kanske går att förvara lite iaf!? Har själv en jordkällare men den måste städas ur och fräschas till, innan man vill förvara där.... Och det hinns nog inte med i år....
Det går ju också att frysa kål. Men då ska den väl förvällas först kanske.... har inte full koll på det.
Tack alla för fina råd iaf, nu känner jag mig mer "mogen" att bli vitkålsodlare! Detta ska bli spännande....
Jag har förvarat vitkål i ett isolerat uteförråd med rätt goda resultat.
de har legat på korgar där och fått ibland ett täcke på sig om det har vartit risk för frost.
De brukar få dåliga överstablad, men när man skalar några varv hittar man en snygg vitkål där under.
Förra året testade jag tidig vitkål och gör det även i år.
Jag har några plantor på gång redan och dessa ska till stora ( 7 l) krukor i växthuset någon gång under april och då kan man skörda dessa i växthus ( eller som jag planterade dom ute i slutet av maj och skörade innan midsommar.
Då behöver man ingen kålnät alls!
Ska så imorgon. Jättebra tips om att så i stora krukor! Har tyvärr inget stort växthus (ännu) att använda, men det är på G. Har hundra projekt så vi får väl se vad det blir i år....
Ska testa att förvara i källaren till att börja med. Sedan blir det nog kåldolmar och kålpudding som åker in i frysen. Blir lika gott att steka/värma i ugn som på färsk vitkål. Jag älskar att woka vitkål, jättegott till grillat, men vet ej om det går att frysa ner färsk vitkål. Måste kolla det!
Blir första säsongen med vitkål, så får se hur det går....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.