Nalle700
Min premiärfråga i forumet:

Vi har köpt ett torpställe i södra Värmland och vill ha en riktig gammaldags syrenberså.
Finns det några mer snabbväxande sorter? Ska man klippa ner till 20cm första året, 40cm andra året osv?
Cilla
Bondsyrén växer snabbt om ni gräver dike och inte planteringsgropar, om ni lägger droppslang som håller bädden rejält vattnad under bladsäsongen, använder befintlig jord vid planteringen (lägg tillbaka i diket) och kogödsel på topp.

Sätt först, satsa på att hålla vattnat, ta bort gräs som växer i diket och ta ställning till beskärning först när ni rejält fått igång plantorna, dvs nästa eller nästnästa vårvinter. Så skulle jag gjort i alla fall, och så har jag faktiskt (numera) lyckats med syrénhäckar också.
Nalle700
Tack!
Då får det bli bondsyrener och dike:)
josohl
Min erfarenhet är att syrener är rätt sega i starten, även om man gjort ett bra grundarbete och vattnar väl. Jag tycker de verkar etablera sig (satsa på rötter?) första 3-4 åren för att sen skjuta fart. Jag höll på att bli galen på min syrenhäck innan den plötsligt förra året satte världens sprutt...

Ett bra tips är att marktäcka med täckbark eller träklipp (brukar gå att hämta gratis när kommunen flisar träd och buskar de tagit ner) för att hålla gräs borta och jorden fuktig och lucker. Lägger man kogödsel eller brunnen hästskit under täckmaterialet får plantorna tillräckligt med närig ändå (det sägs ju att särskilt träklipp "stjäl" näring och kväve i början av nedbrytningsprocessen).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon