Full version: Den svarta vargen
fvd
Jättebra program. Jag brukar inte se djurprogram men eftersom det ofta är en nivå över mina kunskaper så att jag inte förstår så mycket. Det här gav mersmak jag skall nog se mer om djur när jag får tid.
dahla
Intressant att man belyser revirhävdandet som finns bland vargar. Det är ju inte underligt att alfavargar försvinner "oförklarligt" här i Sverige... det enklaste är väl som vanligt att man skyller på människan. Samma instinkt att försvara revir lär väl vara en stor orsak till att hundar råkar illa ut i länen med täta stammar av varg.

National Geographics gör oftast riktigt bra naturprogram och det ligger nog bra många timmar bakom filmandet. Det som jag ser som tråkigt är att allt får lite disney-vinkel när man benämer alfahanen som "morfar" och liknande... det blir lite gull gull av det hela.

Tänk om vi också kunde ha vargarna i en nationalpark lika stor som Södermanland... men utan vägar och samhällen...
herkules
renbetesland - där är det inte så mycket folk, massor med vargflockar skulle kunna leva där!
dahla
CITAT (herkules @ 16-03-2012, 12:49) *
renbetesland - där är det inte så mycket folk, massor med vargflockar skulle kunna leva där!

Det går ju dessvärre inte eftersom samerna står på röda listan hos FN... Ursprungsfolken är nästan alltid i konflikt med staterna och har svårt att vinna stöd för sina krav. Dessa folk har inte bestämt gränserna eller skapat länderna som vi känner dem i dag. Därför har de vänt sig till Förenta nationerna och där fått stöd.

Förr kunde Sverige diktera samernas villkor ostört. Det går inte längre. År efter år kommer samma kritik från FN:s kommitté mot rasdiskriminering och Europarådets kommission för mänskliga rättigheter: Sverige följer inte internationella konventioner om landrättigheter, staten har berövat samerna kontrollen över fjälljakten och fjällfisket, Sametinget saknar inflytande över viktiga beslut, samerna måste själva betala när andra tvingar dem till domstol för att ta ifrån dem gamla rättigheter.

Nu sprider sig långsamt insikten att det kanske vore bättre att resonera med samer än att tvingas lyda direktiv från Bryssel. I Finland, som också är med i EU, har de egna medborgarna särskilda rättigheter till jakt och fiske.

Samerna är en ursprungsbefolkning. Enligt FN är det folkgrupper som levde på sina landområden ”vid tiden för erövring eller kolonisation” och har behållit ”sociala, kulturella och ekonomiska förhållanden som skiljer dem från andra grupper av den nationella gemenskapen”.

Dessvärre finns det ganska många som tyckte och tycker att det är rätt att köra över urbefolkningar bara för att det passar ens egna intressen... Om vi vänder på det och ser till sydamerika där oljebolag, gruvföretag och andra intressen skövlar den skog och mark som urinvånarna där värnat om sedan urminnes tider, då går det absolut bra att som Svensk gapa och skrika om människors rätt till sin jord där deras förfäder fötts, levt och dött...
herkules
jajaja, ursprung hit å ursprung dit, kanske vargen var först? wink.gif
Azur
Svenska samer har "särskilda rättigheter" vad gäller jakt, fiske, och markutnyttjande.
Huggorm
CITAT (herkules @ 16-03-2012, 17:38) *
jajaja, ursprung hit å ursprung dit, kanske vargen var först? wink.gif

Tveksamt, det fanns inga vargar där för 20 år sedan, men det har funnits samer i 9000 år
herkules
vad tyckte du om filmen då huggis? (vargens vara eller bli en vara - och för all del samerna också kanske kan avhandlas i andra trådar)
Meriona
Jag såg filmen på kunskapskanalen häromkvällen. Den var jättefin. biggrin.gif
Huggorm
CITAT (herkules @ 16-03-2012, 20:12) *
vad tyckte du om filmen då huggis?

Kunde inte se den tyvärr, mitt mobila internet är för slött

Edit: fast nu går reprisen på kunskapskanalen
herkules
jag tyckte väldigt mycket om filmen!
Huggorm
Tja, det var väll en helt okej naturfilm. Möjligtvis tillskrev de "svarta vargen" lite väl mänskliga egenskaper, lite som om de ville förbättra folks syn på varg. Lite "Disney" som någon skrev tidigare.

Men jag tänkte på "Vita vargen" hela tiden, om någon minns den galningen fear.gif
herkules
vita vargen - min favvo!! smile.gif jag tyckte att den svarta vargen var så fin!
*Stintan*
Jag tycker filmen var fin o den svarta vargen var så vacker!
Gossen Ruda
Fanns det med några sekvenser när den vackra fina vargen slet upp halsen på det inte helt döda bytesdjuret? Fö är de flesta naturfilmer mer eller mindre falsarium och hopklippta för att bara visa ett utvalt faktaurval.
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 17-03-2012, 08:37) *
Fanns det med några sekvenser när den vackra fina vargen slet upp halsen på det inte helt döda bytesdjuret? Fö är de flesta naturfilmer mer eller mindre falsarium och hopklippta för att bara visa ett utvalt faktaurval.

jadå, han dödade bytesdjur, det är så vargar lever.
Meriona
Det fanns också tydlig information om att vissa sekvenser var bilder på andra liknande vargar, inte just den svarta vargen som det handlade om.

Motti
Vi såg den dokumentären i söndags och var helt trollbundna ! en underbar dokumentär om vargar och flockbetende .Men oj vad man ser mycket av hundbetendet eller rättare sakt vargbetendet i sina egna hundar :)En himmla fin film var det i alla fall !
sparvuggla

Naturen är fantastisk där jakt är totalförbjuden !
dahla
CITAT (sparvuggla @ 18-03-2012, 18:34) *
Naturen är fantastisk där jakt är totalförbjuden !

Precis, alla vet ju att vargen bara äter grönsaker och jakt ägnar den sig inte alls åt... rolleyes.gif
*Stintan*
CITAT (dahla @ 18-03-2012, 20:19) *
Precis, alla vet ju att vargen bara äter grönsaker och jakt ägnar den sig inte alls åt... rolleyes.gif

Nu är du ju bara löjlig!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon