Vill börja med att säga att jag inser att det är LÅNGT från optimalt att flytta trädet nu, men ibland har man inget val....
Vi ska bygga ett växthus och har två platser att välja på, har fått tillåtelse av den ena grannen men ännu inte av den andra. Om vi måste placera växthuset där vi har fått tillstånd innebär det att vi måste flytta mitt älskade sötkörsbär. Ett Sam på GiSeLa5, som stått där i ca 2 år. Det har växt på bra under denna tiden, och dubblat stamtjockleken och vuxit ca 0,5 m på höjden, så jag antar att rotsystemet också vuxit på bra.
Vi ska börja anlägga för växthuset i påsk, dvs om ca 3 v och det är naturligtvis ännu mindre bra eftersom det lär vara mitt i blomningen. Men jag accepterar att jag får stödvattna ett bra tag och att jag inte får någon frukt i år - GÅR det att framgångsrikt flytta trädet? Kan jag i så fall göra något NU för att underlätta (rotbeskärning)?
Hur stor jordklump är ett absolut måste att få med, det finns ju en praktiskt gräns för vad som är möjligt att få upp även om man är två eller tre?
Kan det vara en god idé att gräva ner ett rör samtidigt så man får ner vatten djupt och direkt, eller skadar den typen av rör rotsystemet på något sätt? Jag tänker i så fall flytta det till en något mer solig plats med en smula bättre dränering - kan detta vara ett problem eller anpassar sig trädet snabbt?
Huggorm
16-03-2012, 09:26
Det bästa vore att flytta trädet redan idag, innan löven börjar slå ut. Går det inte så går det inte, men sådant bör alltid göras i avlövat tillstånd för bästa resultat.
Mmmm, jag förstår var du menar, har kanske en vecka på mig, beroende på väder - verkar som jag måste bestämma mig snabbt.
Men det är praktiskt genomförbart iaf?
Jag håller med Huggorm -. flytta så snart som möjligt.
Förbered nya växtbädden redan imorgon. Gräv så djupt som rotklumpen kommer att bli, och ungefär dubbelt så bred eller mer, som rotklumpen.
När ni gräver upp trädet - slipa spadarna så att de skär igenom rötterna. Trädet är relativt ungt och kommer säkert att ha en del rötter nedåtriktade.
När ni frilägger rötter - vattna så att de inte torkar. Låt vattenstril stå på när ni tar paus. Lägg våra tygsjok och/eller pressenning över vid längre pauser.
Vält trädet på presenning när ni lösgjort det. Klipp med vass sekatör av alla trasiga rötter så att snitten blir skarpa.
I med trädet i befintlig, ej köpejord, i nya, välvattnade växtbädden. Packa jord och vattna ned jord så att det inte uppstår luftfickor. Behövs extra jord, ha extra befintlig eller köpejord förberedd och packa och vattna ned den.
Synd att ditt bästa favoritträd måste flyttas, för det är ofta en större smäll man får ta än att de inte bär frukt. de riskerar att förlora grenar och tillväxt, och i värsta fall toppartier också.
Att rotbeskära nu innan flytt är ingen idé, det växer inte till finrötter nu.
Hur stor rotklump du måste ta med går inte att säga om man inte ser trädet. Och även då är det svårt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.