Lavendela
Hej på er!

Nu börjar det våras lite på min inglasade balkong, hyacinterna blommar och allt ska planteras om och pelargoner klippas o så, men jag undrar en sak:
Mina "fina" pelargoner med stamtavla, typ Raspberry Ripple, Mr Wren, som jag fick som sticklingar på sensommaren är nu en enda tanig stam på fyrtio cm ca. Hur gör jag med dem? Vågar jag klippa ner dem och ta till vara toppen som stickling eller behöver de sina ynkliga blad för att överleva alls? Det känns ju lättare att klippa ner knubbisar med mycket frodig grönska...

Blir så glad åt lite hjälp från er!

tack och hälsningar!
Ulrika
Unn
Jag skulle klippt och "säkrat" med sticklingen!
-Rasperry Ripple säger du... undras om den jag köpte förra veckan är en släkting eller bara feldöpt, min heter "Blueberry ripple" enligt märkningen...

Unn
Karin i Småland
Det går utmärkt att korta ner stammen precis till den höjd du vill att den ska förgrena sig på... ställer du den ljust och är försiktig med vattningen så dröjer det inte länge innan du kan se nya små skott. Vill du ha den som stampelargon så skär du bara av en bit i toppen (där kommer den alltså att förgrena sig) eller om du vill den ska bli buskig så skär du den ca 10-15 cm nerifrån. Pelargoner (särskilt de gamla sorterna) är väldigt tåliga. Toppen kan du sätta på rotning i såjord eller torbrikett.
Lycka till!
Karin som just omplanterat sina "snart" 500 pelargonsorter biggrin.gif
Annki
Jag är pelargonmarodör. Klipper ned dem vildsint på våren för att få dem buskiga och fina. Men stjärnpelargoner är ett kinkigt släkte! För där var det en som strök med av beskärningen. Tur att toppskottet tog sig! Likaså tycker jag att doftpelargoner är lite "klippovänliga". Kapade både en cinnamon och en freshmen nyligen. De verkar inte riktigt trivas med det. Någon som har erfarenhet av att beskära doftpelargoner?
Lavendela
Tack snälla ni för era handfasta råd! Jag ska repa mod (blinkning åt Annkis motto) och kapa dem på lämpligt ställe!

Jo men blueberry är väl en annan färgton? Min raspberry har jag dessutom hört kallas hallonrippel, låtr mumsigt!

Vad ljuvligt att det är vår! I a f på inglasade balkongen...
Unn
CITAT (Lavendela @ 15-03-2004, 15:36)
Jo men blueberry är väl en annan färgton? Min raspberry har jag dessutom hört kallas hallonrippel, låtr mumsigt!

Åhå....vad spännande. jag är inte så fena på det där med pelargonsorter.
Blåbärsrippel - låter också läckert. Längtar tills den lilla bebisen ska blomma! Unn
Kajsa

Raspberry Ripple F1, denna är från förra sommaren, ja den var fin
den är frösådd. Och i år har jag sått Blueberry Ripple tror den blir något
ljusare i färgerna.
Sollan
CITAT (Unn @ 15-03-2004, 10:50)
Jag skulle klippt och "säkrat" med sticklingen!
-Rasperry Ripple säger du... undras om den jag köpte förra veckan är en släkting eller bara feldöpt, min heter "Blueberry ripple" enligt märkningen...

Unn

Det finns både Raspberry och Strawberry ripple. Har sått båda sorter och de verkar ta sig...
/sollan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon