Full version: Akvariefråga
merlin68
För ett tag sedan gick min sista scalare vidare till en bättre värld. Nu tänker jag passa på och förnya beståndet av fiskar i akvariet vilken jag inte kunde göra när han levde.
Frågan är: går det att ha neontetror i samma akvarium som kinesisk algätare eller kommer han att skada dem för de är så små confused.gif Algätaren är ca 15 cm lång och bor just nu i samma akvarium som mässingbarber och praktbarber men de har växt upp tillsammans och har "bott ihop" i mer än sex år.
Jag vill gärna ha lite färggranna fiskar i akvariet så det vore fint att ha neontetror smile.gif
Alexander-VG-zon3
Den kan ju vara aggressiv och jaga men äter tror jag inte den gör, dem har ju mun anpassad för alger. Jag har min tillsammans med kopparbarber och kilfläcksrasbora dock dom är kanske större än neontetra har alldrig haft dom tillsammans men tror det ska gå bra.
merlin68
Tack för svaret smile.gif Då vågar jag nog testa. Tanken är att skapa ett rent sydamerika biotop så småningom men den kinesiska algätaren får bo kvar ändå som enda undantag smile.gif Så här vill jag att mitt akvarium ska se ut:
http://www.zoopet.com/akvarium/akvariebild.../1143663596.jpg

Vad tror du/om neon/kardinaltetra, guppy och ancistrusmalar? Kommer de att trivas ihop? Jag har ett stim gamla tretror i akvariet, kommer det att bli bråk mellan de och nykomlingarna?
Och den största frågan är vilka växter som passar i ett biotop med sydamerikanskt tema confused.gif . Vilken typ av sten/trä/grus? Vattnet ska vad jag har förstått vara rätt så mörkt så jag får nog byta till en svagare belysning..
KRT
Ancistrusmalar fungerar nog med de flesta fiskar som lever i fritt vatten. Jag hade mina tillsammans med massor av olika mindre fiskar och det var inga problem. Däremot kunde palettcikliderna vara lite sura på alla andra, inkl ancistrusarna, när de lekte - men det är ju inget konstigt.

Men barberna är väl inte från Sydamerika? Eller du kanske har två akvarier smile.gif
Jag hade två ett tag, ett Tangyanika stenakvarium med bara en sorts ciklider och ett mini-sydamerika. Ett problem var dock att jag lyckades köpa en hane och en hona av ancistrus och det blev MASSOR av småmalar smile.gif För många till slut.....
Alexander-VG-zon3
Denna sida använder jag mycket, själv har jag bara tema och biotopakvarium och denna sida tar upp olika biotoper.

Men i ett sydamerikankst tema tycker jag ett kar med bara svärdsplantor blir väldigt snyggt. Och ska du välja guppy välj Endlers (slöj ser inte så biotop ut) dock är guppy mer naturligt förekommande åt mellan amerika och norra och västra sydamerika vet inte omd et just finns så mycket vild guppy i amazonas.

På bilden du visar finns där vissa brister i valet av växter. Och även lite asiatiska fiskar visar sig, men för övrigt ett fint kar.

Ja barber kommer från afrika och asien. Annars kommer nog den kombon du skrev funka, när jag haft neonteror och kardinal har det inte varit problem med att släppa i nya.

när jag hade sydamerika biotp så hade jag ljussand och så rötter och mycket svärdsplantor. Och jag som skulle lägga ner mina akvrium blev sugen på en sydamerika biotop.

CITAT (KRT @ 16-03-2012, 20:34) *
Ett problem var dock att jag lyckades köpa en hane och en hona av ancistrus och det blev MASSOR av småmalar smile.gif För många till slut.....

Ja det är dom lika bra på som guppy är giggle.gif fast dom är söta dom små mal bäbisarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon