Ann i Göteborg
Köpte från Impecta, men tycker att det växer dåligt i dem. Vad gör jag för fel?

När man viker ihop sålådorna blir det stora hål undertill, svårt att hälla i jord och få den att stanna kvar. Sen rinner vatten snabbt igenom vid vattning.

Har med framgång sått två sorters pelargon i en root-trainer, en F1 och en F2. De första fröerna grodde inom 24 timmar och sen kom resten upp snabbt. Nu händer inte så mycket - har 3 bladpar på varje planta efter 6 veckor. Ser inte många rötter när jag öppnar lådorna heller.

Har även sått flitiga lisa och den tar tid på sig. Hjärtblad på hälften av plantorna nu efter tre veckor.

Kanske passar inte pelargon och flitiga lisa att så på detta sätt?
Luktärter och sticklingar istället?

Vilka är era erfarenheter av denna odling och när väljer ni att mer konventionellt bredså och skola om flera gånger?
Eva 33c
Jag har ett antal root-trainers sen många år tillbaka, de använder jag numer enbart för att dra upp majsplantor i. Majs gillar inte omplantering så de passar perfekt. Majsplantorna är ju också så smala så att det funkar bra att ha dem så tätt tills de planteras ut, ca 6 veckor efter sådd. Då har de en rotklump väl genomvävd med rötter. De vattnas underifrån, mina ställer jag i locket helt enkelt. Allt annat bredsår jag i 8x8cm krukor och skolar om 1 till 2 gånger innan utplantering.
Anledningen till att dina plantor inte utvecklat särskilt mycket rötter kan vara att jorden bara varit fuktig i det översta lagret och då ger sig ju inte rötterna iväg i jakt på vatten. Använde du såjord eller plantjord? Vissa växter är känsliga för en för näringsrik jord, då kan rotspetsarna ta skada och utvecklingen uteblir både ovan och under jord. Skulle något av detta kunna stämma tror du?
Ibland hittar man inte orsaken utan lyckas helt enkelt bättre nästa gång ändå smile.gif
mamamaggan
Blir lite funderam när du säger att du inte får ner jord överallt. Jag fyller dem med jord och vattnar igenom ordentligt. Då brukar jorden sjunka ihop uppifrån och så fyller jag på jord igen.

Jag använder alltid såjord oavsett om det är frön eller sticklingar .

Vattna alltid underifrån efter sådd , själva idén med roottrainers och pluggboxar , då drar sig rötterna neråt.
rosita
Jag förkultiverar alltid lök och purjolök i root-trainers. Men jag vattnar uppifrån eftersom de ju kommer en bit upp när jag ställer ner dem i lådan/behållaren. Hur gör ni som vattnar dessa underifrån?

Eva: hur menar du att du ställer dem i locket? Vattnar du då i locket så jorden kan dra upp vattnet underifrån och sedan häller du ut överflödigt vatten? Använder du inte alls behållaren att ställa dem i?
Anja Danmark
Jeg lader dem stå i vand et kvarters tid, når de skal vandes - så trækker vandet op i jorden, som den skal.

Når jeg fylder jord i dem, bruger jeg gødet plantejord nederst, som jeg presser godt sammen i bunden, så det ikke falder ud. I de øverste ca. 3 cm bruger jeg såjord, så frøet kan spire i næringsfattig jord.

Det fungerer rigtig fint for mig, og de sætter fine rødder hele vejen ned smile.gif

De er i øvrigt også gode til stiklinger.

KRT
CITAT (mamamaggan @ 16-03-2012, 13:48) *
Vattna alltid underifrån efter sådd , själva idén med roottrainers och pluggboxar , då drar sig rötterna neråt.

Så gör jag också!
Ann i Göteborg
CITAT (rosita @ 16-03-2012, 21:58) *
Jag förkultiverar alltid lök och purjolök i root-trainers. Men jag vattnar uppifrån eftersom de ju kommer en bit upp när jag ställer ner dem i lådan/behållaren. Hur gör ni som vattnar dessa underifrån?

Eva: hur menar du att du ställer dem i locket? Vattnar du då i locket så jorden kan dra upp vattnet underifrån och sedan häller du ut överflödigt vatten? Använder du inte alls behållaren att ställa dem i?

Hej!

Jag undrar också hur ni gör när ni vattnar dem underifrån...
Eva 33c
Jag köpte mina root-trainers för jättemånga år sedan av en fröfirma (Williams Choice) som inte finns längre. De hade bla ett jättesortiment av olika luktärter och rekomenderade root-trainers för just sådd av dessa. Mina ser inte exakt ut som Impectas, jag kollade just. Mina har en "korg" som behållare för facken och sedan ett genomskinligt lock som också kan användas för underbevattning. Så jag ställer korgen i locket och fyller detta med vatten en bit upp och sedan häller jag ur eventuellt överskott.
Impecta skriver också att locket kan användas som bevattningstråg, är det alltså hål i botten på behållaren? Annars verkar det lite konstig. Men det går kanske att hälla vatten bredvid facken i den gröna behållaren också? Som sagt, min ser lite annorlunda ut.
KRT
Det finns Tre olika rootrainers (tror jag);
Compact (de som står i en grön balja)
Sherwood (högre fack, som står i en slags korg eller ställning)
Rapid (som har samma ställning som sherwood men samma fackhöjd som compact). Compact är minst, och har också färre fack, medan de andra har fler fack....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon