Ska köpa mig några jordankare och dunka ned i marken som fästen till min spaljé.
Jag har använt jordankare förut men då gjutit fast dem och då kan man ju reglera dem innan de bränns fast.
Men om man bara slår dem rakt ned i marken så kan de ju hamna snett. Så finns det några bra tips på hur man ska göra för att de inte ska hamna snett så att spaljén inte lutar?
ingrids
16-03-2012, 11:54
Inte mer än att slå ner en bit, se hur rakt det blir, peta bort stenar som är i vägen och börja om tills det ser ut att bli rakt. Det brukar ta sisådär 3 4 försök, en del svärande och bortpetande av sten. Man märker rätt fort om det vrider sig och då kan man sätta i det snett från början och hoppas att vridningen som sker blir lagom mycket åt rätt håll.
malcolm
16-03-2012, 11:58
Clas Ohlson har en variant som man skruvar istället för att slå ner, kanske lättare att få rakt då...
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161251455
medina F1
16-03-2012, 15:45
Skruva fast en ca 1m lång regel på ankaret så kan du slå på den, då ser du om det blir rakt bara att ta bort efteråt.
Misstänker att det är så man får göra, ha en "pinne" som man får kolla med allt eftersom man bankar ned den.
CITAT (medina F1 @ 16-03-2012, 15:45)

Skruva fast en ca 1m lång regel på ankaret så kan du slå på den, då ser du om det blir rakt bara att ta bort efteråt.
Precis så tänker jag göra idag, eller en annan dag, beroende på ork,tid och lust

För att gardera för väder och vind så tänker jag även stadga upp det baktill på något vis.
Känns enklast att slå ner jordankare i 45 grader bakom så att dom hamnar en bit ifrån, rikta in spaljén och se hur stöttorna behöver kapas i efterhand.
Tänker mig en möteshöjd av max 30cm.
Blir ingen insyn bakifrån på mitt då grannens häck är där så rakt framifrån bör stöttorna inte synas alls.
Inte när luktärterna börjat komma igång.
Tänkte det kunde va roligare att ha dom på en spaljé än i grannens häck
fridsbacka
03-04-2012, 21:39
Beror en del på underlaget , möter man på en stor sten lär du få problem , men annars så i med en tolpbit normalt 71*71 och banka ner , brukar gå att justera alt efteråt , ska man vrida dom så ta en kraftig regel och såga ur ett 70*70 urtag och använd den sen som en blocknyckel , men såga en bra bit in annars brukar dom spricka ( av egen erfarenhet ;=) )
Smart det där med att vrida! Tror inte att det finns någon sten där som tur är.
Fick tag i några jordankare till ett bra pris då järnhandeln byter ägar och sortiment. 50% på 55 kr/st för de som är lite mindre i storleken så det får plats en 45 mm stolpe. Blir ca 7-8:- billigare än Byggmax!
Nu måste jag bara köpa stolparna! Har lite svårt för att bestämma mig om jag ska köpa obehandlat och lasera (matchar resten av byggnationerna i trädgården) eller färdigimpregnerade i brunare nyans (matcha trädäcket intill)...
Får se vad jag får tag i... Men troligen blir det laseringsvarianten.
Gossen Ruda
10-04-2012, 09:53
Var tvungen att googla på jordankare för att se vad det var. Stolpfästen kallar jag såna. Jag gör alltid hål först med ett spett för då märker jag om det finns någon sten i jorden. Dessutom går det lättare att få det rakt då.
malcolm
10-04-2012, 11:39
Jag använder oht. inte jordankare, vill jag ha fast något blir det till att gjuta. Har en bensindriven jordborr så det är inga swtörra problem att få fast en plint.
Malcolm!

Hur ofta har du eg användning av en jordborr?
Faktum är att jag kunde rätt lätt få ned de där jordankarna, kunde trycka ned dem med foten, med hjälp av ett vattenpass tror jag de blev något sånär. Måste bara köpa virket så jag kan se hur någotsånär snett de hamnade!

Men det blir säkert bra. I alla fall bättre än pinnarna jag hade förra sommaren.
Bengalow
10-04-2012, 14:57
Ja, då lär dinte stå rakt så länge, om det var så lätt att få ner dem. Jordankare, som du kallar dem, har den nackdelen, att det som skall hålla emot trycket, d.v.s. botten av "ankaret är spetsigt". Ungefär som att styra en båt med en pinne. Det går bara inte. Låna malmcolms jordborr...
malcolm
10-04-2012, 15:00
CITAT (Peztis @ 10-04-2012, 14:56)

Malcolm!

Hur ofta har du eg användning av en jordborr?
Inte så ofta men den är himla bra när jag behöver den och så gillar jag verktyg och maskiner också.
Jo, det har jag också fattat att du gör!
malcolm
10-04-2012, 18:55
Har betongblandare också.
torhyttan
24-04-2012, 17:16
Gör så här skaffa några papprör att gjuta i.Köp färdig finbetong, bara att blanda
med vatten.Skaffa sen några ingjutningsjärn som gjuts fast i rören.
Därefter sätter man fast trästolparna i järnen.Då har man möjlighet att få
stolparna raka.
torhyttan, det där kan jag. Och det blir alldeles för avancerat för min lilla spaljé, känns det som. Orkar inte blanda den där betongen - tungt och bökigt.
Jag har tryckt ned jordankarna och det gick rätt lätt. 4,5-cmstolparna ligger och väntar på att sågas av och laseras. Tänkte borra hål i dem först innan jag sätter upp dem, dock. Förutsätter att det annars blir svårt att borra snygga hål på jämna avstånd. Och så ska jag såga topparna lite sneda så att vattnet rinner av.
fridsbacka
25-04-2012, 08:50
skulle rekommendera att där du snedkapar att du oljar in ändträt =)
Frisdbacka, ja, det är nog en bra idé.
Funderar på att olja in hela med grundolja. Hålen jag kommer borra och som jag ska trä sisalrep emellan bör nog oljas lite extra, har jag en känsla av,
fridsbacka
26-04-2012, 08:17
ingen dum ide =) bättre lite mer än lite mindre =) i längden tjänar man på det
Ja precis. Visserligen ska man väl inte bo här i tid och evighet men lite snyggt och ordentligt vill man ju ändå göra.
Nu är jordankarna islagna, stolparna laserade och borrade och sisalrepet iträtt:
[attachment=69608:IMG_0558.JPG]
Sedan när det blir varmare ska jag sätta bl a blomsterbönoir och annat storklättrande. Förra året hade jag en grön blomsterbönvägg där men störarna vek sig av tyngden, de var veka och jag hade inte tryckt neddem så långt.
Vi får väl se hur det går i år med detta!
Nu har spaljén stått på plats i ca 2 veckor och jag kan konstatera en sak...
Jag använde mig av sisalsnöre och tydligen så krymper sisal när det är vått (har för mig att jag hade läst om det innan och nu kan jag bekräfta detta). Detta innbär nu att när det har regnat och varit väldigt fuktigt i luften så har snörena krympt och dragit med sig störarna så de som är i ytterkant lutar nu inåt.
Så om någon gör denna variant, blötlägg snöret ett par timmar INNAN ni sätter dit det och klipper av. Antar att det kommer att slacka när det torkar men å andra sidan är ju det bättre än att stolparna lutar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.