Full version: Föreläsning
Avander
Jag planerar en föreläsning till just kvinnor om hemmabyggen. De ska kunna visa sina män att de minsann kan göra detta själv!

Föreläsningen ska handla om vad olika verktyg kan användas till och hur du tex bygger din egen altan utan att behöva lägga ut allt för mycket pengar. Vad skulle du/ni vilja veta? Vilka verktyg vill ni veta mer om? Vad skulle du vilja lära dig att bygga själv?

Allting som har med hemmet och stugan att göra är bra exempel! Kanske en brygga mm.
*Stintan*
Varför förutsätter du att kvinnor är sämre än män på detta och varför ska ska vi behöva bevisa för våra män att vi kan?
Att ha tummen mitt i handen är inte könsbundet.
Avander
Ta det inte så! Jag är själv en tjej på 19 som strax går ut byggnads på gymnasiet. Har börjat en praktik på ett företag och kunderna där är oftast män, jag tycker att vi borde satsa mer på kvinnor! Jag uttryckte mig fel!

Jag har hunnit tänka ut lite men är intresserad av att veta hur efterfrågan ser ut?
*Stintan*
CITAT (Avander @ 16-03-2012, 20:33) *
Ta det inte så! Jag är själv en tjej på 19 som strax går ut byggnads på gymnasiet. Har börjat en praktik på ett företag och kunderna där är oftast män, jag tycker att vi borde satsa mer på kvinnor! Jag uttryckte mig fel!

OK
omk
Jag är minst lika verksam, vad gäller byggande, i min och min mans hus, men det som jag ibland tycker är ett problem för just mig, är att de flesta el/batteriverktyg är så tunga ! Nuförtiden finns det iofs mindre, lättare elverktyg och vi har införskaffat en del sådana, bl a skruvdragare och slipmaskin. Tyvärr är ju även batteriet mindre = kortare "driftlängd".

Vad jag däremot saknar är ett reglage på sågbordet så att man kan ställa in olika benhöjd ! Så att vi, som är kortare än 170 cm, inte behöver häva oss upp på sågens reglage för att få ett bra grepp. Kan kanske även vara bra för de män som är längre än 190 ?

Edit; glömde ju helt trådens fråga ... biggrin.gif
Vad gäller din föreläsning, Avander, så vet jag inte om jag kan hjälpa dig. Vet inte riktigt vad kvinnor i allmänhet tycker är besvärligt med verktyg. Är ingen sån själv. Lycka till ändå !!
Avander
CITAT (omk @ 16-03-2012, 20:58) *
Jag är minst lika verksam, vad gäller byggande, i min och min mans hus, men det som jag ibland tycker är ett problem för just mig, är att de flesta el/batteriverktyg är så tunga ! Nuförtiden finns det iofs mindre, lättare elverktyg och vi har införskaffat en del sådana, bl a skruvdragare och slipmaskin. Tyvärr är ju även batteriet mindre = kortare "driftlängd".

Vad jag däremot saknar är ett reglage på sågbordet så att man kan ställa in olika benhöjd ! Så att vi, som är kortare än 170 cm, inte behöver häva oss upp på sågens reglage för att få ett bra grepp. Kan kanske även vara bra för de män som är längre än 190 ?

Väldigt klok tanke, vet själv att jag behöver en pall till vissa stativ. Men jag ska genast berätta att det finns mindre att köpa, dock blir själva stången kortare då också, vilket är en nackdel. Jag ska kolla närmare på detta på måndag, kanske finns det någon som tillverkar sådana stativ.

Men måste hålla med dig om att det är negativt med sämre hållbarhet i batterierna när verktygen är mindre! Tycker att man borde kommit längre i utveckilngen. Något som är nytt för mig är en mindre kofot, så liten att man kan ha den i arbetsbyxorna, smidigt smile.gif
Eva-Helene
Hej och välkommen till odla.nu! Kul att du också gått med här flirting.gif tongue.gif

Verktyg som jag vill veta mer om: sticksåg och cirkelsåg, vid vilka arbeten är den ena att föredra före den andra?

Hur 17 beräknar man hur mycket virke som kommer att behövas till bygget?

Det var vad jag kom på just nu.
Cacki
Allt handlar om att våga prova och det gäller både kvnnor och män. Det är så enkelt att säga att man inte kan men precis som Pippi Långstrump säger "hur ska jag kunna veta om jag kan spela piano när jag inte har försökt?". Vill man sedan bli duktig på det man gör är det träning som gäller. Och det gäller som sagt alla människor, oavsett kön.
omk
Nja, vet inte riktigt om jag kan hålla med dej här, Cacki !

Våga prova, DET ställer jag helhjärtat upp på, DET är det viktigaste !!

Men träning ... Det måste vara kul !!
Tycker man inte att det är kul, med byggande eller vad det nu än gäller, så spelar det ingen roll hur mycket man "tränar". Man blir bara aningen bättre, ingen "fena".
Är saker roliga, så är de lätta att lära sig, är de tråkiga, så kan / vill man inte lära sig, så enkelt är det.

Men, som du skriver, att våga PROVA ... tummenupp.gif
malarmaster
CITAT (Cacki @ 16-03-2012, 23:19) *
Allt handlar om att våga prova och det gäller både kvnnor och män. Det är så enkelt att säga att man inte kan men precis som Pippi Långstrump säger "hur ska jag kunna veta om jag kan spela piano när jag inte har försökt?". Vill man sedan bli duktig på det man gör är det träning som gäller. Och det gäller som sagt alla människor, oavsett kön.

nog bra att prova,men det krävs också att man har "det". att man är en praktiker och inte akademiker.
många människor saknar helt förutsättningarna och det är inget man kan lära sig,"det" måste finnas .
men prova gärna sedan kommer jag eller någon hantverkskollega och fixar det som inte blev så bra....
det finns duktiga gördetsjälvare ,många människor har trots allt "det" oavsett yrke. Ulf
*Stintan*
Kan man inte vara praktiker och akademiker?

Som sagt är man född med tummen mitt i handen så roar man sig nog hellre med andra saker.
Cacki
CITAT (malarmaster @ 17-03-2012, 08:55) *
nog bra att prova,men det krävs också att man har "det". att man är en praktiker och inte akademiker.
många människor saknar helt förutsättningarna och det är inget man kan lära sig,"det" måste finnas .
men prova gärna sedan kommer jag eller någon hantverkskollega och fixar det som inte blev så bra....det finns duktiga gördetsjälvare ,många människor har trots allt "det" oavsett yrke. Ulf

Just det, ni får jobb och samhället slipper betala för alla arbetslösa hantverkare som bara går och dräller. Dessutom slipper man höra småföretagarna inom branschen gnälla om att det är så svårt att få företaget att gå runt. flirting.gif
Nej, vad jag menar är naturligtvis inte att man ska ge sej på saker som man inte behärskar det första men gör. Man får förstås börja i smått för att sedan gå vidare med alltmer avancerade projekt. Från att slipa och måla om en gammal möbel -> måla och tapetsera ett rum -> måla om ytterväggarna på huset, om man nu ser till din bransch och beaktar att framfarten i avancerandet i mitt exempel är väldigt överdiven.
Dessutom har de allra flesta någon man känner med erfarenhet som man kan rådfråga innan och under vägen.
Vågar man bara prova så märker man snart om man "fixar det" och tycker det man gör är roligt. Gör man det inte så blir nog det nyväckta intresset enbart en dagslända. Tycker man att det hela är kul kommer träningen automatiskt hand i hand med antalet projekt.
KRT
CITAT (malarmaster @ 17-03-2012, 08:55) *

Klart man kan vara både akademiker och praktiker, jag antar att du menar TEORETIKER och inte akademiker?
För det är ju så att mängder med akademikeryrken är högst praktiska.....

Vad det gäller män vs. kvinnor och föreläsningen vet jag faktiskt inte riktigt vad jag ska säga. Det är väl bara att göra en ritning, beräkna mängd material och sedan vara noga. Finns ju könsskillnader i det. Möjligen kan jag hålla med om att en del verktyg, gäller både elektriska och mauella är gjorda för större händer och och är onödigt tunga. En bra stege är guld värd, speciellt om man är under 170 och behöver få en hyfsad arbetsställning.

Men idag finns många mer ergonomiskt utformade verktyg, tex giraffen med bärremmar etc som underlättar om man inte är så stor och/eller stark.

Däremot var det riktigt irriterande att försöka hitta arbetskläder med bra passform! På sin höjd finns det en dammodell - och den verkar vara gjord för extremt päronformade kvinnor, om man inte passar in i den mallen får man köpa någon av mansmodellerna eller flera storlekar för stort ranting.gif
Cacki
CITAT (KRT @ 17-03-2012, 09:52) *
Klart man kan vara både akademiker och praktiker, jag antar att du menar TEORETIKER och inte akademiker?

tummenupp.gif En del är begåvade med "både huvud och händer"
malarmaster
CITAT (KRT @ 17-03-2012, 09:52) *

det var nog så jag egentligen menade,och jovisst finns det många akademiska praktiska yrken.
men de flesta vad jag tolkade som akademiker jag mött har varit oerhört opraktiska och tänker i fel banor.
ett ex: fick i uppdrag att sänka innertaket i ett större badrum för att kunna bygga in spotlights o ljusslangar.
det nya taket skulle dessutom sluta 15 cm från väggarna så ljusslangarna kunde ge en soft belysning.
utlovades en ritning av beställaren,när ritningen efter mycket tankemöda från beställaren kom var taket redan färdigt.
ritningen hade jag i likhet med de flesta kompetenta hantverkare i huvudet och visste hur det skulle se ut.
det är skillnaden mellan teoretiker och praktikern. ulf
KRT
Jag skulle snarare säga att en utbildad hantverkare med mycket erfarenhet är lika praktisk som en säg lantmätare, kirurg eller biomedicinsk analytiker MEN inom helt olika områden, så att jämföra dem går helt enkelt inte.... Man tänker helt enkelt från olika synvinklar, det är klart att en som är utbildad snickare angriper ett problem på ett sätt, medan en som inte har den utbildningen tänker på ett annat sätt. Men på samma sätt är det ju alltid, det har inte med hur praktisk man är - bara om utbildning och erfarenheter!

Själv gör jag det mesta hemma, utom el och vatten, inkl målar hus, tapetserar om, river väggar, lägger mattor etc. Och jag är en sådan där "opraktisk" akademiker smile.gif
malarmaster
CITAT (Cacki @ 17-03-2012, 09:49) *
Just det, ni får jobb och samhället slipper betala för alla arbetslösa hantverkare som bara går och dräller. Dessutom slipper man höra småföretagarna inom branschen gnälla om att det är så svårt att få företaget att gå runt. flirting.gif
Nej, vad jag menar är naturligtvis inte att man ska ge sej på saker som man inte behärskar det första men gör. Man får förstås börja i smått för att sedan gå vidare med alltmer avancerade projekt. Från att slipa och måla om en gammal möbel -> måla och tapetsera ett rum -> måla om ytterväggarna på huset, om man nu ser till din bransch och beaktar att framfarten i avancerandet i mitt exempel är väldigt överdiven.
Dessutom har de allra flesta någon man känner med erfarenhet som man kan rådfråga innan och under vägen.
Vågar man bara prova så märker man snart om man "fixar det" och tycker det man gör är roligt. Gör man det inte så blir nog det nyväckta intresset enbart en dagslända. Tycker man att det hela är kul kommer träningen automatiskt hand i hand med antalet projekt.

nu finns det ju inte särskilt många arbetslösa hantverkare,snarare en brist tack vare regeringens kloka politik med rot. naughty.gif
men jag vidhåller,prova gärna men för att göra bra jobb krävs inte enbart rätta verktyg o material utan också "det".har man inte det hjälper inga lektioner eller övning.
personer med tummen mitt i näven bör ägna sig åt annat.det är för övrigt dessa personer jag lever på... Ulf
*Stintan*
Finns ju massor av teoretiker som inte är det minsta akademinska och/eller praktiska liksom det finns praktiker som är både akademiska och/eller teoretiker.
Det går inte att generalisera och säga att är man det ena så kan man inte vara det andra. Sen ska vi inte glömma att det finns en massa inkompetenta hantverkare också.
Avander
CITAT (malarmaster @ 17-03-2012, 10:06) *
ritningen hade jag i likhet med de flesta kompetenta hantverkare i huvudet och visste hur det skulle se ut.
det är skillnaden mellan teoretiker och praktikern. ulf

Nu vet jag inte om jag kan hålla med om det. Visst, enda sedan jag var i åldern att man byggde kojjor och lådbilar har jag kunnat se en ritning i "huvudet" och vetat hur jag ska konstruera det men det betyder inte att jag inte är teoretiker... Jag har haft turen att få läshuvudet också vilket dessutom gör det svårt för mig att välja yrkesgrupp. Det med ritningen du pratar om handlar mycket om erfarenhet och kompetens. Eftersom jag varit ute på många större arbetsplatser märker jag direkt vilka som kan sin sak och vilka som inte kan det. Dessa ingenjörer som kommer direkt från skolbänken är visserligen grym när det gäller det teoretiska men det praktiska stämmer inte alltid till 100%. Har själv varit med om att de skyller på praktikanten när det i själva verket är de själva som gjort fel men då är det bara att svälja sin stolthet! Däremot dessa ingenjörer/platschefer som börjat med staffetpinnen kan allt i huvudet och i händerna, dem är jag imponerad över!
Gunilla T
CITAT (*Stintan* @ 17-03-2012, 10:22) *
Finns ju massor av teoretiker som inte är det minsta akademinska och/eller praktiska liksom det finns praktiker som är både akademiska och/eller teoretiker.
Det går inte att generalisera och säga att är man det ena så kan man inte vara det andra. Sen ska vi inte glömma att det finns en massa inkompetenta hantverkare också.

Visst är det så tummenupp.gif jag har aldrig upplevt mig som opraktisk trots en akademisk examen.....
KRT
CITAT (Gunilla T @ 17-03-2012, 10:29) *
Visst är det så tummenupp.gif jag har aldrig upplevt mig som opraktisk trots en akademisk examen.....

Samma här smile.gif
Eva-Helene
Nu har jag kommit på nåt mer: säkerhet! Alltså vad man ska tänka på för att minska risken för att göra sig illa.
Åsså skulle jag vvilja kunna bygga en altan. Vår är så tokigt gjort - altangolvet ligger nästan en halvmeter lägre än rumsgolvet wacko.gif inbjuder inte precis till att bära en fika-bricka dit ut...
Cacki
CITAT (Eva-Helene @ 17-03-2012, 20:08) *
Nu har jag kommit på nåt mer: säkerhet! Alltså vad man ska tänka på för att minska risken för att göra sig illa.
Åsså skulle jag vvilja kunna bygga en altan. Vår är så tokigt gjort - altangolvet ligger nästan en halvmeter lägre än rumsgolvet wacko.gif inbjuder inte precis till att bära en fika-bricka dit ut...

Låter nästan mest som att det fattas ett par trappsteg eller så, eller är det jag som fattar fel?
omk
CITAT (Eva-Helene @ 17-03-2012, 20:08) *

OM du (som Cacki föreslog) bygger en trappa, se till att ta i lite, gör den större än vad som eg behövs, så har du lite extra sittplatser där !
Det gjorde vi. Jag sitter nästan alltid där med min kaffekopp !

Edit; nu har vi tappat ämnet lite, va ?
Avander; olika sorters spik och skruv skulle kanske vara ett tips. När använder man spik, när skruv ? Vad används till olika material ? MELLAN olika material ? Hur långa / korta ? Försänkt eller ej ? Förzinkat ? Ute / inne ? Lite såna aspekter.
Avander
Toppen!, nu tror jag att jag har en hyfsad mindmap som jag ska visa för försäljningschefen imorgon. Sedan får vi se hurvida jag tar det vidare till chefen nu eller i sommar. smile.gif tack för hjälpen!
Eva-Helene
CITAT (Cacki @ 17-03-2012, 20:59) *
Låter nästan mest som att det fattas ett par trappsteg eller så, eller är det jag som fattar fel?

Vi har en trappa (3 steg) där, den slutar en halvmeter före utgången från altanen. Jag vill hemskt gärna att altan- och rumsgolv är i samma höjd, dels för att jag p.g.a. artrosen har lite svårt att "vända i steget" s.a.s., dels för att med luft under altanen så får vi ett bra "garage" för släpvagnen...plus lite förvaring för andra grejer.

En snabbskiss på hur det ser ut nu:

[attachment=68607:Nuv._alt...abbskiss.JPG]
omk
Okej, NU fattar jag ! Du vill ha bort trappstegen helt och få höjt upp hela golvet till samma nivå som i huset. Men vill du fortf ha utgång till trädgården från samma altan ? Då blir det ju brant / trappsteg där istället ?
Fast det är klart, höjer du hela altangolvet till husets nivå, kan du ju faktiskt ha en sluttande ramp ut i trädgården, med handtag/staket iaf på ena sidan ? Istället för en trappa. Glöm isf inte halkskydd, om du har lite svårt med rörligheten; trall blir ju halt när det är lite kyligt / blött !

Men du måste ju kunna höja golvet med hjälp av t ex plintar, lecablock eller sten på de ställen där det nuvarande golvet vilar. Sen lägga nytt trallvirke uppepå de nya reglarna.

Åh, känner mig något frustrerad ! Du bor lite väl långt bort, Eva-Helene, annars skulle jag så gärna kommit och hjälpt dig !
Eva-Helene
Vilken bra idé att ha kvar nuvarande golv! Det blir ju lättsamt att skjuta in grejer under nya golvet då tummenupp.gif
Tack för din hjälpsamhetsiver omk smiley_small_hug.gif Jag tar nog hjälp av Avander ska du se - hon är min kära dotter, nämligen wub.gif *stolt moder*
*Stintan*
CITAT (Eva-Helene @ 19-03-2012, 12:08) *
Vilken bra idé att ha kvar nuvarande golv! Det blir ju lättsamt att skjuta in grejer under nya golvet då tummenupp.gif
Tack för din hjälpsamhetsiver omk smiley_small_hug.gif Jag tar nog hjälp av Avander ska du se - hon är min kära dotter, nämligen wub.gif *stolt moder*

Haha där ser man då får du säkert till en fin altan precis som du vill ha den. Smart att enkelt att bygga nytt golv ovanpå det gamla.
omk
CITAT (Eva-Helene @ 19-03-2012, 12:08) *
Jag tar nog hjälp av Avander ska du se - hon är min kära dotter, nämligen wub.gif *stolt moder*

Nämen ! Ja, DÅ är det nog inga problem ! tummenupp.gif

Kom på en sak till (vem av er som nu läser först): Varför kan man inte prova maskinen i affären ? confused.gif
Provborra, provskruva ... i olika material. Känna på ev vibrationer t ex.
heinrich_stubel
Vad ska ni bevisa och för vem? De kvinnor som vill lära sig snickra gör väl antagligen det. Samma sak med män.

Skiter faktiskt fullständigt i om folk kan snickra eller inte. Den allmänna fördomen borde snarare vara att medelpersonen överlag är jävligt dålig på att snickra, oavsett kön. Dock är det väl populärare bland killar, samt att killar förväntas utföra sånt arbete i högra grad, vilket leder till stereotypiska idéer hon somliga individer.
*Stintan*
CITAT (heinrich_stubel @ 21-03-2012, 23:26) *
Vad ska ni bevisa och för vem? De kvinnor som vill lära sig snickra gör väl antagligen det. Samma sak med män.

Det var ju det jag skrev som inlägg två i tråden!
Avander

Det inlägg jag gjorde handlade inte om att bevisa något för någon, det handlade varken om könsroller eller om vem som är bättre än vem. Jag inriktar mig på kvinnor av den enkla anledningen att jag själv är kvinna och jag har aldrig hört talas om en föreläsning av det slag som jag tänkt hålla.
herkules

Skiter faktiskt fullständigt i om folk kan snickra eller inte. Den allmänna fördomen borde snarare vara att medelpersonen överlag är jävligt dålig på att snickra, oavsett kön. Dock är det väl populärare bland killar, samt att killar förväntas utföra sånt arbete i högra grad, vilket leder till stereotypiska idéer hon somliga individer.

bra tråd, gnäll inte!
mamamaggan
[Edit; nu har vi tappat ämnet lite, va ?
Avander; olika sorters spik och skruv skulle kanske vara ett tips. När använder man spik, när skruv ? Vad används till olika material ? MELLAN olika material ? Hur långa / korta ? Försänkt eller ej ? Förzinkat ? Ute / inne ? Lite såna aspekter.
[/quote]

Det var bra förslag. Här hemma är det jag som är praktikern . Vettiga verktyg säger jag också , vilka ska jag ha till vad . Nu menar jag inte de vanliga verktygen utan specilaverktyg.

Det värsta jag har gjort är sätta upp lister , foder mm sådant. Att såga till vinklarna så att de passar kan vara krångligt.

Sätta in fönster och dörrar är bra att få veta hur man gör.

Vilket material som är lämpligt till vad är också viktigt.

I vilken ordning bygger man om köket ? T ex sätter man upp överskåpen först eller sist .

Hur man bygger om /underhåller / förbättrar tycker jag skulle vara bra kunskap.

Lite grann om hur man kan bygga möbler , både ute- och innemöbler.
Klint
Jag skulle vilja bygga en liten trapp,och det skulle jag nog kanske klara av,men jag vill veta mer om hur man lägger upp jobbet.Hur man tänker och i vilken ordning man gör de olika momenten,det finns ju ritningar på det mesta men jag skulle vilja lära mej tänket då kan man göra allt mycket smartare.
Avander
CITAT (omk @ 21-03-2012, 20:45) *
Nämen ! Ja, DÅ är det nog inga problem ! tummenupp.gif

Kom på en sak till (vem av er som nu läser först): Varför kan man inte prova maskinen i affären ? confused.gif
Provborra, provskruva ... i olika material. Känna på ev vibrationer t ex.

Roligt att du frågar! Jag började ställa i ordning en demohörna redan förra veckan med kapar och tryckluftspistoler smile.gif
malcolm
På Byggmax och Bauhaus sidor finns en del tips för hemmabyggare.
heinrich_stubel
CITAT (herkules @ 22-03-2012, 21:25) *
bra tråd, gnäll inte!

Tycker bara det är så tjatigt när folk ska dela upp allting, tennis för kvinnor, poker för män, hundsim för dvärgar och gud vet allt. Men för all del, jag bryr mig inte vad för föreläsning hon håller, utgick bara från frågeställningen.

herkules
CITAT (heinrich_stubel @ 10-04-2012, 01:32) *
Tycker bara det är så tjatigt när folk ska dela upp allting, tennis för kvinnor, poker för män, hundsim för dvärgar och gud vet allt. Men för all del, jag bryr mig inte vad för föreläsning hon håller, utgick bara från frågeställningen.

skit i å läs om du tycker det är tjatigt. funkar med alla trådar man inte gillar.
heinrich_stubel
CITAT (herkules @ 10-04-2012, 09:18) *
skit i å läs om du tycker det är tjatigt. funkar med alla trådar man inte gillar.

Tydligen inte. Du gnällde själv över gärningen ajg gjorde i AKB42-tråden!

Men för all del. Ska inte skriva mer i den tråden, om det inte finns anldning!
Bengalow
Jag tycker att du skall hålla dig utanför hela odla-forumet. Du tillför nada, mer än till din egen förnöjelse. Du är inte ens kul - du är en fjortis, med läppfjun...
heinrich_stubel
CITAT (Bengalow @ 10-04-2012, 22:51) *
Jag tycker att du skall hålla dig utanför hela odla-forumet. Du tillför nada, mer än till din egen förnöjelse. Du är inte ens kul - du är en fjortis, med läppfjun...

Vad du tycker är inte relevant i sammanhanget, och om du vill odla fjun så är det fritt fram. Blanda inte in mig i din skäggtävling!
herkules
CITAT (heinrich_stubel @ 10-04-2012, 22:40) *
Tydligen inte. Du gnällde själv över gärningen ajg gjorde i AKB42-tråden!

Men för all del. Ska inte skriva mer i den tråden, om det inte finns anldning!

du kommer märka när jag gnäller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon