|
Hur gör man rent praktiskt? Tänker ffa på el; Jag hr försökt googla på hur djupt den ska ligga, om det måste ligga i rör eller om man kan lägga elkabel direkt, hur man lämpligast ansluter till bef. nätet osv. MÅSTE el verkligen ligga frostfritt, det är ju liksom inte så att kablarna kan läcka om de fryser sönder..... Jag inser att en elektriker ska ansluta allt, men kan man utnyttja ett befintligt utomhusuttag - vill inte dra en kabel hela vägen in eftersom proppskåpet sitter i motsatt ände av huset fröhållande till trädgården  Och vatten - var ansluter man det egentligen? Till den vanliga vattenutlkastaren? Men i så fall kvittar det hur man gräver ner det, man kan ju ändå inte undvika att det fryser på vintern (om man nu inte har vattenutkastaren i ett frostfritt utrymme, vilket vi inte har)? Väljer man djup beroende för att rören/kabeln ska ligga frostfritt eller för att man inte ska råka gräva i dem av misstag? Och slutligen; finns det NÅGONSTANS där man kan läsa vad som faktiskt gäller - inte bara en massa åsikter utan vilka riktlinjer en elektriker eller VVS:are går efter?
CITAT (KRT @ 16-03-2012, 20:30)  Hur gör man rent praktiskt? Tänker ffa på el; Jag hr försökt googla på hur djupt den ska ligga, om det måste ligga i rör eller om man kan lägga elkabel direkt, hur man lämpligast ansluter till bef. nätet osv. MÅSTE el verkligen ligga frostfritt, det är ju liksom inte så att kablarna kan läcka om de fryser sönder..... Jag inser att en elektriker ska ansluta allt, men kan man utnyttja ett befintligt utomhusuttag - vill inte dra en kabel hela vägen in eftersom proppskåpet sitter i motsatt ände av huset fröhållande till trädgården  Och vatten - var ansluter man det egentligen? Till den vanliga vattenutlkastaren? Men i så fall kvittar det hur man gräver ner det, man kan ju ändå inte undvika att det fryser på vintern (om man nu inte har vattenutkastaren i ett frostfritt utrymme, vilket vi inte har)? Väljer man djup beroende för att rören/kabeln ska ligga frostfritt eller för att man inte ska råka gräva i dem av misstag? Och slutligen; finns det NÅGONSTANS där man kan läsa vad som faktiskt gäller - inte bara en massa åsikter utan vilka riktlinjer en elektriker eller VVS:are går efter?
Hej, Jag har ett växthus som jag har använt sen 12 år tbax,Där är vattnet dragits från ett utvändigt vattenutkast alltså dränerat vintertid.Från detta vattenutkast ligger det ett plastbelagt kopparör ca 3 dm under marken,alltså inte frostfritt,in i växthuset och där inne fortfarande 3 dm ner sitter det en t koppling med en ventil ballofix kran eller nåt sånt,där kan man öppna på vintern för att undvika att spränga röret från utkastet,som ju redan är dränerat innifrån i vanlig ordning.Vidare på t kopplingen kan man dra upp ett rör ovan jord i växthuset och montera kranar eller som i mitt fall en kran och ett rör till automatbevatningen.Runt t koppling och rör under jorden har jag klätt med tryckta brädor för att komma åt att öppna ballofixen inför vintern, naturligtvis efter det att vattenutkastet stängts för sässongen. Detta funkar fantastisk bra,bara ett krux många spindlar bor i den tryckta lådan under jord,He He
Du har alltså "säsongsvatten", men har grävt ner slangen för bekvämlighets skull? Det låter som ett bra alternativ, det ÄR irriterande att ha slangen liggandes framme på gräsmatten  hela sommaren.....
Hej KRT! Jag hade en elektriker hemma som visade hur det skulle grävas etc. Han sa att jag skulle gräva ner till frostfritt djup, ca 60 cm och 20 cm ovanför det en gul varningsplast. Den del som bilar skall köra på skulle det vara hårt plaströr medan på andra ställen fungerade det med det glua flexibla röret. På bilden nedan ser du slangen och plasten. Ha det så kul med grävandet! [attachment=68573:greenhouse_03.jpg]
Huggorm
17-03-2012, 13:55
Om man inte gräver ner tillräckligt djupt så riskerar kabeln att lyftas upp till ytan av tjälen. Jämför med sten som dyker upp i grusvägar varje vår. Plötsligt fastnar kanske kabeln i gräsklipparen när kör med den  Men du kan absolut gå vidare från uttaget du redan har ute. Antingen kan man gräva ner slang som på bilden ovan, eller så kan man använda speciell jordkabel som kan grävas ner som den är. Då skall man egentligen märka med sånt där gult band som man också ser på bilden. Många slarvar dock med det i trädgården, det är ju bara för att grävmaskinister skall få en förvarning innan de gräver sönder kabeln. Problemet är att jordkabel är svart och ser lite konstig ut att ansluta till ett uttag. Men det kan naturligtvis döljas på olika vis.
Tack för förklaringen, huggis. Trevligt nick förresten.
El installationen skal utföras av en elektriker bara att fråga vad som gäller. Pysslar du själv så fråga i en elaffär ... Du bör/skall ha en jordfelsbrytare och strömbrytar innan kabeln går ut till växthuset. Dessutom fins krav på skydd för kabeln där den går ner och upp vid grunden.
Vattnet. Gräv ner en PEM slang tål att vattnet fryser i den. Jag har en kort trädgårdsslang mellan utkastaren och pemslangen. Käns säkrare att stänga av vattnet i utkastaren när det inte behövs.
CITAT (jaj-51 @ 17-03-2012, 18:21)  El installationen skal utföras av en elektriker bara att fråga vad som gäller. Pysslar du själv så fråga i en elaffär ... Du bör/skall ha en jordfelsbrytare och strömbrytar innan kabeln går ut till växthuset. Dessutom fins krav på skydd för kabeln där den går ner och upp vid grunden.
Vattnet. Gräv ner en PEM slang tål att vattnet fryser i den. Jag har en kort trädgårdsslang mellan utkastaren och pemslangen. Käns säkrare att stänga av vattnet i utkastaren när det inte behövs. Följdfrågor; Du menar att man ska ha en separat jordfelsbrytare till växthuset? Vad menar du med skydd där kabeln går upp och ner - något speciellt material? PEM-slang, kan man montera vanlig gardenakoppling på den och därmed ansluta den till bef vattenutkastare, när man önskar, men ta loss den när man så önskar? Om man lägger PEM-slang, då behöver man inte ner till frostfritt? Till sist en allmän fråga; VARFÖR ska man lägga elen på 60 cm, är det endast pga frostfritt (då måste man lägga den rejält djupt i norr  ) eller är det något "standardiserat" mått baserat på att man sällan gräver så djupt i trädgården?
CITAT (KRT @ 17-03-2012, 18:54)  Följdfrågor; Vad menar du med skydd där kabeln går upp och ner - något speciellt material? Jag har ett metallbleck som skyddar elen där den kommer ur jorden.
Följdfrågor; Du menar att man ska ha en separat jordfelsbrytare till växthuset? Ja som extra säkerhet, växthuset med vatten och fukt är en känslig miljö. Vad menar du med skydd där kabeln går upp och ner - något speciellt material? Ja, det var något med "plåt skydd" och längder. PEM-slang, kan man montera vanlig gardenakoppling på den och därmed ansluta den till bef vattenutkastare, när man önskar, men ta loss den när man så önskar? Pem slangen är tjock och styv på den används "pem" kopplingar. Det fins övergångar från pem till "Garden" typ. Om man lägger PEM-slang, då behöver man inte ner till frostfritt? Nej den brukar tåla fruset vatten. Till sist en allmän fråga; VARFÖR ska man lägga elen på 60 cm, är det endast pga frostfritt (då måste man lägga den rejält djupt i norr  ) eller är det något "standardiserat" mått baserat på att man sällan gräver så djupt i trädgården? Elinstallations bestämmelser om djupet "tror" det är 60cm i hela Sverige.
CITAT (Natrix @ 17-03-2012, 19:08)  Jag har ett metallbleck som skyddar elen där den kommer ur jorden. Som ett halvt rör som man fäster i väggen eller något? (Trevligt att se din aktivitet här öka  ) CITAT (jaj-51 @ 17-03-2012, 19:20)  Följdfrågor; Du menar att man ska ha en separat jordfelsbrytare till växthuset? Ja som extra säkerhet, växthuset med vatten och fukt är en känslig miljö. Vad menar du med skydd där kabeln går upp och ner - något speciellt material? Ja, det var något med "plåt skydd" och längder. PEM-slang, kan man montera vanlig gardenakoppling på den och därmed ansluta den till bef vattenutkastare, när man önskar, men ta loss den när man så önskar? Pem slangen är tjock och styv på den används "pem" kopplingar. Det fins övergångar från pem till "Garden" typ. Om man lägger PEM-slang, då behöver man inte ner till frostfritt? Nej den brukar tåla fruset vatten. Till sist en allmän fråga; VARFÖR ska man lägga elen på 60 cm, är det endast pga frostfritt (då måste man lägga den rejält djupt i norr  ) eller är det något "standardiserat" mått baserat på att man sällan gräver så djupt i trädgården? Elinstallations bestämmelser om djupet "tror" det är 60cm i hela Sverige. Min kära make föreslog att vi skulle dra ut el från garaget, det gör det enkelt att sätta en separat jordfelsbrytare där, det kan nog vara en bra idé att ha en separat - då slipper hela huet bli strömlöst om jag kör en grep genom en sladd... PEM-slang skulle underlätta, du kan jag bara ta upp betongplattorna och karva ut en smal ränna i sättgruset och lägga slangen där.....
Huggorm
17-03-2012, 22:16
Jag grävde runt 60m kabeldike, 50-60cm djupt från elskåpet till min stuga. Det går rätt bra om man gräver exempelvis två meter per dag och håller på ett tag. Något som är bra är att lägga upp jorden på en presenning istället för att ösa upp den i gräset. Då blir den mycket lättare att få tillbaka ner i diket efteråt  Jag grävde ner ett kabelrör, och det var tur för då var det plats över att dra i ett vattenrör också. Tveksamt om man får dra el och vatten i samma rör men är man en hillbilly så är man
CITAT (Huggorm @ 17-03-2012, 22:16)  Jag grävde runt 60m kabeldike, 50-60cm djupt från elskåpet till min stuga. Det går rätt bra om man gräver exempelvis två meter per dag och håller på ett tag. Något som är bra är att lägga upp jorden på en presenning istället för att ösa upp den i gräset. Då blir den mycket lättare att få tillbaka ner i diket efteråt  Jag grävde ner ett kabelrör, och det var tur för då var det plats över att dra i ett vattenrör också. Tveksamt om man får dra el och vatten i samma rör men är man en hillbilly så är man  El och vatten i samma rör, absolut går säkert bra Men vatten tänker jag dra in på annat sätt, så det är bara elen jag behöver gräva ett dike för. Alltid något att vara tacksam för
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|