Full version: SPIREA
star k
Har 2 stora yviga spireor som förra sommaren hade väldigt många torra grenar. Tänkte om det går att klippa ner dessa eller bör man bara ansa, ta bort skräp och torrt? Hur hårt kan man klippa ner om det är möjligt? Det är brudspirea.
Och isf när ska man göra detta - nu eller i höst?
Tacksam för svar smiley_small_hug.gif

CITAT (star k @ 16-03-2012, 23:38) *
Har 2 stora yviga spireor som förra sommaren hade väldigt många torra grenar. Tänkte om det går att klippa ner dessa eller bör man bara ansa, ta bort skräp och torrt? Hur hårt kan man klippa ner om det är möjligt? Det är brudspirea.
Och isf när ska man göra detta - nu eller i höst?
Tacksam för svar smiley_small_hug.gif

Kanske ska tillägga att buskarna nu är ca 150 cm höga och ca 15 år gamla//
Huggorm
-
Cilla
Beror på vad det är för spirea. Vilken sort är det?
Huggorm
CITAT (Cilla @ 17-03-2012, 12:34) *
Beror på vad det är för spirea. Vilken sort är det?

Brudspirea wink.gif

Hoppas jag inte gav ett dumt råd bara
Cilla
OK, tack, missade det. Just den av alla spireor skulle jag inte våga radikalbeskära även om jag vet att någon lyckats här och var. Har sett åtskilliga av just dem stå och pipa med några få spröt efteråt, och sedan grävas upp.

De brukar klara sig rätt bra själva. Man kan närapå lyfta ut de döda grenarna på våren om man störs av dem.
De få som jag tagit hand om har jag ansat på sommaren när man ser tydligt vad som är dött och inte.
star k
Tack igen! Ja det är Brudspirea. Då låter jag det vara och ansar bort lite bara där det syns mest. De har så stort häng och dom torra grenarna är under denna plym. Så egentligen syns det inte. Jag tänkte mest om det var bättre för busken i sig om den blev av med detta.
Tack för rådet!
Peztis
Tittade i min beskärningsbok och där står det att man underhållsbeskär under sommaren, då kan du ta in ca hälften av grenarna. Det som är dött eller skadat kan du så klart klippa ned ända vid marken.

Det står även att man kan föryngringsbeskära men att man då gör det stegvis, helst under några år: på försommaren lämnar man tre-fyra stammar och klipper ned de återstående skotten till 5-8 cm för att stimulera att det utvecklas nya skott. Nästa år tar du bort alla tunna och svaga skott. Klipp de återstående tre eller fyra stammarna nära marken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon