lottapotta
17-03-2012, 01:12
Jag har kommit över några frön av clematis fusca på tradera. Eftersom jag är ny på frösådder undrar jag om den ska köldbehandlas?
Någon som vet?
Jag sådde mina fusca för några veckor sedan o ställde ut i kallväxthuset så dessa har fått sin köldbehandling där plus i kylskåpet där jag förvarade dom fram tills sådden. Testa med att lägga fröerna på det kallaste stället i kylen några dagar, alternativt 1-2 dagar i frysen (??) o så dom sedan. Jag vet inte faktiskt om de behöver denna stratifiering men tror definitivt att det inte skadar iaf.
Eva 33c
18-03-2012, 12:18
Att förvara torra fröer i kylenär ett bra sätt att bevara dem på, men det räknas inte som kallstratifiering. Fröet måste först suga upp vatten och sen utsättas för de lägre temperaturerna för att "väcknings-processen" ska börja. Men man kan tex lägga fröerna i fuktat papper i en plastpåse och ha i kylen och sen så dem i jord och värme efter lämplig tid. Men bäst är nästan alltid ute om man kan. Jag har sått mina fusca ute, så jag vet inte om det lyckas utan kallperiod. Men många clematis-sorter vill ha det så. Vissa har också den egnheten att de gror sent på hösten. Om det gäller fusca minns jag inte.
lottapotta
19-03-2012, 18:19
Tack för svaren!
Jag sådde fuscan för tre veckor sedan, och den har inte visat någon som helst tendens att komma upp. Då tänkte jag att den kanske behövde lite stratifiering. Det var uppenbarligen rätt tänkt. Så nu har jag satt dem i plastpåsar i kylen och hoppas att de tar sig bättre efter två veckor där. Och att ingen äter upp dem...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.