godivaex
Hej!

Det kliar i odlingsfingrarna och trots att jag lovade mig själv förra året att inte förgro något 2012 så går det inte. Har frön till bl.a.:
  • grekisk vädd
  • rosenskära
  • ringblomma
  • slätbladig persilja

I alla fall så har senaste sådderna i lägenheten blivit rangliga, taniga och inte så frodiga. Det är anledningen till att jag bestämde mig för att köpa plantor istället eller att så på friland.

Men... en ide´kläcktes när jag såg mina självvattnande balkonglådor som inte längre används (allt dör på lägenhetsbalkongen då fritiden spenderas på torpet) Tänk om jag sår i balkonglådorna på torpet, täcker med fiberduk och ställer vid skuggig husvägg. Funkar det så slipper jag härda av plantorna, samt att de borde äxa i ett bra tempo.

Så vad tror ni? Dödfött eller möjlighet?
Rosrup
Väntar du nån månad så kan jag svara på hur det gick wink.gif
Har tryckt ner mer frö än jag orkar räkna upp just nu.
Både blommor och grönsaker.
*Stintan*
Varför så bråttom? De där fröerna du räknar upp ska man inte förgro utan så direkt på växtplatsen och det kan man göra så snart jorden reder sig. Den slätbladiga persiljan kan du iof förgro med ett gäng frön i en eller ett par krukor. Persilja sår man ju inte ett och ett frö. Sådden behöver sen massor av ljus när den grott.
Eva 33c
CITAT (godivaex @ 17-03-2012, 10:02) *
  • grekisk vädd
  • rosenskära
  • ringblomma
  • slätbladig persilja

Grekvädden är ju en perenn som faktiskt behöveen tids kallperiod för att gro bra. Så den kan du med fördel så ute. Utmaningen om du inte har sådden stående så du kan titta till den ofta är att den torkar ut.
De övriga går säkert bra att så ute nu, men du vinner knappast någon tid på det. Det handlar ju inte om förkultivering när du sår ute. Eventuellt gror de något fortare eftersom jorden i en blomlåda fortare blir varm. Å andra sidan kan just det vara en nackdel, att det gror för fort, eftersom ett bakslag i vädret kan göra tt det nygrodda fryser. Problemet är väl att du inte kan titta till dina sådder på det här sättet. Jag vet inte var du bor, men här är sådd av rosenskära och ringblomma fortfarande långt bort. Persiljan ska jag väl förkultivera några tuvor av snart.
godivaex
Hej,

Hade glömt att jag postat det här inlägget! Tack för era svar. Jag tryckte ner några frön i lådorna men har inte kollat hur dom mår. Ska göra det i helgen, återkommer rapport.

godivaex
Jorå, här har det kommit upp grejjer! Lådorna står i skugga och är täckta med dubbla lager odlingsväv. Har inte vattnat sen sådden och jorden är fortfarande fuktig. Tyvärr vet jag inte vad som kommit i upp då jag som vanligt är en slarver och inte markerar VAD jag sått. Puckat, jag vet.

Återstår då bara att se om dom klarar sig till frosten slutar vara ett hot....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon