Lotzki
CITAT
Hej trdsgrdsexperter!

Jag som r mindre belamrad inom mnen behver eran expertis!
Jag har en orkide som har blommat och varit jttefin i 4 rs tid. Men nu har den brjat f svarta flckar och bladen gulnar och undersidan har som sockerkristaller. Vad har den drabbats av och vad kan jag gra? r det frsent?

All hjlp och tips mottagets vldigt tacksamt!
Lotta!

[attachment=68574:orkide.jpg]
[attachment=68575:orkide1.jpg]
[attachment=68576:orkide2.jpg]
KRT
Jag tror att din orkid har drabbats av flera olika saker; att de understa bladen blir gula och trillar av r inget konstigt, s gr de nr de vxer.
Sockerkristallerna tyder p att ngot suger vxtsaft frn vxten, svrt att sga vad - men det BRUKAR vara skldlss eller ull-lss. Bda kan man r p med provadospray (inte pinnar till orkider).
Det svarta dremot r mer att oroa sig fr. Har blomman sttt med bladen mot en kall ruta, eller mot ett varmt element? Tyvrr ser det ut som svamp och det gr inte att gra ngot t.

Frmodligen har plantan ett svrt angrepp av sugande ohyra som har frsvagat den och s har den drabbats av svamp ocks. Jag har aldrig haft en orkid med svamp, men mitt rd r att frska klippa bort det du kan p bladen, behandla mot ohyra och ge den optimala frutsttningar (lagom med ljus, nring osv) s kanske den klarar sig.
CillaM
Jag misstnker att den blivit utsatt av antingen fr mycket vatten eller stark kyla. Det sockeraktiga sker ofta nr vxten har ftt fr mycket vatten, nnstans mste den gra sig av med verskottet o d bildas dessa kristaller (sa min syster en gng, som r nstintill en expert p orkideer, enligt mig). Klipp bort de gula bladen, lyft upp plantan ut sin kruka o slng bort mossan eller barken, vad det nu r du har, och plantera om i ny. Ingen vattning p ett bra tag.
Lotzki
Vad glad jag blir att ni tagit er tid att svara!

Jag ska testa alla era tips (att plantera om den och ta bort det svarta och spruta mot ev ohyra). S hoppas jag att den ska verleva. Har ju varit en s fin orkide som aldrig slutat blomma i 4rs tid. S jag hoppas att jag fr njuta av den ett tag till smile.gif

Tusen tack fr era svar CillaM och KRT!

Lotta!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon