Lotzki
CITAT
Hej trädsgårdsexperter!

Jag som är mindre belamrad inom ämnen behöver eran expertis!
Jag har en orkide som har blommat och varit jättefin i 4 års tid. Men nu har den börjat få svarta fläckar och bladen gulnar och undersidan har som sockerkristaller. Vad har den drabbats av och vad kan jag göra? Är det försent?

All hjälp och tips mottagets väldigt tacksamt!
Lotta!

[attachment=68574:orkide.jpg]
[attachment=68575:orkide1.jpg]
[attachment=68576:orkide2.jpg]
KRT
Jag tror att din orkidé har drabbats av flera olika saker; att de understa bladen blir gula och trillar av är inget konstigt, så gör de när de växer.
Sockerkristallerna tyder på att något suger växtsaft från växten, svårt att säga vad - men det BRUKAR vara sköldlöss eller ull-löss. Båda kan man rå på med provadospray (inte pinnar till orkidéer).
Det svarta däremot är mer att oroa sig för. Har blomman stått med bladen mot en kall ruta, eller mot ett varmt element? Tyvärr ser det ut som svamp och det går inte att göra något åt.

Förmodligen har plantan ett svårt angrepp av sugande ohyra som har försvagat den och så har den drabbats av svamp också. Jag har aldrig haft en orkidé med svamp, men mitt råd är att försöka klippa bort det du kan på bladen, behandla mot ohyra och ge den optimala förutsättningar (lagom med ljus, näring osv) så kanske den klarar sig.
CillaM
Jag misstänker att den blivit utsatt av antingen för mycket vatten eller stark kyla. Det sockeraktiga sker ofta när växten har fått för mycket vatten, nånstans måste den göra sig av med överskottet o då bildas dessa kristaller (sa min syster en gång, som är nästintill en expert på orkideer, enligt mig). Klipp bort de gula bladen, lyft upp plantan ut sin kruka o släng bort mossan eller barken, vad det nu är du har, och plantera om i ny. Ingen vattning på ett bra tag.
Lotzki
Vad glad jag blir att ni tagit er tid att svara!

Jag ska testa alla era tips (att plantera om den och ta bort det svarta och spruta mot ev ohyra). Så hoppas jag att den ska överleva. Har ju varit en så fin orkide som aldrig slutat blomma i 4års tid. Så jag hoppas att jag får njuta av den ett tag till smile.gif

Tusen tack för era svar CillaM och KRT!

Lotta!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon