CITAT (Peztis @ 18-03-2012, 21:01)

Men Eva, tänkte på en sak. Man kan ju även gräva ett hål i marken och slänga ned matresterna där för att platera ovanpå. Många säger att det funkar jättebra. Varför ska man då inte mylla ned komposten om den inte är färdigbrunnen? Är det för att de ytliga rötterna är mer känsliga?
Ja det där har jag också funderat lite på. Metoden är också lite omdiskuterad. Men så här har jag förstått det hela. Det behövs syre för att få "rätt" form av nedbrytning av organiska material. Gräver man ner icke färdig nedbrtytet material för djupt i jorden så är miljön syrefatting och man får en förruttnelse istället för den önskade komposteringen. De gaser som bildas då är inte bra för växternas rötter. Att mylla ner det lite grann går säkert bra, men det kan uppstå konkurens om syret som ju också växande rötter behöver. Lägger man det uppepå så är ju tillgången på syre ganska obegränsad.
Men den halvförmultnade komposten ska inte stinka, då är den för färsk : ) Fast min kompost stinker egentligen aldrig. Det jag lägger i växthuset är inte ett år gammalt, åtminstone inte alltihop. Att en hushållskompost skulle behöva efterkomposteras ett helt år känner jag inte igen, åtminstone inte för bakteriernas skull. Däremot vet jag att när det gäller mulltoan så rekomenderas minst 6 månaders efterkompostering innan man sprider det . Vi har en sån också, men den komposten använder jag inte till ätbara saker överhuvudtaget...