Qtec
Jag har en varmkompost där vi komposterar matrester året runt. Har läst att kompostmaterialet måste vara välbrunnen innan man använder det som gödsling/jordförbättring. Jag har ett växthus med lite tomater där jag tänkt gödsla med kompost i sommar sen. Kan jag gödsla med kompost direkt från komposten eller måste det ligga ett tag först? Vad exakt betyder brunnen kompost?
malarmaster
att den är färdigförmultnad,dvs ser ut som jord.
jag har ingen erfarenhet av varmkompost men vanlig kompost brukar jag låta multna i minst 1 år. ulf
Eva 33c
CITAT (Qtec @ 17-03-2012, 17:13) *
Jag har en varmkompost där vi komposterar matrester året runt. Har läst att kompostmaterialet måste vara välbrunnen innan man använder det som gödsling/jordförbättring. Jag har ett växthus med lite tomater där jag tänkt gödsla med kompost i sommar sen. Kan jag gödsla med kompost direkt från komposten eller måste det ligga ett tag först? Vad exakt betyder brunnen kompost?

När man lägger organiska saker i hög så blir den varm medan nedbrytningen pågår. Sen kallnar den, då har den "brunnit klart". Jag slutar mata min hushållskompost i maj, börjar en ny tunna då. Då har det blivit fart på den gamla efter vintern. Sen lägger jag allt innehåll från den i växthuset i juni. Den är nog inte färdigbrunnen helt igenom då, men det spelar inte så stor roll om man lägger den uppe på jorden och inte gräver ner den. Det växer så det knakar i alla fall och maskarna blir fler och fler i jorden.
Qtec
Jag tömmer min kompost ca 4ggr om året underifrån. brukar sen lägga innehållet i några månader innan jag använder det. Kanske kan använda det direkt istället?
Eva 33c
Om du inte gräver ner det i jorden utan lägger det uppepå så går det bra att använda halvfärdig kompost också. Men vill man blanda ner det som jordförbättring tex så bör den vara färdig.
Peztis
Men då gäller det att det inte är halvförmultnade matrester får då kommer det stinka rätt rejält...

Men Eva, tänkte på en sak. Man kan ju även gräva ett hål i marken och slänga ned matresterna där för att platera ovanpå. Många säger att det funkar jättebra. Varför ska man då inte mylla ned komposten om den inte är färdigbrunnen? Är det för att de ytliga rötterna är mer känsliga?
Eva i Västerås
Olika växter tycker olika om kompost.
Potatis och andra rotsaker vill ha färdig kompost, som är helt omvandlad till jord.
Tomater, paprika, chili växer så det knakar i ganska färsk kompost.

Har man animaliska rester i matkomposten måste den ligga och efterkompostera så det legat sammanlagt ett år minst. Jag har lärt mig att man inte ska odla mat i färskare matkompost än så, för där kan finnas otrevliga bakterier. Men när det blivit jord dör dom.

Bassam
Hej
Du måste veta varför använder vi bara jäsande naturliga gödsel, eftersom naturliga gödsel Publicerad stor mängd värme under jäsande tiden, värme som kan skada rötterna
H.Bassam
Eva 33c
CITAT (Peztis @ 18-03-2012, 21:01) *
Men Eva, tänkte på en sak. Man kan ju även gräva ett hål i marken och slänga ned matresterna där för att platera ovanpå. Många säger att det funkar jättebra. Varför ska man då inte mylla ned komposten om den inte är färdigbrunnen? Är det för att de ytliga rötterna är mer känsliga?

Ja det där har jag också funderat lite på. Metoden är också lite omdiskuterad. Men så här har jag förstått det hela. Det behövs syre för att få "rätt" form av nedbrytning av organiska material. Gräver man ner icke färdig nedbrtytet material för djupt i jorden så är miljön syrefatting och man får en förruttnelse istället för den önskade komposteringen. De gaser som bildas då är inte bra för växternas rötter. Att mylla ner det lite grann går säkert bra, men det kan uppstå konkurens om syret som ju också växande rötter behöver. Lägger man det uppepå så är ju tillgången på syre ganska obegränsad.

Men den halvförmultnade komposten ska inte stinka, då är den för färsk : ) Fast min kompost stinker egentligen aldrig. Det jag lägger i växthuset är inte ett år gammalt, åtminstone inte alltihop. Att en hushållskompost skulle behöva efterkomposteras ett helt år känner jag inte igen, åtminstone inte för bakteriernas skull. Däremot vet jag att när det gäller mulltoan så rekomenderas minst 6 månaders efterkompostering innan man sprider det . Vi har en sån också, men den komposten använder jag inte till ätbara saker överhuvudtaget...
Bassam
Hej
komposten kan använder bra till ätbara saker.
H.Bassam
jaj-51
Här fins mycket läsning om att gräva (Borra) ner kompostavfallet

skurupsborren

Skurupsborren är jätte bra på att göra hål i jord och lera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon