Full version: PURJOLÖK
star k
Ska odla lite purjo också i år (första gången...) Så vore Tacksam för lite råd och tips av mer kunnig!
Behöver jag förså?
Något extra att tänka på med just purjo? Känsliga för något? Sjukdomar? Vilken typ av jord, läge och gödsel?

Hoppas någon Purjofantast hör av sig! smiley_small_hug.gif
jaj-51
Ja den försås.
Eller så köpers en ask färdiga småplantor till våren
kerstinbern
Den är känslig för omplantering och svår att hantera som småplantor.
Eva 33c
CITAT (kerstinbern @ 18-03-2012, 03:56) *
Den är känslig för omplantering och svår att hantera som småplantor.

Personligen har jag inte erfarenheten att de är känsliga för omplantering. Jag bredsår i 8x8 cm krukor och skolar sedan om dem i lådor. Då klipper jag rötterna och bladen lite, och sen planteras de ut i maj-juni och det funkar jättebra. Inga plantor brukar ge upp. Jag täcker odlingen en eller två gånger med gräsklipp och ser till att de inte torkar ut, det är allt. Däremot håller jag med om att de är pyssliga att hantera vid omskolningen, då måste jag påminna mig själv om hur glad jag är för mina purjolökar på hösten smile.gif
Jag bor i zon 5 så utan förkultivering blir det inte mycket till purjolök...
Jag sådde 29 februari i år och omplanterade den 1 mars. Sen brukar jag klippa av blasten lite grann några gånger ocså under förkultiveringstiden.
rosita
CITAT (Eva 33c @ 18-03-2012, 12:07) *
Jag bor i zon 5 så utan förkultivering blir det inte mycket till purjolök...
Jag sådde 29 februari i år och omplanterade den 1 mars. Sen brukar jag klippa av blasten lite grann några gånger ocså under förkultiveringstiden.

Det var snabbt! bravo.gif Från sådd till omskolning på ett dygn! naughty.gif Det kallar jag Turbofrö!
Eva 33c
CITAT (rosita @ 18-03-2012, 19:15) *
Det var snabbt! bravo.gif Från sådd till omskolning på ett dygn! naughty.gif Det kallar jag Turbofrö!

OOps! 29 januari sådde jag förstås coolgleam.gif
katah
Eva, omplanterar du till en/ kruka då?

Jag har omplanterat mina purjolökar så tidige, men funderade i år om det skulle gå lika bra att ha dom tätt i en bytta fram tills utplantering.
Förut har jag skolat om dom till papperskrukor, det känns så fjuttigt att plantera en grästrå i en vanlig 5x5 bytta.

Så hur gör ni andra?
Eva 33c
Jag bredskolar. 12st i en "GB-glass bytta" eller 6-7 st i en 8x8 kruka. Och det har funkat bra i många år.
Garden bliss
Purjolök kräver massor av gödning, vad jag har förstått. Jag odlade purjo för första gången förra året och de fick lika mycket gödning som allt annat och blev pyttesmå. Ska prova att brassa på med gödning i år och se om resultatet blir bättre.
Eva 33c
Jag kan inte säga att jag gödslat mina pusrjolökar speciellt mycket extra , se inlägget ovan. Men däremot behöver de lång utvecklingstid så förkultivering är absolut nödvändig här där jag bor i alla fall. När jag planterar ut dem i juni så är de knappt lika tjocka som en blyertspenna... Förkultiverade du dina Garden Bliss?
katah
Jap, jag måste nog ta och skola om dom även i år!

Jag har tillgång till växthuset nu, men fegar lite där.
I morse var det bara +2 grader där inne. Alla övervintrare bor där lika så tidig sallad,
men vågar jag dit med omskolade purjolökar, lökar och omskolade perenner *funderar*
Scout
Jag använde pluggbox. Satte 2-3 purjofrön i varje plugg. När de kommit igång ordentligt knipsade jag bort de klenaste så att det bara blev en rejäl kvar i varje plugg. Sen planterade jag bara ut hela pluggen på en gång. Inget omskolande och krångel. Pluggboxar är sjukt smidiga, men lite dyra, har skaffat fyra stycken, jättebra till sallad och sånt också. Dock blev purjolökarna bara grova som blyertspennor. Tror jag började för sent med förodlandet och gödslade obefintligt.

Nu har jag dock slutat odla purjo eftersom jag kom på att kajplöken är minst lika god, lättare att odla från små sättlökar och dessutom perenn. Ser ingen anledning längre att krångla med kinkig purjo när kajpen växer glatt själv oavsett om jag vad jag gör.

katah
Alla verkar vara lyriska över sina pluggboxar så jag köpte ett i år jag med.
Dessutom konkade maken med hem flera pluggboxliknande brädor, där hade odlats trädpalantor till skogsplanteringar.
Jag hade tänkt testa att odla kålplantor där för att testa det hela.

Jag kan tänka mig att de är superbra just för purjolökar, men din inlägg gjorde mig givetvis nyfiken på kajpen!
Självgående/ grående plantor är alltid högintressanta! Måste googla genast lite till!
Scout
CITAT (katah @ 19-03-2012, 17:05) *
Jag kan tänka mig att de är superbra just för purjolökar, men din inlägg gjorde mig givetvis nyfiken på kajpen!
Självgående/ grående plantor är alltid högintressanta! Måste googla genast lite till!

På kajpen får du nog ingen lång vit stam (har aldig provat att bleka den, men det kanske går...?) Men du får en stor mängd gröna blad som är fullt jämförbara med purjo, och du får små smålökar i toppen på en pinne. Dessa kan man mosa i smör så blir det gott kryddsmör. Eller använda som sättlökar. Kajpsoppa är klassiskt på gotland har jag läst.

Har snöat in lite på perenna grönsaker...
katah
När är det bästa sesong för kajp, våren?
Eller kan man plocka hela sommaren?
Går det förvara som purjon?
Kan man frysa kajp?
katah
Jag har nu breddskolat rödlök och en sort purjo.
Nu finns det bara 5 byttor gullök, en annan purjo och kines gräslök kvar.
Det ser ut som vi kommer att leva på lök nästa vinter .... whistling.gif
Garden bliss
CITAT (Eva 33c @ 19-03-2012, 10:07) *
Jag kan inte säga att jag gödslat mina pusrjolökar speciellt mycket extra , se inlägget ovan. Men däremot behöver de lång utvecklingstid så förkultivering är absolut nödvändig här där jag bor i alla fall. När jag planterar ut dem i juni så är de knappt lika tjocka som en blyertspenna... Förkultiverade du dina Garden Bliss?

Ja, jag förkultiverade enligt konstens alla regler. Planterade ut i dubbla pallkragar. Hade väv över första veckorna för säkerhets skull. Mina var något smalare än en penna vid utplanteringen och ungefär som en penna (aningens tjockare) vid skörden sent på hösten. =)
Eva 33c
CITAT (Garden bliss @ 27-03-2012, 09:52) *
Ja, jag förkultiverade enligt konstens alla regler. Planterade ut i dubbla pallkragar. Hade väv över första veckorna för säkerhets skull. Mina var något smalare än en penna vid utplanteringen och ungefär som en penna (aningens tjockare) vid skörden sent på hösten. =)

Ja det var ju inte så stor utdelning förstås : ) Mina får gräsklipp en eller två gånger under säsongen som gödsel. Men kanske det kan vara sortberoende också. Jag brukar välja de som har kortast utvecklingstid angiven, när man köper hos Runåbergs har de den uppgiften med, eller beskrivs som "very early" i engelska kataloger. Förra året hade jag Tropita, Nelsons Frö. Och den var runt 3cm i omkrets i alla fall vid skörd.
Scout
CITAT (katah @ 22-03-2012, 23:31) *
När är det bästa sesong för kajp, våren?
Eller kan man plocka hela sommaren?
Går det förvara som purjon?
Kan man frysa kajp?

Bästa tid för skörd är vår och försommar (när de dessutom inte finns så mycket annan lök att tillgå), men jag plockar blad in till snön började falla. Går att frysa och användas som purjo.
IvarForss
Viktigt vid purjo odling är att klippa rötterna och blasten en två gånger vid omskolningen, rötterna ska vara ca 2 cm, och blasten en 10cm...

Jag har försökt odla purjo två år men utan resultat, ovanstående råd fick jag av en trädgårdsmästare så det testar jag i år och de verkar bli tjockare hitills, annars har de bara sett ut som grässtrån...
villa-sandberg
Jag gör en test, har klippt halva sådden och låtit hälften vara... så får vi se till hösten! smile.gif
Bra tips om breddskolning, det ska jag göra!
mattlo
Mina purjos är fortfarande så tunna, så tunna! :-( trots att jag toppat och omplanterat. Och gödslat. Finns det nåt jag kan göra? Gödsla meeeeer? help.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon