Full version: GISHLAIN de FELIGONDE
star k
Förra hösten planterade jag en Gishlain dF. Såå vacker ros.... Den var rätt liten vid plantering och kom aldrig igång före vintern. Så nu undrar jag om jag bör klippa den? Den är ca 2 dm hög. Ser ut att klarat vintern (täckte den) och har bra färg på grenar, stam.
Tänkte plantera 2 till i grupp i år, då jag är ute efter ett stort roshav på platsen om några år. Någon som har koll på hur avståndet bör vara?
Andra tips/info om rosen mottages Tacksamt!
Många Tack thanks.gif !
Kajsa
Nej klipp den inte, klipp bara bort det som frusit. Efter snälla vintrar kan den bli 2 m, annars har min frusit ner hårt flera ggr, det är en klen myskros, ibland har jag snurrat in den med väv. Min växer mycket skyddat på baksidan i varmt läge, men dom myskrosor jag har fryser alla ner i botten då och då. Till min glädje har jag sett att dom hämtar igen sig rätt fort på en sommar och blommar på nya grenar senare, blommar tills frosten kommer.
Min har blivit 2 x 1.5 m när vintrarna varit milda. Visst bodde du i zon 4 så den blir nog inte större.
Det står zon 4 i Rosbibeln LÅG, men en klen sådan.
Mozart är annars lite tuffare och blir buskig, titta i mitt album/Moschata rosor

Ghislaine de Féligonde i september sol
renate
Min GF frös också ner förra vintern men kom väldigt fin tillbaker och blommade hela sommaren.Hur den har klarat denna vintern vet jag inte riktigt,det var ja en relativt mild vinter med 3 veckors kyla men turligt nog kom snön innan kylan.Min står utanför uterummet mod söder bredvid Stanwell Perpetual
som syddar den mot blåst.
[attachment=68609:2011_07_...280x960_.jpg]
Kajsa
Denna vinter frös myskrosorna inget, som de flesta andra rosorna i trädgården.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon