Full version: BASILIKA
star k
Ska börja med att odla mina egna örter tänkte jag. Har nu en påse basilika som ligger och väntar, men har aldrig sått eller odlat basilika - Så vore TACKSAM för lite goda råd inledningsvis!
Ska jag så i mindre kruka först? Hur många frö bör jag så i en kruka?
Har förstått att dom inte vill ha under 15 grader och inte gillar blåst. Vindkänsliga. Annat jag bör tänka på?
När är det lämpligt att skörda?
Kan man frysa basilika?
Hur gör man när man torkar? I ugn eller sol?
Många thanks.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det går bra så basilika i 5-7cm krukor, krukväxtjord i botten och toppa sedan med såjord. Vattna. Strö ut fröna ca 5-7st per kruka kan vara lagom. Sätt en plastpåse över. (fröerna gror snabbast ifall de inte täcks med jord). Låt sådderna stå ljust i vanlig rumstemperatur. Plantera om basilikorna gradvis sedan i större krukor. Basilika funkar oftast bättre odla i krukor än i marken och de vill ha betydligt större krukor än de man köper dem i i matbutiken.

Hemtorkad basilika smakar bara hö, frysa basilika är bättre.
kryddbruden
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 17-03-2012, 23:22) *
Det går bra så basilika i 5-7cm krukor, krukväxtjord i botten och toppa sedan med såjord. Vattna. Strö ut fröna ca 5-7st per kruka kan vara lagom. Sätt en plastpåse över. (fröerna gror snabbast ifall de inte täcks med jord). Låt sådderna stå ljust i vanlig rumstemperatur. Plantera om basilikorna gradvis sedan i större krukor. Basilika funkar oftast bättre odla i krukor än i marken och de vill ha betydligt större krukor än de man köper dem i i matbutiken.

Hemtorkad basilika smakar bara hö, frysa basilika är bättre.

jag sådde i 8 cm krukor med enbart sågjord i. Täckte ej heller fröna med gjord. Det tog bara några dagar så tittade de upp. När de vuxit ca 5 cm satte jag om dem i större kruka.
Det gick faktiskt riktigt bra att sätta ihop flera "små" plantor i en enda stor kruka..

Jag torkade basilika förra året i ett mörkt rum & jag tycker det gick bara bra.
I år ska jag införskaffa en kryddtork.

fick så mycket basilika ifjol ( från köpta plantor) att jag frös in massor , har haft så det räckt hela året wink.gif

det är så vansinnigt trevligt att gå & plocka in färskt det man behöver för dagen.
Fick ett växthus av min sambo i fjol så i år blir det PREMIÄR.. snacka om att jag längtar.

Här har vi dock lite snö kvar på vissa ställen men snart kanske vi får sommarvärme vi med wink.gif

RitRat
Här mina erfarenheter av basilika:

- Först sår jag dem i liten kruka eller ett tråg, och separerar och planterar om senare, när de blivit ca 2-3 cm höga. Ha inte för många plantor i samma kruka (i slutgiltiga krukan). Ju färre de är, desto kraftigare plantor. Jag läste någonstans om bara EN planta per kruka (3-4 liters) som hade blivit en jättestor skörd! Själv brukar jag ha ca 5-6 plantor i stor kruka. Och många krukor. Balkonglåda har jag också provat i, men den är så grund att den måste vattnas hela tiden.... Stora krukor håller fukten bättre.

-Jag bor i zon 5, så det är aldrig under hela sommaren garantier på varma nätter, kan bli mindre än 10 grader när som helst, även i juli-augusti. Därför har jag basilika bara inomhus, dels i kökets söderfönster, dels i en glasveranda.

Använd välgödslad jord, och gödsla under sommaren, så blir bladen stora och fina.

Basilika som man inte äter färsk, blir bäst fryst. Om man torkar, blir det bäst om man först doppar kvistarna i kokhett vatten (blixtsnabb förvällning), då behålls både färg och smak väldigt bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon