CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 17-03-2012, 23:22)

Det går bra så basilika i 5-7cm krukor, krukväxtjord i botten och toppa sedan med såjord. Vattna. Strö ut fröna ca 5-7st per kruka kan vara lagom. Sätt en plastpåse över. (fröerna gror snabbast ifall de inte täcks med jord). Låt sådderna stå ljust i vanlig rumstemperatur. Plantera om basilikorna gradvis sedan i större krukor. Basilika funkar oftast bättre odla i krukor än i marken och de vill ha betydligt större krukor än de man köper dem i i matbutiken.
Hemtorkad basilika smakar bara hö, frysa basilika är bättre.
jag sådde i 8 cm krukor med enbart sågjord i. Täckte ej heller fröna med gjord. Det tog bara några dagar så tittade de upp. När de vuxit ca 5 cm satte jag om dem i större kruka.
Det gick faktiskt riktigt bra att sätta ihop flera "små" plantor i en enda stor kruka..
Jag torkade basilika förra året i ett mörkt rum & jag tycker det gick bara bra.
I år ska jag införskaffa en kryddtork.
fick så mycket basilika ifjol ( från köpta plantor) att jag frös in massor , har haft så det räckt hela året

det är så vansinnigt trevligt att gå & plocka in färskt det man behöver för dagen.
Fick ett växthus av min sambo i fjol så i år blir det PREMIÄR.. snacka om att jag längtar.
Här har vi dock lite snö kvar på vissa ställen men snart kanske vi får sommarvärme vi med