Full version: Vad är "Busfrö"?
RitRat
Det är väldigt många Busfrö-trådar nu. Kan någon länka till en förklarande tråd om detta, eller förklara här vad det betyder.
Jag är inte särskilt ny här, men inte heller varjedags-besökare, så jag har inte full koll. Jag kan tänka mig att många som kommer ännu mer sällan, inte har en aning om Busfrö-verksamheten. Den verkar kul! :-)

*******************************************************'

Okej, med lite bläddring så hittade jag det själv!! Men detta får stå kvar, så att andra får reda på vad det är: Tråden heter Anmälningstråd, så det är inte självklart att den innehåller förklaring om vad det handlar om.

http://forum.odla.nu//index.php?q=forums/i...howtopic=104318
RitRat
Och sedan... I "Statistik" hittades följande utförliga info:

Kanske nästa år att någon skriver en tråd med RUBRIK "Busfrö-introduktion" så är det lättare att hitta info.

SPELREGLER generellt

Kring årsskiftet brukar det startas en tråd där man kan anmäla sig till att vara med på årets Busfröer.
Ett sista anmälningsdatum sätts.
Max antal deltagare är 15 st.
Varje deltagare skickar sin adress till den som kan/vill hålla i adressinsamlandet. Adressen skickas endast till samtliga deltagare.
Efter sista anmälningsdatumet skickas adresslistan till samtliga deltagare.
Har man anmält sig så förbinder man sig att delta genom att sända fröer och vara med i de trådar som startas. Om man trots allt får förhinder måste man meddela detta snarast till alla deltagare.
Varje deltagare skickar sedan samma sorts frö (ca 10 st frön, beroende på sort) till varje deltagare, man sparar även en portion till en själv.
I Busfröerna skickar vi blomfröer, inte grönsaker. Kryddor går dock bra.
Fröerna ska skickas ett par dagar innan de ska sås. (Tag hänsyn till om någon deltagare bor längre bort.)
Med fröerna skickas instruktioner för hur de ska sås.
I instruktionerna ska det även stå vilket datum fröerna ska sås (el i förekommande fall stratifieras el liknande).
Namnet på fröerna ska hållas hemligt, det är endast den som skickat ut som vet vad det är!
Vill man kan man även sända med bonusfröer. Dessa är utom tävlan. Bonusfröerna kan man skriva dit namnet på om man vill eller låta deltagarna gissa på dem med.
Om Bonusfröerna ej är namngivna kan de andra deltagarna be om namnet på direkt om man vill veta om det är något man verkligen vill så (Det blir ju fort trångt i sålådorna!).
Glöm inte att skicka med vem det är som har sänt fröerna.
När man skickar dem startar man även en tråd här på Odla under Förökning där deltagarna kan diskutera fröerna och sådderna. Tråden döps lämpligen på detta sätt: "Peztis Busfröer 2012", dvs namnet på den som startat tråden, att det är Busfröer och vilket år. Det blir lättare om man någon gång tillbaka och letar information.
I tråden skriver man såinstruktioner och när det ska sås, samma info som med fröerna.
Gissningar skickas som PM till den som skickat. Om gissningen är fel eller rätt meddelas i tråden (dock avslöjas det inte vad man gissat på).
Ledtrådar kan ges, främst av den som skickat fröerna.
Till slut har alla gissat rätt eller helt gett upp. På allmän begäran identifieras då vad det är man har sänt.

Det är egentligen ingen tävling men för skojs skull brukar vi föra lite statistik också:

Har jag missat eller missuppfattat något, hojta till så redigerar jag!

Lite kuriosa

Den som undrar över hur det hela gick till i tidernas begynnelse kan läsa här om Busfröets groning i den lilla såkrukan!
Peztis
Eftersom det var många som undrade vad dessa Busfröer var så skrev jag ned allt i tråden Busfröstatistik 2012.

Eftersom det föll bort någon länk mm så länkar jag här till Spelregler generellt för Busfröer, eg samma som det RitRat kopierade in ovan.

Och visst är det skoj! Riktigt skoj! Och bonusen är att man lär sig massor tillsammans med riktigt gulliga Odla-kamrater.
RitRat
Tack Peztis!

Det kan hända, att många av oss (inklusive mig) ibland ställer frågor innan vi letat ordentligt. blush.gif

Men att ha en särskild tråd där det i rubriken framkommer att det är spelregler eller start-information, är kanske en bra idé - att publicera varje år. Rubriken Statistik gav inte vink om att det finns spelregler där.

Sen en annan sak är ju att antalet deltagare inte kan bli för stort, det är inte bra med FÖR många nya.... whist.gif

Härligt att våren även når Västerbotten nu, solen försöker göra sitt allra bästa för att förinta de höga snödrivorna, som fortfarande finns här.
Peztis
Har du bytt avatar, RitRat! Kände inte igen dig! Härlig färg!!!

Jag har ju de senaste åren skapat statistiktråden för att hålla ihop alla Busfröare och de olika trådarna. Och det passade rätt bra att ha spelreglerna där, det är första gången som vi samlat dem koncentrerat på ett ställe i stället för uppdelat på olika trådar och inlägg.

Jag har ibland funderat på om Odla inte skulle kunna ha en artikel om dessa kedjor osv men skulle man skriva ned spelreglerna där så blir det alltför statiskt, tror jag. Men fanns det en artikel el liknade som enkelt berättar om de olika kedjorna (Busfröer, Frökedjan, Grönsakskedjan, julklapparna - minns inte just nu vad den kallas för - osv) så skulle man kunna länka dit när någon står och kliar sig i huvudet och undrar vad i hela friden det är som försiggår.
RitRat
CITAT (Peztis @ 18-03-2012, 10:56) *
Har du bytt avatar, RitRat! Kände inte igen dig! Härlig färg!!!

Jaaaa :-) Jag skrev om det i Småprat om trädård. Någon annan har samma nu som jag hade förut, det var en av de färdiga mallarna. Jag vill gärna ha en personlig bild. En Gambiablomma som avatar passar ju mig som har en tropikträdgård där nere.

Det är en blomma av Bombax costatum, ett kapock-träd som växer vilt i naturen. Mitt eget foto.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon