Full version: Hoya carnosa?
Rosino
Jag än nybörjare på det här med blommor, och vill veta namnet på blomman på bilden. Är det en Hoya Carnosa, och i så fall vilken underart? Brukar det vara lätt att få den att blomma? Min är ganska liten ännu och blommar inte.
(ps ignorera katthåren på blomman...)

Hoya

Woodii
Tycker den ser ut som en carnosa, jag har en som ser väldigt lik ut och frågade ungefär samma sak i denna tråden: http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=113315

Min har inte heller blommat än, men det sägs ju att de är blomvilliga. Tror det kan ta ett tag innan de kommer igång, men det finns bergis andra här på forumet som har bättre koll på det där. smile.gif Min andra carnosa, utan vitt på bladen, stod still helt och hållet i ungefär ett år efter att jag fått den som stickling, sedan började den växa för fullt men den har inte heller blommat än, så jag tar också gärna emot tips på den biten!
teo
Jag har både en sådan (carnosa 'tricolor') och en compacta (vridna blad) och båda blommar, om än inte sådär väldigt rikligt. Har den blommat en gång kommer blommarna igen (från samma 'skaft'). Jag har åas en H. kerri som vuxit ända upp i taket utan att ha blommat. Den Hoya som blommar absolut rikligast (min erfarenhet), nästan alltid och från många klasar, är en H. lacunosa. Blommorna är iofs inte sådär sensationella men de doftar starkt.
Rosino
Det är alltså en H. carnosa tricolor då. Den är fin också fast den inte blommar, det är väl bara att vänta och se om det blir några blommor så småningom smile.gif

Jag har en annan med helt gröna blad, men också den är ganska ung och har heller inte blommat än.
Bassam
Hej

Solen ålder och ljus spelar en stor roll för blommor om du besprutade blad på gödsel är rik på kalium, fosfor, och satte dem på mer belysning så de kan hjälpa dem att blommar bra.
H.Bassam
emmas matte
Hoya Varigata?? Det finns många Hoya Carnosa , de jag har har blommat efter ca 3 år. var lite snål mot dem, vattna lite och lite näring,en fjärdedels dos mot vad som står på flaskan, men de är blomvilliga.
Rosino
Tack för era svar!

Blommorna ser för tillfället åtminstone rätt välmående ut, så det kanske kommer blom då också så småningom smile.gif
Woodii
En liten uppdatering ang. blomning: min vanliga carnosa, utan vitt på bladen, har fått sin första lilla samling med knoppar! smile.gif Nu är det bara att vänta på att den slår ut!

Har haft den i 2,5-3 år. Den står i soligt västfönster.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon