Full version: Syrén
BigDaddy
Hej

Jag satte en häck av syrén i fjol. Hur ska jag göra i år.
De är rätt små. Mellan ....ja runt metern höga. Ska jag klippa ner dem hårt, låta dem vara el klippa lite?
Ska jag även låta rotskotten som kommer vara el klippa dem med?

Jag har tänkt hålla häcken hyfsad låg & tunn, inte vildvuxen.

Men framförallt hur ska jag klippa häcken? Har kollat runt lite & läst lite olika. Ngn som skriver att man 2a året ska klippa ned den helt, ngn som säger låt den vara osv
KRT
Jag är ingen expert på varken häckar eller syren, men jag har aldrig sett en låg och tunn syrenhäck..... Menar du att du vill formklippa häcken? Jag är inte säker på hur det fungerar, syrener är ju nästan alltid friväxande eftersom man annars missar deras blomning?!?!?!
BigDaddy
Jo jag vet. Mor min håller in deras häck hyfsat & den ser jättefin ut. Blommar kanske inte lika mkt men den ser bra ut.
Jag ska testa det iaf.

Men iaf, jag har läst att första året ska man klippa ner syrenen hårt. El andra året blir det ju, de sattes förra våren. Har dock läst annat med så det är detta jag först & främst behöver hjälp med.
Sedan får jag se i framtiden med beskärningen då.
KRT
De flesta häckar sägs ju att man ska klippa ner ganska tidigt, för att stimulera förgrening, någon sade att min ligusterhäck skulle klippas ner direkt när jag planterat den. Men jag tror på att låta plantorna rota sig först smile.gif

Iaf, om det hade varit något annat än syren, skulle jag sagt ja klipp ner ca 30 cm höjd och släpp upp den ca 30 cm per år. MEN just syren är jag osäker på, den är så annorlunda än de flesta andra häckplantor.

Hoppas någon annan som vet mer än jag svarar - ska bli intressant att höra! Jag gillar syrener, men tyvärr tycks vi ha fått någon sjukdom på våra, tre st dock i fjol - så jag vågar inte plantera nya sad.gif
BigDaddy
Ok tack. Ja får se om ngn mer kan svara på detta. smile.gif

Men vill man att Syren ska förgrena sig så mkt? Den skjuter ju skott & förgrenar sig rätt bra ändå ju?
Ja jag vet inte. Inte mer än det jag läst & det har vart lite olika.

Kommer inget mer svar så gör jag ngt mittemellan & klipper ner dem kanske 15 cm, men avvaktar ett par dgr här först för att se om ngn svarar mer.
mamamaggan
När vi planterade vår syrénhäck , mera som en ensidig syrénberså hos oss, så klippte vi ingenting de första åren.

När den tagit sig ordentligt och blivt dryga metern hög så klippte vi ner allting till c:a 30 - 40 cm .Så fick den växa till sig igen och så klippte vi lika hårt en gång till.

Syrénhäcken är numera drygt 20 år och nu tar vi bara bort de grövsta / äldsta grenarna ända ner för att det ska komma nya skott nerifrån. Inte för många grenar , kanske på varannan planta , och vi gör så varje år nu.

Eva 33c
Syrener kan ta lite tid på sig att komma igång tycker jag. Och man kan inte "klippa fram" tillväxt. Ju fler gröna blad en växt har under tillväxtsäsongen ju mer kan den växa till och öka sitt rotsystem. Gör som mammamaggan skriver och vänta tills den kommit igång ordentligt innan du klipper i den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon