kristina_t
18-03-2012, 12:54
Jag har några små buskplantor i min trädgård som endast har en eller två rangliga grenar utan några direkta sidogrenar, ca 1,20 höga. Hur ska jag göra för att de buskar till sig och får fler grenar underifrån så att säga? Jag tänker att detta borde ske om jag beskär dem hårt några decimeter från marken-då borde det väl komma flera nya skott ut från stammen? Men då ryker ju den lilla höjd de redan har..De har bara suttit i jorden ett drygt år. Buskarna jag talar om är en sambuca nigra-fläder och en olvon op roseum-snöbollsbuske. Men min fråga är också generell-hur göra med plantor i allmänhet om man vill att de ska buska till sig när de bara har en eller två stammar?
tacksam för råd :-)
/kristina
Huggorm
18-03-2012, 13:27
Som du skriver kan man kapa, så brukar de förgrena sig. Eller bara vänta, åtminstone olvonet skjuter rotskott så småningom som gör det till en bredare buske. Min håller på att "vandra" ut i solljuset efter att jag byggde en altan som skymmer den
kristina_t
24-03-2012, 10:15
okej, tack
jag har egentligen ingen lust att kapa dem-så jag får väl vänta då istället..
Utan att vara expert på buskar (men medd viss erfarenhet): Olvon skulle jag inte beskära alls. Och fläder brukar med god regelbunden bevattning de första åren bli mycket buskiga av sig själva. Fläder behöver mycket vatten, lika mycket osm ett träd dvs 30-50 liter i veckan under bladsäsongen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.