Full version: Fontän eller groda?
Piggeplopp
Hejsan Alla!
Jag fick en liten damm med i priset när vi köpte huset. Den är gjord med dammfolie. Vattnet är grönt hela året runt och ingen cirkulation finns på vattnet idag.

Mina funderingar:
1. Vi ska inte ha fiskar eller vattenväxter i dammen(den är så liten) men vi vill att vattnet ska se trevligt ut. Har på Villa-mässan i Malmö fått tipset att hälla klorin i dammen för att bli av med algerna!? Är det ett bra tips?

2. Vi vill ha cirkulation på vattnet, vad passar bäst, ett vattenfall eller en fontän eller en liten groda som sprutar ut vatten? Smakråd mottages tacksamt!

3. Jag har ett utvändigt eluttag ca. 10 m från dammen. Kan man använda detta och gräva ner elkabeln i ett rör? Får man göra det själv eller måste man anlita en elektriker? Med tanke på dammens storlek tror jag att man klarar sig med en lågvoltspump!?

4. Med en fontän eller liknande rengörs ju inte vattnet, kan det bli ok ändå eller måste man köpa något form av filter ändå?

5. Vad har jag glömt att tänka på?

Foto på min damm finns i mitt fotoalbum.

Tacksam för tips och idéer är:

Pia Almqvist
Sollan
Hej
Mycket dumt att föreslå klorin, det är ju giftigt så det förslår!! Så småningom hittar ju både insekter, ekorrar, grodor och annat dit för att dricka av/bo i vattnet.

Det finns miljövänliga alternativ i handeln för att minska algerna, jag skulle rekommendera detta samt lite växter som skuggar och tar upp näring. Det finns t.o.m mininäckrosor som kan stå grunt.

I vår damm (som dock är större) har vi byggt egna dammfilter, köpefiltren fungerar inte särskilt bra. Vi har en liten tunna fylld med lecakulor, ovanpå detta skumgummi som fångar upp små partiklar. Vattnet pumpas upp genom filtret. På grund av storleken på dammen måste vi under vissa perioder rengöra 2 ggr/dag men det är det värt för att få rent och klart vatten. Har också mycket växter i dammen som tar upp näring.

Vattenfall är enligt min erfarenhet rätt svåra att bygga själv, vatten har en otrolig förmåga att "smita". Fontänen måste vara anpassad efter storleken på dammen så att inte vattnet sprids utanför, det blir rätt stor avdunstning på det sättet. En liten groda låter väl trevligt, men man ska välja det man själv gillar.

Gå runt och titta i handeln, det finns så mycket som man kan inspireras av...!

Lycka till med dammen och skippa klorinet... smile.gif
MariaS
CITAT (Sollan @ 16-03-2004, 10:48)
Mycket dumt att föreslå klorin, det är ju giftigt så det förslår!! Så småningom hittar ju både insekter, ekorrar, grodor och annat dit för att dricka av/bo i vattnet.

Håller med föregående. Dammen drar garanterat till sig djur, småfåglar, grodor, ödlor och vatteninsekter.
I handeln finns det så små fontäner att de är inte större än en tändsticksask. Kolla dessutom upp hur djup damm du har. Kabbeleka som inte kräver mer än 10cm, är en bra "vattenrenare". Sen finns det undervattensväxter också. Vattendjupet brukar i regel anges på de flesta växter.
Även Koikarp är en bra "algätare" om du har möjlighet.
Sollan
CITAT (MariaS @ 23-03-2004, 11:08)
Även Koikarp är en bra "algätare" om du har möjlighet.

Med så liten damm tror jag inte att koien kommer att trivas. Det behövs utrymme för de små liven...
Det finns ju också växter som inte behöver planteras i dammen utan kan guppa runt på vattenytan. Hör med någon handelsträdgård.
/sollan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon