Margith
Jag har 2 automatiska fönsteröppnare i mitt växthus.
Den i söderläge har gått sönder 2 gånger och nu misstänker jag att den är trasig igen.
Den på norrsidan har klarat sig sen jag monterade den 2005.

Ja, jag vet, det står i bruksanvisningen att jag ska ta in dem på vintern, men det är så krångligt att montera dem att jag struntar i det.

Jag tycker att rimligtvis borde den i söderläge ha bättre möjligheter att överleva, snö och is försvinner ju fortare på den sidan....

Har nån en fiffig idé om varför just den i söderläge går sönder?

malcolm
Kan tänka mig att det är den som får expandera mest och därför slits mar än den andra.
Huggorm
Det är i princip omöjligt att säga något utan att veta på vilket sätt de fungerar. El, tryckluft, hydraul? Och hur ser det ut när den försöker öppna fönstret, är all is och snö borta från taket då?
malcolm
De jag har sett är hydrauliska, dvs. fyllda med olja på ena sidan av en kolv och när solen lyser på dem så att de blir varma expanderar oljan och får kolven att röra sig.
Huggorm
Aha, då går södersidan sönder för att solen lyser på den där.
malcolm
Förmodligen
jaj-51
Hej.
Vilken öppnare är det? Ett fot kan hjälp.

I mitt förra växthus använde jag billiga "typ Ventomax" fönsteröppnare.
Brukade vara någon som havererade varje vinter när jag glömde ta in dom.

Till nybygget valde jag Willab:s BAYLISS MK7, alla sju har fungerat under många år och sitter kvar året om.
Margith
Ja det är hydrauliska öppnare jag har och de försöker inte ens öppna förrän all snö och is är borta.
Is och snö är alltså inte svaret.
Att nån havererar varje vinter kan jag acceptera, de ska ju enligt brukanvisningen inte lämnas kvar under vintern.
Men min fråga kvarstår:
är det nån som har en förklaring till varför det bara är den södra som havererar??
KRT
Jag skulle gissa att den södra slits mer eftersom den förmodligen öppnas snabbare, oftare och hålls öppen längre än den norra? Kanske viss "utmattning" i materialet uppstår över sommaren och sådan tar vintern hårdare?

Testa att köpa en annan modell!
jaj-51
.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon