AnniiPannii
Hej!

Tänker skicka efter en honungsros från internet och då får jag fram att det är rosa helenae men inget mer..
Inget specifikt sortnamn, är detta då urtypen av honungsros med små vita enkla blommor eller kommer jag få hem en annan (som jag vill)?

Här är länken och översättning med googles hjälp nedan. Ni fårstår säkert vad de menar smile.gif

http://www.eggert-baumschulen.de/product_info.php?info=1028

Översättningen

Stark växande klätterros

The Wild Rose från Kina har vita, 2 till 3 cm stora blommor som samlas för att många i platta corymbs. För hösten ökade en äggformad, röd höfter form med en diameter på ca 1 cm.

Det utvecklas i upp till 5 m hög klätterros med kraftigt förstärkta skott.
renate
Det är Rosa Helenae 'Axel Ohlsen',en oerhört stark växande ros.Den finns i rosariet Fredriksdahl.Jag har honungsrosen hybrida den fyllda sorten,även den starkväxande.Jag har fröplantor från hybrida som ser ut som Axel Ohlsen dvs enkelblommande.Jag skulle köper Helenae hybrida,du får tag på dem här i Sverige.Googlar på honungsrosor för bilder.
[attachment=68610:2011_07_...280x960_.jpg] Min Helenae hybrida
kheta09
Om du känner dig osäker på att få hem rätt ros skulle jag köpa den i handelsträdgård istället. Honungsrosen är lätt att få tag på. Men om du vill beställa från nätet så kan jag tipsa dig om Hortogreen (googla på namnet för att få adressen). Det är ett svenskt företag som har postorder. De har honungsrosen. Köpte buskpion och en gammaldagspion förra året.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon