Katta
Jag är väldigt sugen på att pröva rootrainers till årets ettåringar.
Av flera olika orsaker.

Bla för det goda intryck jag fått via att ha googlat andras erfarenhetr gällande rotutveckling och enkelheten att använda underbevattning.

Men även för att det verkar som att man inte nödvändigtvis måste skola om.
Bottna med vanlig planteringsjord och toppa med såjord så lär det inte behövas???

Jag VILL verkligen inte hålla på med en massa omskolning av bredsådda småplant i år, orkar inte ock har inte tiden (småbarn ni vet....och övriga livet)

Har alltid sått i mjölkpaket, plastburkar mm men upplever det både skrymmande och mer tidsätande.

Nu behöver jag så enkelt som möjligt , och att det inte ska ta så stor plats. smile.gif

Vad tror ni?
duo2010
Hej
det undrar jag med? F ö när jag nu skall till att skaffa en uppsättning "rottränare" finner jag att på nätet finns en mindre uppsättning där man får en balja att ställa härligheten i och en större där det ist finns en ställning att ställa tränarna i men inget underlag. Vilket tycker ni som provat är bäst?
confused.gif
KRT
Jag har testat både Compact (den med liten balja man stoppar ner facken i) och Sherwood (den med högre fack i ram). Man får ju plats med fler sådder i Sherwood, och eftersom facken är högre blir det mer "jord" per planta. Däremot måste man vara ganska noga med att inte sätta för många frön - alternativt får man klippa när det väl grott.

Jag tror faktiskt det kan gå att ha anueller i en rootrainer och inte skola om, MEN det förutsätter ju att man har nästan obruten tillgång på vatten - facken torkar ut snabbt när de börjar fyllas med rötter. Det förutsätter också att alla gror ungefär lika snabbt, alternativt om man väljer compact med färre fack och har en eller två sorter per rootrainer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon