Duchesse De Nemours
18-03-2012, 22:56
Hej hopp! Planerar två stora terracottakrukor till vår uteplats (västerläge). Vill sätta perenner i dessa. Någon som testat kantnepeta och myskmalva i kruka? Vad tros om övervintring för dessa? Borde väl funka? Nån som har andra förslag på perenner som funkar i kruka? Vill ha blommor i vitt och/eller lila och blått...
Tacksam för svar!
/Emma
Hosta, heuchera och gräs är såna jag vet blir fint och övervintrar i kruka.
/Åsa
Har precis konstaterat att jag har övervintrat en vit Isop som börjar spira lite grönt. Annars finns det många perenner som man kan övervintra, vad som gör det och inte gör det tror jag man får prova fram. Krukor är knepiga och inte samma sak som jorden. Svårast är inte vintern utan våren med dom temperaturväxlingarna och frystorka.
Det som jag haft längst är ett rosa löjtnantshjärta. Löjtnantshjärta finns även i vitt.
Har en blå kinesisk riddarsporre som även den klarat sig i flera år.
Alexander-VG-zon3
19-03-2012, 10:50
Nepeta klarar sig, bara den inte står blött under vintern. Och att det är krukor med stor volym (och att krukorna tål vintern). Större volym ger jämnare klimat åretrunt. Axmalva vet jag inte hur den klarar sig.
Duchesse De Nemours
19-03-2012, 13:42
Tack för era svar! Gäller nog att våga prova helt enkelt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.