|
allakantralla
19-03-2012, 00:07
Hej!
Jag har en liten odlingslott som jag ska börja använda denna säsongen. Den är inte använd på flera år, och jag jag inte ta itu med hela marken på en gång. Den är helt överväxt av sly och ogräs, om det är rotogräs eller inte har jag ingen aning om, förmodligen rotogräs eftersom jag får gräva säkert 30 cm innan jag kommer under rötterna.
Vad jag undrar nu är hur jag ska behandla den del av odlingslotten som jag inte ska odla på denna säsong?
Rotogräs dör - såvitt jag kunnat läsa mig till här - om man konstant klipper ner allt som växer upp, så en idé är att göra just så.
En annan idé är att så gröngödslingsväxter för att berika marken, klippa ner och mylla ner.
En tredje idé är att så ärt- och baljväxter, eftersom jag har hört att det kan hjälpa till att bearbeta jorden.
En fjärde idé är att så gräs på alltihop och hoppas det kväver ogräset.
Området är på 50 kvadratmeter, och jag ska bara (denna säsong) använda 10 av dem att odla blommor på. Jag kommer inte odla grönsaker eller annueller, enbart perenner, efteråt om det har någon betydelse.
Om någon har några förslag vore jag tacksam för hjälp!
/nybörjare
AnniiPannii
19-03-2012, 08:14
Hej! Hade samma problem förra året, tog fram röjsågen och jämnade slyn med marken sen var det bara att ta fram spaden. Dubbelgrävde om allt och tog bort det rotogräs jag såg! Puh! Vi får väl se om det blir nått bra av det i år.. Ska mylla ner kopåse i år för att jordförbättra. Tror inte det finns några genvägar tyvärr. Då hade jag redan hittat dem! Du kan ju annars täcka allt med en presenning och vänta nått år eller två, då kan de mesta ha dött har jag hört.. Jag hade ingen lust att ha en presenning i trädgården i två år därför grävde jag. Lycka till!
Hej,
Så roligt att du ska börja odla! Jag skulle bara säga att ett alternativ till presenning är högar av organiskt material (för att täcka ogräs under ett par år för att få kål på det) - dvs du kan lägga vad som helst som håller ute ljuset över de ytor du inte ska odla på i år. Jag har haft högar av tång (eftersom jag bor vid havet, men komockor, löv, gräs ... vad som helst funkar ju) liggande ett par år på en yta som jag inte orkade gräva ren från rötter och ogräs, när jag tog bort den var det väldigt lite livskraftiga ogräsrötter kvar, och fin jord. Du kan också täcka ytan med tjocka lager av blöta tidningar, ställa pallkragar ovanpå, fylla dem med bra jord och odla direkt. Men stora slyrötter måste du nog spetta/gräva bort tror jag.
allakantralla
19-03-2012, 11:04
CITAT (AnniiPannii @ 19-03-2012, 08:14)  Hej! Hade samma problem förra året, tog fram röjsågen och jämnade slyn med marken sen var det bara att ta fram spaden. Dubbelgrävde om allt och tog bort det rotogräs jag såg! Puh! Vi får väl se om det blir nått bra av det i år.. Ska mylla ner kopåse i år för att jordförbättra. Tror inte det finns några genvägar tyvärr. Då hade jag redan hittat dem! Du kan ju annars täcka allt med en presenning och vänta nått år eller två, då kan de mesta ha dött har jag hört.. Jag hade ingen lust att ha en presenning i trädgården i två år därför grävde jag. Lycka till! Gräva eller täcka verkar vara det som gäller. Jag som hade hoppats på genvägar! Det låter tungt att dubbelgräva, men det är väl den framtid jag själv går till mötes. Jag har jämnat slyn med marken, och dubbelgrävt en kvadrat ungefär. Det tog en heldag, sen orkade jag inte mer. Heder åt dig som genomförde alltihop! CITAT (EKLO @ 19-03-2012, 08:36)  Hej,
Så roligt att du ska börja odla! Jag skulle bara säga att ett alternativ till presenning är högar av organiskt material (för att täcka ogräs under ett par år för att få kål på det) - dvs du kan lägga vad som helst som håller ute ljuset över de ytor du inte ska odla på i år. Jag har haft högar av tång (eftersom jag bor vid havet, men komockor, löv, gräs ... vad som helst funkar ju) liggande ett par år på en yta som jag inte orkade gräva ren från rötter och ogräs, när jag tog bort den var det väldigt lite livskraftiga ogräsrötter kvar, och fin jord. Du kan också täcka ytan med tjocka lager av blöta tidningar, ställa pallkragar ovanpå, fylla dem med bra jord och odla direkt. Men stora slyrötter måste du nog spetta/gräva bort tror jag. Hej! Vad härligt att ha tillgång till en massa tång - och närheten till havet. Att täcka för att ta död på ogräset verkar vara en bra idé, tyvärr har jag inte tillgång till den mängden material som skulle behövas. Och det behöver väl vara täckt i några år för att man ska få bort allt? Jag läser och läser här bland alla kunniga och erfarna, stort tack för att ni delar med er allihop!
Sluta gräv och täck istället, det är det i särklass effektivaste och minst arbetskävande. Efter täckning under två sommrar är alla rötter garanterat helt döda under täckningen. En sommar kan nog också duga för de flesta ogrässorteran om du täcker nu innan det kommit upp i år.
En stor pressening eller plast är det enklaste. Tidiningar och stora sjok kartong, typ från ikea-möbler fungerar också bra. Organiskt material, halm, gräsklipp, löv och liknande går det åt ofantliga mängder om man ska lyckas få tjockt nog att kväva rotogräs.
Att gräva för hand ger nästan lika bra resultat som täckning fast är MYCKET jobbigare, men du slipper vänta en hel sommar. Har du ingen brådska så ska du självklart täcka över det och låt det lösa sig självt. När allt sen dött så kan man enkelt gräva som vanligt. Det är inte mycket att fundera på, gå och köp en stor pressening, det är värt var enda krona!
Eva i Västerås
19-03-2012, 13:49
Jag har sparat tidningar hela vintern för att ha täckmaterial. Sen får vi se hur det blir. Jag har ca 30m2 land som jag fräste i höstas, men som hann växa igen för hösten blev så lång o varm. IKEA-kartonger var bra förslag på tillägg. Hästgödsel ska jag också få. Men det blir nog inte att odla på hela ytan i år. Jag fixar en liten del i år, som jag orkar skydda mot vildsvin o rådjur. Sen får det bli större och bättre inhägnat vartefter. Täcket gör ju att processen blir mindre tung i alla fall.
CITAT (Eva i Västerås @ 19-03-2012, 13:49)  Jag har sparat tidningar hela vintern för att ha täckmaterial. Sen får vi se hur det blir. Jag har ca 30m2 land som jag fräste i höstas, men som hann växa igen för hösten blev så lång o varm. IKEA-kartonger var bra förslag på tillägg. Hästgödsel ska jag också få. Men det blir nog inte att odla på hela ytan i år. Jag fixar en liten del i år, som jag orkar skydda mot vildsvin o rådjur. Sen får det bli större och bättre inhägnat vartefter. Täcket gör ju att processen blir mindre tung i alla fall. Jag gjorde det den hårda vägen, grävde bäddar och rensade noggrannt rötter från kvickrot, hallon, krusskräppa och maskros, och det var ett jävla jobb, men jag ville inte vänta en hel sommar utan ville odla allt på en gång. Sen tog det ju hela sommaren innan jag var färdiggrävd ändå. Jag borde ha täckt allt och sen rullat undan presseningen varefter jag hann gräva, så hade jag sparat mycket jobb. Blev 1,2m breda bäddar 4m långa. Permanenta gångar 0,5m breda mellan bäddarna. Gångarna täcker jag med tidiningar och presseningsrämsor. Tidningar fungerade bra om man lägger dem omlott, provade på en del av gångarna i somras. Har samlat DN hela vintern nu så det borde räcka till gångarna nu. Inte så vackert men effektivt. Men ska man täcka 50m2 så går det åt många tidningar och kartonger, så då är det enklare med en pressenning. Ju färre skarvar desto mindre krångel.
Hej
Varför täcker vi jorden och vänta i två år. Vi kan plantera direkt om vi har täckt och på samma tid vi lägger jord över täcken upp från 40 till 50 cm så vi kan plantera och på samma tiden döda ogräs. Obs Efter några år om vi ta bort täcken. Ogräs vandla till bra naturliga gödsel. --Du kan göra plöjning till marken, på den här sätt blir ogräs under jorden utan ljus så de vandlar till naturliga gödsel. H.Bassam
CITAT (Bassam @ 20-03-2012, 00:08)  Hej
Varför täcker vi jorden och vänta i två år. Vi kan plantera direkt om vi har täckt och på samma tid vi lägger jord över täcken upp från 40 till 50 cm så vi kan plantera och på samma tiden döda ogräs. Obs Efter några år om vi ta bort täcken. Ogräs vandla till bra naturliga gödsel. --Du kan göra plöjning till marken, på den här sätt blir ogräs under jorden utan ljus så de vandlar till naturliga gödsel. H.Bassam Hehe... :) Täcka och sen lägga på en halvmeter jord, på 40m2 yta blir 20m3=20000liter jord. Vi pratar lastbilar med ny jord till en odlingslott eller 400st 50litersäckar. Känner mig lite skeptisk till lösningen... Hur tänkte du nu? Ibland undrar man...
allakantralla
20-03-2012, 14:54
CITAT (Scout @ 19-03-2012, 13:19)  Sluta gräv och täck istället, det är det i särklass effektivaste och minst arbetskävande. Efter täckning under två sommrar är alla rötter garanterat helt döda under täckningen. En sommar kan nog också duga för de flesta ogrässorteran om du täcker nu innan det kommit upp i år.
En stor pressening eller plast är det enklaste. Tidiningar och stora sjok kartong, typ från ikea-möbler fungerar också bra. Organiskt material, halm, gräsklipp, löv och liknande går det åt ofantliga mängder om man ska lyckas få tjockt nog att kväva rotogräs.
Att gräva för hand ger nästan lika bra resultat som täckning fast är MYCKET jobbigare, men du slipper vänta en hel sommar. Har du ingen brådska så ska du självklart täcka över det och låt det lösa sig självt. När allt sen dött så kan man enkelt gräva som vanligt. Det är inte mycket att fundera på, gå och köp en stor pressening, det är värt var enda krona! Jag gör det! Jag täcker och gräver successivt istället. Mina egna idéer oma tt odla gräsmatta på alltihop verkar ingen nappa på... Undrar varför
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|