|
heinrich_stubel
19-03-2012, 01:00
Det är så att mina grannar är bortresta i ca 3 veckor till, och jag vattnar deras blommor, samt matar deras katt etc. Nu i kväll när jag skulle släppa ut deras katt Boris, så märkte jag att han haltade, och en närmare undersökning visade att han fått en kaktustagg mellan klorna, och in i pälsen. Tog så klart bort taggen, och som tur var var det inget allvarligt, men med tanke på hur illa det kan gå funderar jag nu på hur ska förhindra att katten sticker sig.
Kaktusen det handlar om är en riktigt stor jävel, så att flytta den är uteslutet, funderar därför på om jag kanske kan lägga en spann över den, lr eventuellt slipa ner taggarna med en slipmaskin, så att katten inte sticker sig. Notera att kaktusen är ny, de fick den dagen innan de reste i väg, och jag tror inte de är medvetna om att katten pillar på den å gör sig illa.
Frågan är alltså om kaktsen tar skada av att ha en spann över sig i 3 veckor? En annan idé kan ju vara att kleta in häftmassa på taggarna för att slippa bryta av dem? Har mailat min granne om detta, men han är tyvärr seg på att kolla sin mail har jag en känsla av.
Råd/tips??
Katten har antagligen redan lärt sig att undvika kaktusen, så jag tror inte du behöver göra nånting alls utom att se till att den inte står nånstans där katten måste passera.
Gossen Ruda
19-03-2012, 10:00
Katter är antingen väldigt läraktiga eller totalt olärbara beroende på vad som skall inläras.  Gör det ont har den förmodligen redan lärt sig. Beträffande att avväpna kaktusar så betvivlar jag att är meningsfullt, det är ju just pga taggarna man oftast har kaktus. Eftersom de inte växer ut igen utan bara bildas vid nytillväxt är det nog tveksamt att ägaren skulle acceptera en tagglös kaktus, oavsett kattskador.
CITAT (heinrich_stubel @ 19-03-2012, 01:00)  Kaktusen det handlar om är en riktigt stor jävel, så att flytta den är uteslutet, funderar därför på om jag kanske kan lägga en spann över den, Men om den får plats under en hink kan den väl inte vara så fasligt stor? (Fast jag tror inte den skulle bli så glad under en hink i flera veckor.) Förhoppningsvis har katten redan fattat vinken, men det kanske finns möjlighet att ställa något annat runt om, så det blir lite besvärligare för katten att komma åt kaktusen? Kan han inte sitt bekvämt bredvid och pilla utan måste sträcka sig över en vält stol eller något sånt för att nå brukar det inte vara riktigt lika skoj.
heinrich_stubel
19-03-2012, 17:54
Min kära granne, eller rättare sagt mina kära grannar har besvarat mitt mail De sade att jag ska flytta kaktusen upp till en hylla nära källarfönstret (hur fan nu det ska gå till då kaktusen är en enorm varelse). Ska försöka mig på detta konststyckte om ca två timmar. Uppdaterar då. Angående spannen någon undrade om, så tänkte jag på en väldigt stor spann, en sån där man fyller med vatten
heinrich_stubel
19-03-2012, 20:18
Så flyttat åbäcket nu. Var ganska jobbigt kan jag säga Det hela kan väl sammanfattas med att det gick bra, förutom att jag i min iver råkade stöta till en tavla som givetvis föll i golvet så att ramen sprack, men den ska jag ta till reparation senare i veckan hade jag tänkt. Känns skönt att ett problem är borta i alla fall.
Vad bra att det löste sig! Men surt med tavlan, hoppas det går att fixa enkelt! När jag hör (eller läser) "stor kaktus" tänker jag på något avlångt, högt och smalt, så jag såg framför mig en 1,5 m sak med en hink över toppen.  Fast denna kaktus kanske var av en kortare bredare variant då?
Vad snäll du är mot kissen!
Och välkommen till Odla!
Hej Taggarna absorberar daggen på morgonen, Och skyddar dem av djur. Obs Ära vare Gud, skapar som inte annat än Den har en användbar funktion. H.Bassam
heinrich_stubel
31-03-2012, 00:49
CITAT (Woodii @ 19-03-2012, 22:22)  Vad bra att det löste sig! Men surt med tavlan, hoppas det går att fixa enkelt! När jag hör (eller läser) "stor kaktus" tänker jag på något avlångt, högt och smalt, så jag såg framför mig en 1,5 m sak med en hink över toppen.  Fast denna kaktus kanske var av en kortare bredare variant då? Japp en sån där svärmorskudde tror jag visst den kallas. Var en riktigt tung jävel kan jag meddela. Ingen man vill möta i en mörk gränd precis.
Kissen kanske tyckte den såg skön ut och ville sussa där en stund!
CITAT (heinrich_stubel @ 19-03-2012, 02:00)  funderar därför på om jag kanske kan lägga en spann över den, lr eventuellt slipa ner taggarna med en slipmaskin, så att katten inte sticker sig. Frågan är alltså om kaktsen tar skada av att ha en spann över sig i 3 veckor? En annan idé kan ju vara att kleta in häftmassa på taggarna för att slippa bryta av dem? Nyss beskar du en vinbärsbuske med ett brännbollsträ... Du är kreativ... Jag gillar idéen att slipa taggarna med slipmaskin. Fy, skoja med oss trädgårdsmänniskor.
Jag skulle nog slänga kaktusarna och föredra friska katter utan kaktustaggar i tassar och mun .Har inte haft en kaktus sedan vi skaffade katt för 11 år sedan .
Jag såg ett program på animal-planet för något år sedan..... En katt hoppade ner ibland såna vassa kaktusar, där den fastnade och trasslade in sig helt, den smärtan och de skriken kan jag aldrig komma bort ifrån, den katten skulle ha dött en synnerligen plågsam död. Så klipp av taggarna !! Eller kasta bort..... Usch, jag glömmer det aldrig, det ska inte finnas såna faror för djuren. Här i Sverige finns de inte naturligt heller så, Tack för att du tänker på kissen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|