EKLO
Hej,

hittade en påse gammal gul sättlök. Kan jag använda den i år tro? Den har legat i ett rum som under året för det mesta hållit mellan 5 grader och 17 grader (utom under några sommarveckor då det säkert varit mer än 25 grader!) Säkert dock att det aldrig varit frostgrader i rummet

Det enkla svaret är förstås att testa, men frågan för mig är om jag ska köpa nya eller ej, har lite svårt att få tag på sättlök, så det måste planeras...

tacksam för erfarenheter och tips
*Stintan*
Menar du att dom ser friska och välmående ut om dom legat ett år???? Låter konstigt att dom inte skrumpnat ihop men annars är det ju bara att testa. Sättlök brukar ju finnas t.o.m. i matvarubutikerna där dom har lite fröer och sånt.
Eva i Västerås
Är lökarna friska så gror dom säkert.
Däremot är det tveksamt om det blir några lökar. Troligare är att det blir vackra blommor.
Lök bildar lök år 1 och vill blomma år två.
Sättlöken är lurad att tro att det är år 1 fortfarande. Den är förvarad i jämn temteratur/luftfuktighet.
Sätter man löken för tidigt på våren vill den också gärna gå i blom.

Har du möjlighet, så rekommenderar jag att du köper ny sättlök till matlök och planterar de du har kvar i blomrabatten. Eller runt potatisen för att skrämma sorken.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp man kan ju testa men man bör nog köpa lite nytt utsäde med. Hittade påsar med mixade sättlökar iår väldigt kul ifall man vill ha många sorter men har begränsat med plats.
EKLO
Tack för bra svar - det var ju en trevlig idé att använda dem som blommor, man vill ju ogärna kasta grejer!

Flera sorter i en påse låter roligt, ska hålla utkik efter det i "mina" butiker. Jag lyckas tyvärr aldrig ngt vidare med lök, skulle gärna odla massor, eftersom jag faktiskt använder lök nästan varje dag i maten, men mina blir aldrig särskilt stora. Men bättre och bättre, man lär väl sig. Jorden är det väl som spökar, och att jag inte har så många grönsaksland i full sol, oftast med vandrande skugga. Löken funkar bättre i soliga landen tror jag mig ha upptäckt...
Eva i Västerås
Det jag har upplevt med lök är att den vill ha MYCKET mer vatten än man tror, och ganska näringsrik jord.
Blötsomrar när jag trott löken skulle ruttna bort har jag fått lök som tennisbollar, fast jag fått torka dom länge, utbredda under tak. Hållbarheten var då också lika bra som vanligt.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag köpte mina mixade sättlökar på COOPs trädgårdsavdelning
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon