LenaFriman
På en inglasad balkong odlades:

TOMATER=fick väldigt få blommor och ca: 10 tomater, varför confused.gif

SOMMARBLOMMOR, tex tagetes, tobak, malva, blomman för dagen=hemska bladlusangrepp, varför confused.gif

Mina egna tankar om de hela=Inga insekter till tomatplantorna och på tok för varmt för sommarplantorna.

Hur kan jag göra detta år med tomatplantor resp. vilka sommarplantor som tål värmen?? confused.gif

tackar och bockar på förhand för eventuella tips. smiley_small_hug.gif

ingrids
Tror du har rätt. Tipset för tomater är att handpollinera med en mjuk pensel. Doroteablomman borde älska din balkong smile.gif
Alexander-VG-zon3
Osteospermum, Pelargon, Silverek, Njurvinda, Rabatteternell, Praktportlak tål alla värme och sol.
Åsa, mälardalen zon 2
+ tomatens pollen dör ifall det blir för varmt ska man handpollinera räcker det med att skaka till blomklasarna men är pollenet dött hjälper ju inte det. Är bra om man odlar i stora behållare och gärna såna som har vattenreservoar ifall man har en varm balkong + att man skuggar och vädrar för att få ner temperaturen.
*Stintan*
En fläkt på den inglasade balkongen är inte fel heller.
Att tomaterna inte fick så många blommor kan också bero på att dom har det för varmt.
LenaFriman
Tack för era svar smile.gif
abbbe
Vill slå ett slag för pelargonen. Inte direkt ohyrans favoritmål. Finns i många olika sorter och arter, och speciellt doftpelargonen brukar sällan få ohyra även i varma och torra placeringar. Däremot är engelska pelargoner känsligare.
heinrich_stubel
Ett tips när du odlar tomater är att ställa dem soligt, men ej för soligt. De passar bra att flytta ut på sommaren. Vattna även mycket. Det är alltså inte frågan om att odla dem i ett mörkt garage med en temperatur under 12 grader....
*Stintan*
CITAT (heinrich_stubel @ 21-03-2012, 00:58) *
Ett tips när du odlar tomater är att ställa dem soligt, men ej för soligt. De passar bra att flytta ut på sommaren. Vattna även mycket. Det är alltså inte frågan om att odla dem i ett mörkt garage med en temperatur under 12 grader....

Ska du ge tips kan du väl åtminstone försöka lite bättre wacko.gif
jaj-51
Tror orsaken är att det blir för varmt.
Skugg med gardiner Jämför med växthus
Tackluckor är ju otänkbart, kanske en fläkt kan hjälpa.
Tomaterna har en sluten bloma och polinerar sig själva när blomman skakas på.
Kanske större krukor mer rötter hjälp också.
Mät till sommaraen hur varmt det blir kan var till hjälp och kanske lösningen
Jordgubbe
Jag odlar också tomater på inglasad balkong och skulle också säga värmen. Min balkong är i västerläge, så har varmt från klockan 15-21.

Att få ned värmen är svårt, tror mer på gardiner och skuggfärg än fläktar. Dels svårt att veta vad som är ett bra köp och sedan rent energimässigt/ekonomiskt för dig. Använder dock ibland värmeelement vid långa kalla perioder.

Aldrig haft bekymmer med skadedjur, men att tvätta fönstren med lite såpa skadar ju aldrig samt att välja en bra jord.

Att skaka/vibrera lätt plantorna i början brukar "få igång" pollineringen.
*Stintan*
CITAT (Jordgubbe @ 21-03-2012, 06:49) *
Jag odlar också tomater på inglasad balkong och skulle också säga värmen. Min balkong är i västerläge, så har varmt från klockan 15-21.

Att få ned värmen är svårt, tror mer på gardiner och skuggfärg än fläktar. Dels svårt att veta vad som är ett bra köp och sedan rent energimässigt/ekonomiskt för dig. Använder dock ibland värmeelement vid långa kalla perioder.

Aldrig haft bekymmer med skadedjur, men att tvätta fönstren med lite såpa skadar ju aldrig samt att välja en bra jord.

Att skaka/vibrera lätt plantorna i början brukar "få igång" pollineringen.

När jag skrev fläkt så menade jag en bordsfläkt och det mer för att få lite luftcirkulation.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon