Sidor: 1, 2
Christa
Har kläder som hängt framme eftersom vi har ont om garderober. Tvättade en del av dom för att få bort dammet men det verkar inte försvinna i tvätten. Brukar dammet sköljas ur i tvättmaskinen?

Jag sköljde en extra gång och kollade genom luckan och då sköljde den bara en gång i väldigt lite vatten. Några minuters skvimpande och så ut med vattnet igen.

Finns det någon typ av program som brukar skölja med mer vatten än andra?

När jag sköljde extra satte jag programvredet på det stället där det står skölj och där man enligt instruktionen skulle sätta vredet om man bara ville skölja kläderna. Ingår det sköljningar i huvudtvätten också? En sköljning verkar ju orimligt lite.

Vi har en Blomberg men det borde väl finnas vissa principer som är lika.

Läste någonstans att man skulle välja en tvättmaskin med betyg 3 i partikelavskiljning. Undrar om det är damm dom menar.
*Stintan*
När man tvättar i min maskin är det huvudtvätt med tre sköljningar efter jag brukar välja. Sköljprogrammet är just bara en kort extra sköljning. Har du ingen instruktionsbok till maskinen?

Christa varför hänger du inte ut kläderna på vädring och borstar av dom istället för att försöka skölja bort damm. Fast du måste ju ha fasligt mycket damm hos dig låter det som. Vädra kläderna och häng in dom i malgarderober eller malpåsar finns ju också som man trär över galgarna.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 19-03-2012, 14:01) *
När man tvättar i min maskin är det huvudtvätt med tre sköljningar efter jag brukar välja. Sköljprogrammet är just bara en kort extra sköljning. Har du ingen instruktionsbok till maskinen?

Christa varför hänger du inte ut kläderna på vädring och borstar av dom istället för att försöka skölja bort damm. Fast du måste ju ha fasligt mycket damm hos dig låter det som. Vädra kläderna och häng in dom i malgarderober eller malpåsar finns ju också som man trär över galgarna.

Det som framförallt vore intressant att få veta är vad som händer om du skakar nytvättade kläder när solen skiner in så du ser om det dammar.

Är det helt normalt eller har vi en dålig tvättmaskin?

*Stintan*
När solen skiner in så behöver man ju bara röra på sig lite så ser man hur dammet far i luften. Jag är inte så säker på att det är just de nytvättade kläderna det kommer ifrån. Varför ska man skaka dom förresten? Om du ser nåt när du skakar dina nytvättade kläder så kanske det inte är damm i betydelsen smuts. Tyg kan väl aldrig bli kliniskt fritt från partiklar. Jag har faktiskt aldrig ens tänkt tanken att mina nytvättade kläder skulle vara dammiga eftersom jag inte förvarar dom framme. Kläder som hänger i hallen brukar jag hänga ut på vädring.
Christa
Textilfibrer innehåller miljögifter och dom hamnar i blodet när man först andas in dom och sedan när flimmerhåren gjort sitt så hamnar dom i magen.

Slitstarka kläder borde damma mindre men mig veterligt finns det ingen märkning som säger något om slitstyrka än. Köper man ekologiska kläder borde det vara mindre miljögifter i fibrerna men jag känner inte till om dom också är mer slitstarka.

Dammar heltäckningsmattor?

Tycker dock att det är allra mest damm i badrummet. Jag tar bort dammet från tvättstället nästan varje dag. Mysko tycker jag. Så var det inte där jag bodde tidigare och jag var inte överdrivet noga med städningen där. Hade dock en gammal tvättmaskin som inte var vattensnål.
*Stintan*
Du är rolig du Christa. Du får nog börja gå naken biggrin.gif . Nej sådär orkar man ju inte gå omkring och tänka. Mina kläder är så välanvända och tvättade så många gånger så det kan omöjligt finnas en massa miljögifter kvar som jag andas in. Köper sällan nytt.
Du borde skaffa dig en torktumlare för såna tar hand om massor av textilpartiklar.

Finns det folk som har heltäckningsmattor idag? Kanske... men jag tycker såna är äckliga.

Du kan säkert ställa in din tvättmaskin så att den både tvättar och sköljer med mycket vatten. Jag har en knapp på min om jag vill att den ska snåltvätta och spara på vatten men den använder jag aldrig.
KRT
CITAT (Christa @ 19-03-2012, 17:20) *
Textilfibrer innehåller miljögifter och dom hamnar i blodet när man först andas in dom och sedan när flimmerhåren gjort sitt så hamnar dom i magen.

Antingen hamnar något i blodet ELLER i magen. Inte först det ena och sedan det andra.
Och vad menar du egentligen med "mijögift"????? Menar du ämnen, partiklar, fibrer eller vad? Och vilka kemikalier, varifrån skulle de komma? Man bearbetar ju fibrerna innan man spinner.

Är du orolig över "miljögifter" kan du väl bara tvätta kläderna en gång innan du använder dem, det är ju liksom inte så att varje bomullsfiber innehåller en obegränsad mängd "mijögift" som avsätts i ditt blodomlopp hela tiden?!?!?!?!?!

Christa
CITAT (KRT @ 19-03-2012, 18:08) *
Antingen hamnar något i blodet ELLER i magen. Inte först det ena och sedan det andra.
Och vad menar du egentligen med "mijögift"????? Menar du ämnen, partiklar, fibrer eller vad? Och vilka kemikalier, varifrån skulle de komma? Man bearbetar ju fibrerna innan man spinner.

Är du orolig över "miljögifter" kan du väl bara tvätta kläderna en gång innan du använder dem, det är ju liksom inte så att varje bomullsfiber innehåller en obegränsad mängd "mijögift" som avsätts i ditt blodomlopp hela tiden?!?!?!?!?!

Om inte det du åt hamnade i blodet så skulle du dö på fläcken...

Att damm i bostäder innehåller både tungmetaller och organiska miljögifter är välkänt sedan länge. I Danmark klassades damsugarpåsar som miljöfarligt avfall tidigare. Vet inte hur det är nu.

Även miljögifter från datorer, pvc-golv och annat hamnar i dammet.

Min huvudfråga i tråden är dock om damm går att tvätta bort i tvättmaskinen. Jag minns att tanterna på jobbet sa att de tvättade gardiner för att få bort dammet men det var innan dom vattensnåla tvättmaskinerna kom så jag vet inte om det fortfarande funkar.

Gossen Ruda
Ack ja, har man inte problem går det lätt att fundera ut något att vara orolig för. Idioten som inte fattar att man skall vara orolig har det ganska skönt. Det är livsfarligt att leva, man kan dö av det.
*Stintan*
Men det är väl klart att dammet tvättas bort i tvättmaskinen. Dammet på kläderna är ju smuts.

Miljögifter från datorer??? Mina datorer har då alltid sugit åt sig damm, inte blåst ut. Har du öppnat en dator nångång? Likadant med TV-apparater åtminstone gamla tjockTV. PVC-golv??? Man tvättar väl golven!

Vet du Christa att man kan bli sjuk om man har det för rent omkring sig.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 19-03-2012, 21:40) *
Men det är väl klart att dammet tvättas bort i tvättmaskinen. Dammet på kläderna är ju smuts.

Miljögifter från datorer??? Mina datorer har då alltid sugit åt sig damm, inte blåst ut. Har du öppnat en dator nångång? Likadant med TV-apparater åtminstone gamla tjockTV. PVC-golv??? Man tvättar väl golven!

Vet du Christa att man kan bli sjuk om man har det för rent omkring sig.

Vad har du för tvättmaskin. Jag borde nog skaffa en bättre än den jag har...

Det finns firmor som låter datorerna de säljer stå igång en vecka innan dom säljer dom för att minska på mängden bromerade flamskyddsmedel som avges vid användning. Det är allra mest när datorn är ny. Om det hade gått att tvätta bort mjukgöraren i PVC-golv så skulle golven bli förstörda.
*Stintan*
Jag har en toppmatad Whirlpool.

Mina datorer har iallafall alltid dragit till sig dammet..inte blåst ut. Skulle jag inte dammsuga reglbundet så skulle luftintaget rätt fort bli helt igensatt av damm utifrån.
Motti
Tvättmedel utan blekmedel till kulörtvätt att tvätten blir dammig konstigt ! gäller att välja rätt tvättmedel och kanske annvända sköljmedel .Om man kör färgade kläder med blekmedel så kan man nog uppleva att tvätten ser dammig ut ?
*Stintan*
CITAT (Motti @ 20-03-2012, 01:06) *
Tvättmedel utan blekmedel till kulörtvätt att tvätten blir dammig konstigt ! gäller att välja rätt tvättmedel och kanske annvända sköljmedel .Om man kör färgade kläder med blekmedel så kan man nog uppleva att tvätten ser dammig ut ?

Fast nu var det ju så att Christa sa att hon såg dammet i luften när hon skakade de rentvättade kläderna.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 20-03-2012, 01:23) *
Fast nu var det ju så att Christa sa att hon såg dammet i luften när hon skakade de rentvättade kläderna.

Zeoliter är kvar i kläderna efter tvätt och därför har jag bytt till flytande tvättmedel. Jag trodde först att det jag såg när jag skakade kläderna efter tvätt var just zeoliter.

Nu har jag dock bara tvättat kläderna en gång efter tvättmedelsbytet och jag vet inte hur lång tid det kan ta innan zeoliterna tvättats ur eller vad som nu händer.

Jag vet alltså inte om det är textilfibrer eller zeoliter som dammar efter tvätt. Däremot ser jag att det är textilfibrer som landar på tvättstället, lampskärmar och annat.

Blir det mer damm i huset om man har heltäckningsmattor?
KRT
Ytorna du ser damm på är blanka och/eller ljusreflekterande.

Logiskt sett innebär väl all ökad närvaro av textil i huset en potentiellt ökad risk för ökat damm, men om det verkligen ÄR så tvivlar jag på att någon ens undersökt.
Det blir ju damm i tomma rum där ingen vistas.....

herkules
det finns ju alltid damm någonstans så hur mycket du än tvättar dina kläder så kommer det finnas damm på dem.
dahla
CITAT (Christa @ 19-03-2012, 17:20) *

En korkad fråga, vilka miljögifter innehåller textilfibrer då?
*Stintan*
CITAT (Christa @ 20-03-2012, 07:03) *
Zeoliter är kvar i kläderna efter tvätt och därför har jag bytt till flytande tvättmedel. Jag trodde först att det jag såg när jag skakade kläderna efter tvätt var just zeoliter.

Nu har jag dock bara tvättat kläderna en gång efter tvättmedelsbytet och jag vet inte hur lång tid det kan ta innan zeoliterna tvättats ur eller vad som nu händer.

Jag vet alltså inte om det är textilfibrer eller zeoliter som dammar efter tvätt. Däremot ser jag att det är textilfibrer som landar på tvättstället, lampskärmar och annat.

Blir det mer damm i huset om man har heltäckningsmattor?

Eftersom du nu använder ett zeolitfritt tvättmedel så borde ju zeoliterna tvättas ur. Om allt försvinner efter bara en tvätt kan nog ingen svara dig på. Jag har sett rekommendationer att skölja en extra gång i maskiner som är snåla med vatten om man använder tvättmedel med zeoliter för att på så sätt minska mängden som kan vara kvar i textilfibrerna. Så om du är orolig kan du ju tvätta om och/eller skölja flera extra gånger efter tvätt för förr eller senare har du säkert zeolitfria kläder. Fast jag förstår inte riktigt din oro. Vad är det du tror ska hända helt plötsligt för att det eventuellt kan finnas lite zeolitrester kvar efter tvätt. Har du mått dåligt när du använt tvättmedel med zeoliter eller skapar du ett problem som inte finns? Tänk på att det man inte vet om mår man heller inte illa av.

Man kan ju inte leva i en hermetiskt tillsluten bubbla fri från allt som eventuellt möjligen kanske eventuellt kan vara skadligt på något sätt.

Heltäckningsmattor är dammsamlare så det vill till att man har en väldigt bra dammsugare som inte bara virvlar runt dammet. Så om det blir mer damm i huset om man har heltäckningsmattor beror det nog på att man har en kass dammsugare.
Gunilla T
CITAT (dahla @ 20-03-2012, 09:24) *

T. ex. dethär http://www.svensktvatten.se/Aktuellt/Nyhet...atser-i-klader/
Christa
CITAT (dahla @ 20-03-2012, 09:24) *

Ett exempel
http://svt.se/2.22620/1.2533580/miljogifte...ig_under_sangen

När det gäller just kläder så finns det en rad kemikalier som de kan innehålla. Allt från det man sprutar bomullen med till beredningskemikalier och färger.

De flesta jackor är idag vind och vattenavvisande och innehåller då ofta polyfluorerade ämnen.

Om du söker på damm och miljögifter så hittar du mycket.

Förr innehöll dammet mycket bly och det kom från blyad bensin. Det fastnade på skosulorna och följde med in och förenade sig med dammet.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Christa hur vet du hur zeoliter ser ut?

Har man kläder hängande framme, då blir dom alltid dammiga. Köp en garderob till eller klädpåsar.
Men att sätta igång tvättmaskinen om nåt är lite dammig, det är slöseri och inte alls miljövänlig.

Heltäckningsmatta dammar alltid.

Christa jag tror att du gör livet svårt för dig själv. Säger som gossen, det är livsfarligt att leva.

Och så skall jag gå till tvättstugan yes.gif

Elisabeth
Cacki
CITAT (*Stintan* @ 20-03-2012, 09:28) *
Eftersom du nu använder ett zeolitfritt tvättmedel så borde ju zeoliterna tvättas ur. Om allt försvinner efter bara en tvätt kan nog ingen svara dig på. Jag har sett rekommendationer att skölja en extra gång i maskiner som är snåla med vatten om man använder tvättmedel med zeoliter för att på så sätt minska mängden som kan vara kvar i textilfibrerna. Så om du är orolig kan du ju tvätta om och/eller skölja flera extra gånger efter tvätt för förr eller senare har du säkert zeolitfria kläder. Fast jag förstår inte riktigt din oro. Vad är det du tror ska hända helt plötsligt för att det eventuellt kan finnas lite zeolitrester kvar efter tvätt. Har du mått dåligt när du använt tvättmedel med zeoliter eller skapar du ett problem som inte finns? Tänk på att det man inte vet om mår man heller inte illa av.

Man kan ju inte leva i en hermetiskt tillsluten bubbla fri från allt som eventuellt möjligen kanske eventuellt kan vara skadligt på något sätt.

Heltäckningsmattor är dammsamlare så det vill till att man har en väldigt bra dammsugare som inte bara virvlar runt dammet. Så om det blir mer damm i huset om man har heltäckningsmattor beror det nog på att man har en kass dammsugare.

Heltäckningsmattor är ju på ingång igen med bl.a argument som att de är bättre för dammallergiker (fr.a barn som kryper omkring på golvet). Detta för att dessa mattor binder dammet till sej bättre så att det inte virvlar runt på samma vis. Om det stämmer eller ej låter jag vara osagt men hur som helst är det ju inte förrän man får ner det i luftvägarna som det ställer till värst skada.
I särklass största källan till besvär är dock sängkläderna och det är nog på dem man ska lägga största koncentrationen på att få en så ren och dammfri tvätt som möjligt om man är orolig för att få i sej skadliga partiklar.
Gossen Ruda
Glöm inte att våra kroppar ständigt avsöndrar enormt mycket hudbitar som också blir till damm. Huruvida det är miljöfarligt beror nog på vad man ätit och vad man tvättat sig med. biggrin.gif
Meriona
Nya heltäckningsmattor kanske är bra, men de gamla ingrodda från 70-talet - nä det har jag svårt att tro. sick.gif
Cacki
CITAT (Meriona @ 20-03-2012, 13:27) *
Nya heltäckningsmattor kanske är bra, men de gamla ingrodda från 70-talet - nä det har jag svårt att tro. sick.gif

Ja, jag tog för givet att det var den nya generationen heltäckningsmattor det talades om. Nya, bättre material med större fokus på lämplig struktur osv. Mattorna från 70-talet har nog tjänat ut för länge sedan. Plast- och vinylgolv från den tiden är förmodligen inte heller så hygieniska längre med tanke på ytslitage osv.
caprifol
CITAT (Christa @ 20-03-2012, 09:47) *
Ett exempel
http://svt.se/2.22620/1.2533580/miljogifte...ig_under_sangen

När det gäller just kläder så finns det en rad kemikalier som de kan innehålla. Allt från det man sprutar bomullen med till beredningskemikalier och färger.

De flesta jackor är idag vind och vattenavvisande och innehåller då ofta polyfluorerade ämnen.

Om du söker på damm och miljögifter så hittar du mycket.

Förr innehöll dammet mycket bly och det kom från blyad bensin. Det fastnade på skosulorna och följde med in och förenade sig med dammet.

Christa, den rad med kemikalier som kläder idag får innehålla är mycket begränsad och kontrollerad - framför allt genom att EU:s nya kemikalielagstiftning REACH trätt i kraft och implementeras steg för steg. PFOS t ex som du nämner får idag ingå m max 1 mikrogram/kvadratmeter och vad gäller färger så undrar jag vilka gifter du menar. Mängder av "gamla" mindre lämpliga färger är idag förbjudna. Kemikalieinspektionens hemsida ger dig massor med info om REACH och kemiska substanser som inte längre får förekomma. Så när det gäller just kläder tror jag det hör till de minst giftiga produkterna i vår miljö.
Christa
CITAT (caprifol @ 20-03-2012, 14:10) *
Christa, den rad med kemikalier som kläder idag får innehålla är mycket begränsad och kontrollerad - framför allt genom att EU:s nya kemikalielagstiftning REACH trätt i kraft och implementeras steg för steg. PFOS t ex som du nämner får idag ingå m max 1 mikrogram/kvadratmeter och vad gäller färger så undrar jag vilka gifter du menar. Mängder av "gamla" mindre lämpliga färger är idag förbjudna. Kemikalieinspektionens hemsida ger dig massor med info om REACH och kemiska substanser som inte längre får förekomma. Så när det gäller just kläder tror jag det hör till de minst giftiga produkterna i vår miljö.

Frågan är i så fall vad dom jackor är behandlade med som är vind och vattenavvisande. Även lättviktsregnställ är ju behandlade med något. Att det skulle räcka med 1 mikrogram per kvadratmeter för att hålla ute regnet verkar ju inte sannolikt.

Sedan är ju inte alla kläder nya heller.

Jag rotade i det där med kemikalier i kläder vid ett tidigare tillfälle men jag tyckte det var en djungel.

Sedan verkar det som att miljögifter från andra källor binds till textildammet och ju mer damm som flyger omkring ju mer få vi i oss.

Det är f öv konstigt att damm flyger så högt. T ex ovanpå badrumsskåpet. Där blir det damm väldigt fort efter att man tagit bort det. Likaså på lampskärmen ovanför köksbordet, fast är ju inte lika högt upp.

Det är i alla fall mycket dammigare här än i min tidigare bostad och jag försöker ta reda på källan.
caprifol
CITAT (Christa @ 20-03-2012, 15:53) *
Frågan är i så fall vad dom jackor är behandlade med som är vind och vattenavvisande. Även lättviktsregnställ är ju behandlade med något. Att det skulle räcka med 1 mikrogram per kvadratmeter för att hålla ute regnet verkar ju inte sannolikt.

Sedan är ju inte alla kläder nya heller.

Jag rotade i det där med kemikalier i kläder vid ett tidigare tillfälle men jag tyckte det var en djungel.

Sedan verkar det som att miljögifter från andra källor binds till textildammet och ju mer damm som flyger omkring ju mer få vi i oss.

Det är f öv konstigt att damm flyger så högt. T ex ovanpå badrumsskåpet. Där blir det damm väldigt fort efter att man tagit bort det. Likaså på lampskärmen ovanför köksbordet, fast är ju inte lika högt upp.

Det är i alla fall mycket dammigare här än i min tidigare bostad och jag försöker ta reda på källan.

Naturligtvis är många textilier behandlade - vem köper en barnoverall som suger åt sig vatten i stället för att stöta bort det - men allt är inte giftigt eller skadligt. Eftersom fler och fler ämnen förbjuds så pågår ett rätt intensivt arbete med substitutioner. Det ÄR en djungel, men vill du vara uppdaterad så titta som sagt gärna på Kemikalieinspektionens hemsida och likaså på ECHA:s - www.echa.europa.eu. Då ser du att de ämnen som du t ex nämner är förbjudna/begränsade. Vad gäller kläder som inte är nya är många ämnen antagligen urtvättade (och har hamnat i naturen..).
gnon49
Rådet är väl att man alltid skall tvätta nyinköpta kläder o textilier för att få bort ev giftrester i kläderna. Tror det är särskilt viktigt med barnkläder. Titt som tätt upptäcks ju otillåtna kemikalier i importerade kläder. Så ett varv i tvättmaskinen kan vara en god ide innan man använder plaggen.
Christa
CITAT (gnon49 @ 20-03-2012, 16:45) *
Rådet är väl att man alltid skall tvätta nyinköpta kläder o textilier för att få bort ev giftrester i kläderna. Tror det är särskilt viktigt med barnkläder. Titt som tätt upptäcks ju otillåtna kemikalier i importerade kläder. Så ett varv i tvättmaskinen kan vara en god ide innan man använder plaggen.

Jag har frågat Ellos, Cellbes och Dressman om man behöver tvätta deras kläder före användning men de har svarat att man inte behöver det. Samtidigt stod det en gång i Råd och Rön att man borde tvätta kläderna 3 gånger innan man använder dom men det kanske har blivit bättre och större firmor har kanske större koll.

CITAT (caprifol @ 20-03-2012, 16:24) *
Naturligtvis är många textilier behandlade - vem köper en barnoverall som suger åt sig vatten i stället för att stöta bort det - men allt är inte giftigt eller skadligt. Eftersom fler och fler ämnen förbjuds så pågår ett rätt intensivt arbete med substitutioner. Det ÄR en djungel, men vill du vara uppdaterad så titta som sagt gärna på Kemikalieinspektionens hemsida och likaså på ECHA:s - www.echa.europa.eu. Då ser du att de ämnen som du t ex nämner är förbjudna/begränsade. Vad gäller kläder som inte är nya är många ämnen antagligen urtvättade (och har hamnat i naturen..).

Vet du vad dom använder istället för polyfluorerade ämnen?

När det gäller vuxenkläder så tycker jag f öv att det gått troll i det där vind och vattenavvisande. Det går knappt att få tag i en jacka som inte är behandlad och jag tycker dom är för prassliga och stela så jag vill inte ha det. Det har alltid gått bra tidigare utan sådan behandling så varför skulle det vara helt nödvändigt nu?
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (gnon49 @ 20-03-2012, 16:45) *

Menn det är väl ingen som inte tvättar nya kläder innan man använder dóm?
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 20-03-2012, 19:20) *
Menn det är väl ingen som inte tvättar nya kläder innan man använder dóm?

Det finns det säkert. Inte tvättar jag alla nya kläder innan jag använder dom...bara en del.
Meriona
Jag tvättar inte heller nya kläder, har inte gjort sen jag hade småbarn.
Tikka
Jag tvättar mina ny kläder, har testat några gånger att inte göra det men jag ser ut som en prickikorv på kroppen om jag inte gör det wacko.gif

Dammigt ja vi har självdrag o vi har så bra drag speciellt i ventilen som är i badrummet. Städar jag där kan jag torka bort ett tunt lager med damm bara efter en liten stund. Så har jag haft det i alla år så så får det vara.
Vi bor i en lägenhet där huset är byggt 1910.
gnon49
Men just till barn rekommenderas väl att nya kläder o sängkläder tvättas för att få bort ev. giftrester. Snuttefilten skall ju vara trygg att snutta på. wink.gif
dahla
Alltså... eventuellt damm man har hemma lär ju vara försumbart om man för för sig att åka bil, eller ännu värre kommunalt in till en stad med låt säga mer än 100 000 invånare...

Om man ska lägga ner tid och energi på att fundera över farligheten i damm på kläder lär man ju bli galen bara av det... jag som trodde att det skulle räcka med foliehatt... nu måste jag ju ordna heltäckande plagg i folie... unsure.gif
Christa
CITAT (dahla @ 20-03-2012, 22:59) *
Alltså... eventuellt damm man har hemma lär ju vara försumbart om man för för sig att åka bil, eller ännu värre kommunalt in till en stad med låt säga mer än 100 000 invånare...

Om man ska lägga ner tid och energi på att fundera över farligheten i damm på kläder lär man ju bli galen bara av det... jag som trodde att det skulle räcka med foliehatt... nu måste jag ju ordna heltäckande plagg i folie... unsure.gif

Jag förstår visserligen inte riktigt vad du menar men om du vill förkovra dig så kan du läsa här

http://www.kemi.se/sv/Innehall/Fragor-i-fo...ndra-textilier/

http://www.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/bo/damm/

Aqvakul
Detta är inget som oroar mig. Men vi är uppenbarligen olika...
Christa
CITAT (Aqvakul @ 21-03-2012, 08:05) *
Detta är inget som oroar mig. Men vi är uppenbarligen olika...

Du är minst den tredje som skriver om oro. Varför denna fokusering på oro?

caprifol
Nej, jag kan inte "på rak arm" svara på vad man använder i stället för PFOS. Skulle förstås kunna ta reda på det men det tar för mycket tid och är inte särskilt intressant för mig. Det kan du säkert fråga om i butik.
Jag ser ju att du är rätt hemma på KemI:s hemsida och därför förvånar det mig att du i dina första inlägg oroas för ämnen som PFOS, bromerade flamskyddsmedel m fl, eftersom det framgår av den länk du själv la in i ditt senaste inlägg att de är förbjudna inom EU. Bromerade flamskyddsmedel får visserligen användas i skyddskläder f brandmän t ex. AZO-färger förbjöds - tillsammans med många arylaminer - redan för flera år sedan.
Tillägg: apropå ditt allra senaste inlägg: jag tolkade det som om du oroade dig för de ämnen du inledningsvis nämnde - det var kanske fel. Kanske bara en - felaktig - upplysning om ämnen som skulle ingå. Jag oroar mig inte - och tvättar bara undantagsvis nya kläder. Har dock inga allergier, tack och lov.
Christa
CITAT (caprifol @ 21-03-2012, 08:34) *
Nej, jag kan inte "på rak arm" svara på vad man använder i stället för PFOS. Skulle förstås kunna ta reda på det men det tar för mycket tid och är inte särskilt intressant för mig. Det kan du säkert fråga om i butik.
Jag ser ju att du är rätt hemma på KemI:s hemsida och därför förvånar det mig att du i dina första inlägg oroas för ämnen som PFOS, bromerade flamskyddsmedel m fl, eftersom det framgår av den länk du själv la in i ditt senaste inlägg att de är förbjudna inom EU. Bromerade flamskyddsmedel får visserligen användas i skyddskläder f brandmän t ex. AZO-färger förbjöds - tillsammans med många arylaminer - redan för flera år sedan.
Tillägg: apropå ditt allra senaste inlägg: jag tolkade det som om du oroade dig för de ämnen du inledningsvis nämnde - det var kanske fel. Kanske bara en - felaktig - upplysning om ämnen som skulle ingå. Jag oroar mig inte - och tvättar bara undantagsvis nya kläder. Har dock inga allergier, tack och lov.

Nu skriver du också "oroar mig inte".
Gossen Ruda
CITAT (Christa @ 21-03-2012, 08:25) *
Du är minst den tredje som skriver om oro. Varför denna fokusering på oro?

Har du räknat in dig själv i den siffran? Du var nämligen först även om du kanske inte använde just ordet oro.
*Stintan*
Men Christa nog måste man tolka dina inlägg som om du oroar dig för vad du eventuellt inandas och får i dig för ämnen, genom kläder och damm, som kan vara skadliga för hälsan. Hur ska man annars tolka det? Om du inte oroar dig så är det faktsikt svårt att förstå varför du är missnöjd med hur din tvättmaskin fungerar, att du bytt till flytande tvättmedel, att du letar efter kläder som inte behandlats med en massa "farliga" ämnen, att det blir så dammigt hemma och att du tvingas inandas och få gifterna i blodet m.m.
Om vi nu feltolkar kanske du kan förklara varför du du funderar så mycket kring detta.
Christa
Frågan är vad som skall räknas till oro.

Är man orolig om man undviker mögligt bröd?

Är man orolig om man använder säkerhetsbälte?

Är man orolig om ma använder solskydsskräm?

*Stintan*
Varför skulle man vara det? Mögligt bröd är inte gott och inte vet jag om folk brukar dö av att äta sånt heller. Säkerhetsbälte vet vi ju kan rädda liv. Själv överlevde jag en gång bara för att jag INTE använde det. Jag är ändå inte orolig när jag använder det. Jag avskyr att sola så nån solskyddskräm behövs inte.

Tycker inte att dina exempel säger något om att du inte är orolig för vad du kanske får i dig av dammet från textilier.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 21-03-2012, 10:40) *
Varför skulle man vara det? Mögligt bröd är inte gott och inte vet jag om folk brukar dö av att äta sånt heller. Säkerhetsbälte vet vi ju kan rädda liv. Själv överlevde jag en gång bara för att jag INTE använde det. Jag är ändå inte orolig när jag använder det. Jag avskyr att sola så nån solskyddskräm behövs inte.

Tycker inte att dina exempel säger något om att du inte är orolig för vad du kanske får i dig av dammet från textilier.

Ja, ja skit samma, du förstod nog inte vad jag menade.

Min fråga i den här tråden är om era kläder också dammar om ni skakar dom efter tvätt. Dom flesta använder väl tvättmaskin så det borde finnas fler än du som kan bidra med info och reflexion på den punkten.
*Stintan*
Ja du har väl fått massor av reflektioner av andra än mig men du verkar ju inte nöjd med svaren du fått.
Gossen Ruda
CITAT (Christa @ 21-03-2012, 11:19) *
Ja, ja skit samma, du förstod nog inte vad jag menade.

Min fråga i den här tråden är om era kläder också dammar om ni skakar dom efter tvätt. Dom flesta använder väl tvättmaskin så det borde finnas fler än du som kan bidra med info och reflexion på den punkten.

Det är nog många som inte förstår dig, jag tillhör oftast dem. Det är dock inget som bekymrar mig i stort.

Har aldrig skakat kläderna efter tvätt så jag vet inte, men jag betvivlar det.
Christa
Jag läste någonstans att man skulle välja en tvättmaskin med betyg 3 i partikelavskiljning men vad det innebär vet jag inte. Kanske dammar det inte av tvätten när man tvättat i en sådan maskin.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon